Byggahus.se

Mullbänk till betongplatta

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Jag här köpt ett torp från början av 1900talet. Golvet är lagt på en mullbänk som på senare tid fått en - två och Tre plastmattor på sig och ja... mögel i golvet kom som ett brev på posten.

Jag har tänkt att gjuta en platta och sedan putsa betongen, då vi ska nyttja uttrymmet som växthus och vill kunna slabba med vatten och grejer utan att behöva tänka.

Min tanke är att gräva ut ca 40cm.
    Fylla med ca 20cm makadamm
    Lägga cellplast längs kanterna för att ingen betong ska glida emellan stenarna
    Ett lager cellplast för isolering
    Till sist gjuta på detta och göra så i respektive rum.

Är det något jag behöver tänka på eller är jag helt fel ute? Som den glada amatör man är vill man ofta kunna mer än man kan 😃

Idag ser det ut såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150207_161712.jpg

Redigerat 9 feb 2015 20:56
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Stackars lilla torp att bli växthus :(

Trähus är inte gjorda för den sortens fuktbelastning. Jag råder dig att skaffa nåt som passar till ändamålet istället och så ha Torpet som sommarhus. Du kan fortfarande lägga makadam och cellplast på marken och gjuta platta på, det funkar alldeles utmärkt! (har vi gjort, gjorde underverk för inomhusklimatet i stugan)

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Mullbänk är en sorts grundläggning, inte något växthus ;)
    Men det är allt jag kan om detta, något råd om hur det nya golvet ska konstrueras vågar jag inte lämna :)

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25

Om vi skall följa gängse forumregler så skall väl bygget följa anvisningarna utgivna av Säker Vatten, BVK och BKR.

Så det är väl tredubbla tätskikt, inga rörgenomföringar i golvet samt golvbrunnar med klämringar som gäller :)
    Glöm för all del inte tröskelhöjden ;)

Men, skämt åsido, visst vore det lättare att ställa upp ett vanligt växthus bredvid det gamla torpet.
    Och det skulle säkert växa bättre också, med mycket mer sol och värme.

Kul med en ny Hallänning på forumet för resten!

5. G
    Medlem Nivå 1
    Vi ska bygga ett nytt hus bredvid. Så detta kommer att bli Växthust/Orangerie med torp-känsla. Så jag ska försöka bevara så mycket av materialet och känslan av torpet som möjligt!

Så långt är jag också med ;) Det är därför jag ska byta ut den till gjuten platta :)

Det kan jag också tänka mig, men inte lika roligt på vägen :)

6. G
    Medlem Nivå 1
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tjusigt!

Men inte kommer det att växa något annat än champinjoner där inne i halvmörkret :confused:

8. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Han kanske ska odla tobaksliknande plantor med lampor. Just saying...

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du menar inte något sånt här hoppas jag :)
    cannabis-leaf-80682-300x300.jpg

Det lär gå åt en ruskig massa el till ljus och värme.

Är visst så polisen hittar dessa gamla ödegårdar i Skåne där man börjar odla.
    Elräkningarna stiger hundrafalt :wow:

Men då behövs ju inga fina betonggolv :)

10. G
    Medlem Nivå 1
    Vi ska bo där nu först ett halvår. Sen ska vi byta ut taket och sätta fönster 👍🏻