Byggahus.se

MSB - klara självförsörjning i minst en vecka

1. E
    Medlem · jämtland · 20 831 inlägg

elmont

Medlem
    Ett annat stort problem är all pappersexercis som läkarna ska syssla med om jag inte mins fel så sysslar dom med ungefär lika mycket pappersvändande som med sjukvård. Papperna skulle ju en läkarsekreterare kunna vända lika väl. Dessutom sysslar många läkare med att driva avdelningarnas dagliga verksamhet, det skulle en med helt annan utbildning med stor säkerhet kunna göra bättre och den läkaren skulle kunna ägna sig åt sjuka i stället för att leda och fördela arbetet.

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 10 032 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det här verkar delvis vara ett helgproblem. Stabsläget på sös blåstes av strax före tio på måndagsmorgonen. Jag gissar att problemet delvis är att palliativa patienter och vissa andra med kroniska besvär lämpas över på akutsjukvården på helgen för att andra vårdinrättningar då valt att underbemanna sig.

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Om vi nu är på det spåret igen så kan jag fylla i med att ja, det är mycket pappersarbete. Mycket som ska matas in i dysfunktionella IT-system och mycket dubbeldokumentation. Krydda det med behörighetsgränser som gör att vi inte får all information om patienten utan att antingen ställa frågan (som 99,99% svarar ja på, men då har vi inte kunnat förbereda oss) eller bryta mot lagen (görs troligen i mycket stor utsträckning på t.ex. akutmottagningen).

Att leda och fördela arbetet är däremot en svår fråga. Det kan i vissa fall kräva medicinsk kompetens då det ibland innefattar medicinska prioriteringar. Tyvärr allt för ofta idag då det inte finns plats så att man måste bestämma vem som är minst sjuk och kan gå hem. Även detta med att jaga plats till patienter tar tid. Oftast sjuksköterska men ibland läkare. Speciellt med patienter på akuten kan det vara läkare som tvingas att ringa runt och försöka "sälja" patienten. Det är horribelt ineffektivt. Det är för övrigt inte så mycket bättre att sjuksköterskorna gör grovjobbet med att ringa runt. De har andra uppgifter också, t.ex. att se till att patienter får sina mediciner och att kontroller görs. Inte så bra om de grejerna uteblir för att man sitter i telefonkö (ja, inte alls ovanligt) till en annan verksamhet för att försöka få iväg en patient.

Det senaste uttalandet apropå stabsläget på SöS från Anna Starrbrink att "det fanns platser på Huddinge" är så verklighetsfrånvänt att man blir ledsen. Ja, det kanske fanns platser. Att eventuellt få utnyttja dem till SöS patienter är ett jävla tjafs och om man väl får igenom det i flera chefsled att de ska ta en patient ska man försöka jaga en person att rapportera till samt ordna sjuktransport för patienten och se till att den tas emot. Det är VÄLDIGT mycket mer extraarbete jämfört med att ha vårdplatser på det egna sjukhuset.

Ja, det är delvis ett helgproblem och inflödet av akuta patienter från vissa verksamheter ökar på fredagarna. Så var det åtminstone när jag jobbade på SöS akutmottagning 2011. Det var miserabelt redan då men kanske inte fullt så illa som det verkar vara idag. En återkommande händelse när jag jobbade där var att britsarna tog slut. Sjuksköterskorna fick gå runt och kolla/fråga vilka patienter som eventuellt kunde vänta på en stol i väntrummet så att man kunde få loss britsar till patienter som behövde dem bättre. Som sagt, detta var nio år sedan. Det har inte blivit bättre.

För att återknyta till trådens tema så kan man fundera på hur mycket extra belastning systemet tål i form av en större olycka (eller en medveten handling) när det räcker med en vanlig helg för att utlösa kaos.

