Byggahus.se
Hej!

Jag är nybörjare på media och allt vad fiber och vad man kan installera vid installation i ett hus som ska renoveras ganska mycket. I stort sett ska all isolering rivas invändigt och nytt ska upp.

Idag har vi fiber in i huset och jag undrar vad jag ska tänka på då jag skriver ihop ett önskemål vad som ska finnas när allt är klart. -wifi är bra men nu har vi möjlighet att dra kabel kors och tvärs innan gipset skruvas upp.

Använder idag tv, internet via wifi som inte når alla hörn. Jag ser framför mig en multimedia enhet som levererar till - vardagsrum så som tv, internet till plattor/mobiler. Kök - musik via mobilen, internet till div utrustning. Övriga rum - möjlighet att koppla upp dator, tv.

Till saken hör att vi har två hus som används - hur gör jag för att kunna nyttja fiber i båda? Husen står ca 10 meter från varandra.

Som ni märker är jag återigen nybörjare så alla tips mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning
Fia

R
Du får nog förklara lite mer av hur ditt behov ser ut samt budget?

Självklart ska ni dra nätverkskablar när gipset är nere, allt stationärt dvs datorer, tv, digitalboxar m.m ska ha kabel.
Telefoner/iPads som är rörligt går över wi-fi.

Vill ni ha högtalare i olika rum? Vad vill ni koppla upp?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Du får nog förklara lite mer av hur ditt behov ser ut samt budget?

Självklart ska ni dra nätverkskablar när gipset är nere, allt stationärt dvs datorer, tv, digitalboxar m.m ska ha kabel.
Telefoner/iPads som är rörligt går över wi-fi.

Vill ni ha högtalare i olika rum? Vad vill ni koppla upp?
Tack för snabb svar. Vi tänker tv/digitalbox via sladd i vardagsrum. Stationär dator i sovrum/barnrum och någon typ av sladd över till hus nr 2 som gör möjligt för wifi där. Vi är inte intresserade av högtalare/ljud i rummen utan mer möjlighet att kunna utnyttja fiber till telefon/ipads överallt.

Pengar är en stor del i våran renovering så det får inte dra iväg för mycket på just denna punkt då det finns andra viktigare saker att satsa på. Vi kommer inom kort ha barn som använder dator i skolan och misstänker att det kommer bli en del spel här hemma....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.