Byggahus.se

Motorvärmarautomatik

1. H
    Medlem · Nivå 6
    Jag önskar tips inkl elschema på hur jag kan bygga eller köpa motorvärmarautomatik enligt följande funktion.

Av
    På manuellt
    På via tidur

Helst inte via någon app på telefonen men om det finns någon enkel lösning via app kan det också fungera till rimligt pris. (Med app menar jag så klart app + hårdvara av samma märke)

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Det finns en del lösningar med elstolpar som innehåller både tidsur och personskyddsautomater. Kolla på Garo. Jag har en Garo-stolpe med två oberoende tidsstyrda uttag, inget tjafs med appar eller annat skit. Är inte helt billigt men robust och säkert. PÅ manuellt är lite trixigt. Om man vill t ex dammsuga på bilplatsen måste man ställa in en låtsas starttid för att få det igång. Garo borde ju bättra på det men det går iaf.

3. P
    Medlem Nivå 8
    På min garo stolpe med två separata så kan man enkelt få 30min gångtid genom att hålla in en av knapparna.

4. H
    Medlem · Nivå 6
    Jag glömde att säga att jag vill kunna styra den inifrån huset så jag kan tex på en helg komma på att jag ska åka iväg bara slå på den inifrån. Eller när helgen är slut ändra om så den går på timmer.
    Tanken är att kunna ha motorvärmarsladden isatt hela tiden i bilen för att slippa gå ut varjegång man ska åka en oplanerad resa för att slå på motorvärmaren

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    De allra flesta elektroniska tiduren stöder en enkel manövrering mellan på - auto - av så valet är ganska fritt. Det handlar mer om en installationsfråga, fast installation eller stickpropp från huset? Varifrån får motorvärmaren sin ström idag?

6. G
    Medlem · Nivå 4
    Jag har ett enkelt veckour med manuell till/från eller auto, sitter vid elcentralen,, smidigt och bra men sen kan du ju kolla på trådlösa prylar modell nexa.

7. H
    Medlem · Nivå 6
    Direkt i från elcentralen inne i huset i källaren kommer strömmen från idag till motorvärmaren.
    Tanken är att dra en kabel från elcentralen upp til markplanen och ha styrningen där för motorvärmaren för att enkel kunna styra motorvärmaren.

8. H
    Medlem Nivå 2
    Sätt dit en plejd controler, löser ditt problem enkelt.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Då kan du ganska fritt välja kopplingsur som t.ex detta från Malmbergs, säljs av Kjell och montera i en liten normkapsling.

upload_2018-8-21_9-46-34.png

10. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    • Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 6
  12. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag har en nexabrytare som är fast monterad i en kopplingsdosa i garaget. Från den matas sedan ett uttag för motorvärmare. Styrning via sån programmerbar fjärr, också från nexa. Då kan man både sätta på timer och direkt på.

Jag kör också så att man alltid kopplar in motorvärmarsladden när man kommer hem.

13. ullet
    Hobbyelektriker · Nivå 6
    Jag har en Nexa-brytare som styr motorvärmaruttaget, i kombination med lämplig fjärr har jag både manuell styrning inifrån huset och timerfunktion.

14. H
    Medlem · Nivå 12
    Eller ganska enkelt att springa ut på Lördag att trycka igång den, Classe har en tempstyrd motorvärmare timer, som för oss så går bilen till jobbet exakt samma tid varje dag, och bilen står med toffelavstånd från bron, så enkelt att sätta in sladden på Lördag, alt när sladden sätts när man kommer hem från jobbet, så skall nån ha bilen efter en stund och sladden skall dras ut igen!

15. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Ja, dessutom mycket tillförlitligare än Nexagrejer.
    Vi styr poolpump/värmare, bevattning, motorvärmare och infravärme med sonoff.
    Funkar alltid och är enkelt att installera.