Byggahus.se

Motorvärmarstyrning

1. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag har just dragit ut rör och 4 x 2,5mm FK till motorvärmaruttagen men jag kom på att jag inte hade tänkt igenom upplägget ordentligt. Vad jag vill ha - tror jag - är möjlighet att ställa uttagen i tre lägen: tidsstyrt, på eller av. Jag tänker mig att styrningen ska sitta inomhus så att man slipper gå ut för att kontrollera om strömmen är på eller av, eller för att ställa in tiden för påslag.

Finns det någon smart lösning på det här problemet? Det ska vara enkelt och begripligt.

Jag har möjlighet att sätta upp en liten normkapsling på ett lättåtkomligt ställe, om man bäst löser det här med normapparater.

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Kontaktor+ur+hand-autoomkastare.

3. T
    Medlem · Nivå 16
    DEt finns tidur för montering på normskena och små kapslingar för detta. På de flesta tidsur kan man även koppal på, av eller tidsstyrt.
    Om du inte hade FK utan riktig kabel så hade du kunnat montera stickkontakt (schuko) på den och kunnat köra från ett vanligt uttag genom ett dygnskopplingsur (förmodligen inte helt enligt föreskrifterna).

4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det blir mycket riktigt inte enligt föreskrifterna, så någon annan lösning blir det.

Conrad har ett ur som upp funkar någolunda. Dock är det analogt (vilket troligen gör att det tickar) och så klarar det inte 16A.

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Måste det vara infällt? Både kjell o clas har/har haft tidur för DIN-skena som har auto/på/av.

6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Där fanns det ju grejor. Den här, i kombination med en kontaktor, verkar perfekt.

Även den här från Kjell funkar men då åker jag på en ful normkapsling på väggen och det slipper jag ju helst. Finns det förresten normkapslingar för 1-2 moduler för infällnad?

7. P
    Medlem Nivå 3
  8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Schneiders sida var väldigt informationsfattig, eller så har jag surfat för slarvigt, men jag hittar några tidur men inte särskilt mycket information om dem.

Den här kontaktorn borde väl fungera till tiduret från Clas Ohlson? Som jag fattar med kontaktorer ska man inte överdimensionera dem. Den här var dessutom billig.

9. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  10. P
    Medlem Nivå 3
  11. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ja, det har du förstås rätt i. Frågan är om det är mer användarvänligt egentligen?

Egentligen kanske det är bättre att avvakta med hela grejen till senare, just nu så har jag inte ens elektrisk motorvärmare i bilen så tills vidare så går det egentligen utmärkt med bara en vanlig strömbrytare för att styra uttaget. En sån här borde funka, den klarar ju 16A. Tanken var att ha det klart tills då bilen byts.

12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
  13. P
    Medlem Nivå 3