Motorvärmaruttag med tändråd istället för kopplingsur?

19k läst  9 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hallå.

Jag undrar om någon känner till om det finns eluttag för utebruk som kan slås av och på med en tändtråd?

I dagsläget har jag två fasta uttag på väggen ute. Bredvid har jag en extra dosa med ett uttag, en sladd att koppla in i något av uttagen och ett kopplingsur där jag ställer in om hur många timmar jag ska resa iväg.

Det jag letar efter är något liknande men istället för ett kopplingsur så vill jag slå på strömmen i uttaget via en tändtråd där jag skickar in en analog 1:a på någon volt från en liten dator. (raspberry pi)

Sen ska jag bygga lite lull runt så att jag kan slå på uttaget hemma via en app i mobilen osv.

2. V
    Medlem Nivå 6
    Det finns; ett vanligt uttag och ett relä ;)

3. S
    Medlem Nivå 2
    Det lättaste och billigaste måst väl ändå vara att sätta vanlig uttag och en nexa trådlös brytare och en sån tellstick usb i din Raspberry. Då får du en enkel lösning utan att dra massa signal kabel etc.

4. Real7
    Renoverare Nivå 7
    Jag köpte en Nexa WMR-3500 för att slippa ha nått krafs i uttaget. Problemet var bara att den inte fick plats bakom ett IP44 uttag (jag gissar att dom går längre in) så det blev ju knöligt att fixa. Jag hade köpt en vanlig brytare om jag vetat, bara en varning.

5. F
    Medlem Nivå 2
    Ett relä är nog billigast bara jag lyckas hitta ett som med säkerhet triggar på 3.3V som raspberryn levererar. Verkar vara lite upp och ner med kvaliten på det jag läst hittills.

En tellstick och mottagare blir ju en hel del dyrare. Stickan för kanske 4-500 SEK och sen en mottagare för knappt 200 SEK på det.

Ska gräva vidare i det här.
    Gissar att jag behöver ett relä på kanske 25 amp för att klara uppstarten av kupévärmare + motorvärmare utan problem.

6. S
    Medlem Nivå 2
    Jag tror inte att raspberryn klarar att driva ett sånt relä direkt då gpio pinnarna bara kan leverera ett tiotal mA. Du behöver åtminstone ha någon form av transistor lösning mellan finns ju färdiga såna lösningar också men det blir ju inte riktigt en elektriskt säker lösning om du inte vet vad du gör.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Rasperyn matas med 5 volt (regleras sedan till 3,3) och det finns hyffsat stadiga relän för 5 volt. En transistor behövs mellan pi:n och relät.
    Du behöver inget 25 A relä, kupé och motorvärmare är HELT resistiva, har ingen startström, ingen fasvridning så ett relä för 10 A räcker.

Protte

8. G
    Medlem Nivå 4
    Eller en annan vinkel på nexa trådlös brytare.
    Låt Raspberryn styra knapparna på fjärrkontrollen. Då får du ett säkert gränssnitt att jobba mot om du är osäker på säkerheten kring 230voltsdelen.

9. E
    Medlem · Nivå 21
    Och du behöver ju inte sätta brytaren i uttaget, den kan du ha vart som helst mellan central och uttag.

10. N
    Medlem Nivå 14
    Ett halvledarrelä (SSR) borde det väl gå att hitta som funkar att driva med 3.3 V?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: