Byggahus.se

Motsatt information om grundmålning vid täcklasyr.

1. E
    Medlem · Halland · 41 inlägg

eobet

Medlem
    Nu har vi ring runt till de som säljer Alcro, Nordsjö och Flügger och alla säljare säger att vi måste grundmåla med täckande färg innan vi använder täcklasyr (en sa till och med att vi skulle använda grundolja, grundfärg och sedan täcklasyr).

Men på Alcros hemsida står det uttryckligen att man inte behöver grundmåla under deras täcklasyr och Flügger verkar också bara rekommendera grundolja. Alcros telefonrådgivning sa också att vi inte behövde grundfärg.

Att lägga grundfärg under täcklasyr låter i mina (amatör) öron befängt, för varför skulle man välja det istället för täckfärg sedan i så fall?

Vi har ett 40 år gammalt hus med inklädd takfot som vi vet endast har fått ett lager av något som ser tunt ut utan vit grundfärg. Sedan har inget gjorts alls så på många ställen tittar torrt trä fram helt utan färg.

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 911 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man ska alltid följa tillverkarnas anvisningar för det är bara då man har någon som helst chans att reklamera färgen.

3. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Vi har målat vårt hus med Alcro lasyrfärg, Timmer hette den för 10 år sedan. Enligt målaren råd vi anlitat för inomhusmålning och enligt Alcros proffsfärgbutik (tillgång till den tack vare målaren och fick hans rabatter) har vi målat enligt följande.
    Först grundoljades allt trä (även kortsidor) sedan ett lager färglös lasyr vått-i-vått. Därefter två lager färgad lasyr.

Om panelen är mycket torr kanske ni ska grundoljades en extra gång och den gången måla den färglösa vått-i-vått.

Har hållit mycket bra, förra året fick vi lasera (borstade bara bort lite först) en södervägg en gång. Det är allt. Vi är mycket nöjda.

Vi har även en del under tak målat med vit täckfärg. Den ser fortfarande som ny ut.

Redigerat 13 jul 2017 21:30
  4. H
    Medlem · Västra Götaland · 1 759 inlägg

Henri

Medlem
    När vi tidigare målade med oljetäcklasyr behövdes det ingen grundmålning alls, man skulle endast måla två gånger med lasyren! Detta enligt bruksanvisningen som därmed sparade mycket målningsarbete. Jag köper gärna sådan färg om den finns fortfarande?

5. U
    Medlem · Uppsala län · 244 inlägg

Urban J A

Medlem
    Hej Kolla Jotun. Deras Trebitt kan om jag inte blivit alldeles lurad målas både med och utan deras grundolja visir. Visir finns också färglös när man vill det. Jag har målat grindar utemöbler och sådant med Trebitt både med och utan grundolja och än så länge håller det. Det verkar hålla längre och suga jämnare om man börjar med grundoljan dock.
    Lita inte för mycket på mig, på målning är jag amatör.

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Stockholm · 44 335 inlägg

hempularen

Moderator
    Att man skulle grunda med täckande färg innan lasyrmålning låter ju väldigt konstigt.

7. H
    Medlem · Västra Götaland · 1 759 inlägg

Henri

Medlem
    hempularen. Ja, i dag låter det kanske konstigt men under "förra århundradet" var det vanligt att inte grundmåla. Oljetäcklasyren var lacknaftabaserad och man målade endast två gånger utan att grundmåla. Man kunde späda ut lasyren med lacknafta vid första strykningen för att den skulle tränga in bättre. Jättebekvämt med bara två strykningar!
    Jotun Trebitt, utan lacknafta, fungerar i dag på liknande sätt med två strykningar utan grundmålning som Urban J A beskriver här. Det framgår även av Jotuns bruksanvisning. Den köper jag!

8. H
    Moderator · Stockholm · 44 335 inlägg

hempularen

Moderator
    Det var ju just detta att man skulle grundmåla med täckande färg, jag tycker låter konstigt.

För övrigt har det kommit moderna täckande fasadfärger som inte heller skall ha grundfärg under. Tänker exempelvis på Caparol.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.