4. R
    Medlem · 3 356 inlägg
    Om man inte är en fjaskröv och är ofta sjuk så har du 7 dagar på dig innan du behöver fixa intyg. I särskilda fall första dagen, vilken de där fjaskiga lär hamna under till sist.
    Inte går en normalt funtad människa till akuten med influensa eller migrän innan 7 dagar ? Eller jo de gör de nog :p Jag åkte på någon konstig kort magsjuka i december, inte fan hade jag gått till sjukan om det varit arbetsdagar och smittat i onödan.

5. P
    Medlem · Stockholm · 3 357 inlägg

Paxman

Medlem
    "...fjaskröv och är ofta sjuk..."

Vad är man då ifall man är sjuk hela tiden?

6. R
    Medlem · 3 356 inlägg
    Kronisk sjuk?
    Tror vi menar de som är hemma för fis på tvären, lätt huvudvärk, snuva, vaknade på fel sida av sängen, hypokondri, en dålig dag osv osv.
    Det finns folk som sätter detta i system.
    Att åka till akuten gör man när det är akut, typ som, ditt ben är brutet, du skiter/spyr blod konstant, hjärtinfarkt och allvarliga olyckor. Ja corona med, men då är de nog tacksamt om du ringer innan så de kan öppna sidoingången till dig för säkerhets skull.
    Jag var med om skumma turer till akuten, ett av de knepigare måste vara en som skulle hem, men jag hade ju nyskurad "buss" så det luktade konstigt så personen behövde in till akuten för den kunde fått en sjukdom.

• Laddar…
  7. P

Paxman

Medlem
    Då förstår jag vad du menar Rkarlsson, och sällar mig till din kritik mot folk som inte fattar att akuten åker man till när det på riktigt är allvarligt.

För att återgå till trådens ämne lite, om att klara sig vid kris, så kände jag idag efter att Folkhälsomyndigheten höjde risknivån för flera smittade i Sverige att kolla upp vad man kan göra för att minska risken att bli smittad av coronaviruset. Specifikt ifall det hjälper med andningsskydd.

Att kirurgmasker hjälper föga, det tror jag de flesta har uppfattat. Men vilka masker har någon effekt då? Jo, det ska vara klassningen N95, vilken motsvarar FFP2 eller P2 i Europa. Jag roade mig då med att kolla hur det såg ut med lagerstatus för de som säljer den typen av masker...slut precis överallt! Detta gällde alla fysiska butiker med lagerstatus på webben samt alla webbutiker jag kollade. För oss känns det dock lugnt då jag köpte ett tiopack i höstas när jag tröttnade på att alla billiga masker är omöjliga att använda med glasögon (immar igen).

Men man kanske kan dra slutsatsen att gemene svensk ändå har ett förberedandetänk inför en hotande pandemi, vilket väl får anses vara positivt.

Frun och jag har idag pratat om att vi ska handla lite extra mycket långhållbarhetslivsmedel imorgon när vi ändå ska åka och handla. Istället för att köpa ett paket spaghetti så kanske det blir tre, istället för ett trepack krossade tomater kanske det blir fyra. Vi känner inte att vi behöver bunkra "prepper style", men att ha lite extra av det vi ändå brukar ha hemma och konsumerar normalt skadar ju inte. Möjligen skaffar vi ett litet lager av konserver med färdigmat, vilket vi normalt sett inte brukar konsumera.

På så sätt har vi ett litet lager redan nu när "hotet" inte direkt är reellt, och behöver inte panikbunkra som de gjorde i Italien idag. Hörde på radion att livsmedelsaffärerna tömdes ganska snabbt i vissa områden. Hyllorna fylldes dock på senare under dagen, så med lite is i magen och det lilla prepperlagret så behöver man inte få panik.

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Uppsala · 647 inlägg

bakterie

Medlem
    Jag kan tänka mig att enkla munskydd ändå hjälper. De skyddar inte den som bär dem, men om den som bär ett sådant är sjuk så ger det omgivningen en fördel genom att det fångar upp en stor del av dropparna från en nysning. Om en tillräckligt stor andel av en population bär enkla munskydd så borde smittspridningen bromsas en del.

