Jag är inte helt säker på det här med namnet. Konstruktionen jag syftar på är ungefär som på bilden med cellglas på länken härefter: https://www.slojdochbyggnadsvard.se...kom-fasaderna/konstruktion/grunden/mullbank2/

Huset jag håller på att renovera är ett tegelhus i Skåne (stengrund, kalkbruk, ingen syll). Min plan var från början att hälla i 30cm perlite och gjuta en platta. Sedan dess har jag läst och sett bilder från folk som gjort en liknande lösning som i länken ovan. Den tilltalar mig framförallt för att det är något jag skulle våga bygga själv och att jag inte gjuter in saker som kan gå sönder.

Innan min planeringsiver springer iväg undrar jag om det finns någon bevandrad individ som kanske kan berätta vilka nackdelar en sådan lösning har? Är det lämpligt med golvvärme? Kan det bli problem med fukt? Blir det ett stort problem att sätta upp nya väggar?

Ha en bra dag

Jodå, dom är uppe i andra tabbar. Faktum är att det var sista posten i den andra länken som gjorde mig väldigt nyfiken. Tack ändå!

Antar att det känslan av att vara ute på djupt vatten och osäkerheten som kommer med det som får mig att ställa en liknande fråga.

Såhär gjorde vi, bor också i Skåne. En gammal Skånelänga med mullbänk.
Försäljaren tryckte på att det var minst 2,5 ggr bättre värde mot Hasopor och Lecakulos, samt att det inte innehåller kalk som kan vara en av förutsättningarna för äkta hussvamp.
Det var extremt lättjobbat, men vi behövde andningsmasker. Dammet är "ofarligt". Alltså det kan irritera, men inte ge skador i lungor eller andra sjukdomar.Torpargrund_oventilerad (kopia).pdf

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
O Ortsfånen skrev:
Jag är inte helt säker på det här med namnet. Konstruktionen jag syftar på är ungefär som på bilden med cellglas på länken härefter: [länk]

Huset jag håller på att renovera är ett tegelhus i Skåne (stengrund, kalkbruk, ingen syll). Min plan var från början att hälla i 30cm perlite och gjuta en platta. Sedan dess har jag läst och sett bilder från folk som gjort en liknande lösning som i länken ovan. Den tilltalar mig framförallt för att det är något jag skulle våga bygga själv och att jag inte gjuter in saker som kan gå sönder.

Innan min planeringsiver springer iväg undrar jag om det finns någon bevandrad individ som kanske kan berätta vilka nackdelar en sådan lösning har? Är det lämpligt med golvvärme? Kan det bli problem med fukt? Blir det ett stort problem att sätta upp nya väggar?

Ha en bra dag
Vi har kontrollerat grunden med fuktmätare efter vi lade in Perlite, och eftersom vi har trägolv lagt ovanför verkar den lilla fukt som finns åka rakt igenom. Stabila värden i grunden, och golvet blir bara lite torrare på vintern. Vi la in ca 25-30 cm, halva ytan "gjöt" vi golv av lera på, halva är mullbänk. Underbart med lergolv och golvvärme!
Torpargrund_oventilerad (kopia).pdf

• Gilla
Eliinnilsson
  • Laddar…
S Snickeboa skrev:
Vi har kontrollerat grunden med fuktmätare efter vi lade in Perlite, och eftersom vi har trägolv lagt ovanför verkar den lilla fukt som finns åka rakt igenom. Stabila värden i grunden, och golvet blir bara lite torrare på vintern. Vi la in ca 25-30 cm, halva ytan "gjöt" vi golv av lera på, halva är mullbänk. Underbart med lergolv och golvvärme!
Torpargrund_oventilerad (kopia).pdf
Hej intresserad om du har några mer erfarenheter att dela med dig av. Eller om någon annan på forumet kanske håller på med det här? Finns relativt lite information om det här till skillnad från till exempel liknande lösningar med hasopor eller Leca. Dock verkar perlite vara bäst i teorin, speciellt om man beaktar helhet som hantering och pris isoleringsförmåga etc.

Jag håller på att renovera en hallandslänga nerifrån och upp och kommer göra en modern mullbänk med perlite. Skall just lägga in perliten, ca 30 cm, med golvvärme i lera. Befintlig grund varierade mellan mullbänk och torpargrund. Jag tycker att jorden känns lite fuktig nu när golven varit öppna ett tag, men det kanske man får acceptera. Har regnat en del på senaste. Huset står hyfsat väldränerat på en liten bergskant på en grusås, med endast lätt sluttning upp från huset på en sida, men där har vi dränerat.

Var marken fuktig under huset när ni lade in perliten?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.