Men detta är bara en lekmans spekulationer, så ta det för vad det är.

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Sverige · 573 inlägg
    Är inte så insatt i "terminologin" men har erfarenheten från ungdomsåren att en förkylning kommer under 3 dagar, är på topp under 3 dagar och klingar av under 3 dagar. Visst kan man stanna på arbetet första dagen då man känner att man håller på att bli sjuk och komma tillbaka innan man är helt frisk. Då klarar man sig på 7 lediga dagar. Har som anställd haft 1 förkylning som var så kraftig att jag uppsökte läkare och fick 2 eller 3 dagar (minns inte längre) extra. Övriga gånger har jag varit ledig utan varken lön eller bidrag när det har behövts någon extra sjukdag. Brukar inte få influensa längre som i ungdomen, men räknar med att det skulle ta mer än 7 dagar. Migrän vet jag inte vad det är.

För övrigt vill man inte att någon sitter och väsnas genom att hosta i ett kontorslandskap så arbetar man i ett sådant bör man verkligen hålla sig hemma länge och väl eller sitta i någon särskild sjukskrubb på kontoret.

10. P

Paxman

Medlem
    Jag som lekman håller med dig i dina spekulationer. Möjligen är det även bättre med ett kirurgskydd än inget alls när man vill försöka skydda sig från att bli smittad.

11. R
    Medlem · 3 356 inlägg
    Nu har jag förvisso mest jobbat inom industrin och taxi. Industri idag.
    Men förkylning stannar jag ej hemma för, kanske egoistiskt, dock har jag fördelen att jag inte behöver vara nära folk alls om det inte behövs. Får man feber så stannar man ju hemma.
    Inte ens dagis tycker att barnen ska vara hemma vid vanlig förkylning, men däremot om de får feber.
    Men visst har man sett folk som blir helt förstörda av en förkylning, men att åka till akuten gör man inte. Det är det VC är till för om du behöver intyg, menar du har ändå i vanliga fall de där 7 dagarna på dig.

Men att sitta i kontor och hosta och känna sig jobbig mot andra hade jag nog inte velat.

12. C
    Intressant på svenska om Sveriges beredskap, "strategisk kriskommunikation" m.m.:

• Laddar…
  13. C
    Läcka från Kina uppger:
    • Matbrist i vissa områden. (3:00)
    • Endast 1 person får lämna ett hushåll var 3:dje eller 4:de dag för att handla mat. (3:08).
    • Höga priser på färsk mat från lokala lantbrukare. (3:18)
    • Relativt fredligt i storstäderna men mer våldsamt på landsbygden. Småsamhällen har upprättat vägspärrar. Folk spärras in genom att metalldörrar svetsas igen och trädörrar blockeras med träreglar. Hus med smittade har bränts ned. Sällskapsdjur begravs levande. Poliserna är för få för att ingripa. (11:01)
    • Regimen förnekar och bortförklarar problemen. (12:54)
    • Provinser stiftar lagar som tillåter dem att plundra folkets förnödenheter. (13:56)
    • Många människor gick från fullständig likgiltighet till fullständig panik, rusade till butikerna och började slåss. Regimen satte in ännu mer trupper. (15:56)
    • Regimen rekryterar personal från lokalbefolkningen. Dessa lever ut sin nyvunna auktoritet genom att misshandla folk, döda sällskapsdjur och förstöra egendom. De är brutalare än kinesiska polisen. (16:57)

14. E
    Medlem · jämtland · 20 831 inlägg

elmont

Medlem
    Och vad är sanningshalten i det? Har du nått underlag som är trovärdigt???

15. C
    Berätta för mig hur man får ut trovärdiga uppgifter ur Folkrepubliken Kina så ska jag göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.