Byggahus.se

Motorskydd / strönbrytar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Hej. Nu har garaget ström på sin egna kabel ! Måste ju säja att det var en himla känsla att slippa köra allt på förlängningsladdar kors o tvärs :D

Nu är det bara en sladd till att koppla, den går till ett sånt där kombinerat 230/400 uttag.(vanligt 400 + ett 230.16Auttag) tanken med detta är att kompressorn ska gå på det uttaget.
    Just nu har jag bara en 230v kompressor (kräver12A vid drift), men det blir säkert en större 3fasare senare.

Såg att det fanns motorskydd att sätta rakt på skenan i centralen. Kan jag ha ett sånt där och en 3-polig kraftigare strömbrytare utanför centralen för av/på kompressorn? och hur reagerar motorskyddet när jag bara belaster 1 fas ?
    Kan inte (vill inte) stänga av på själva kompressorn, den ska stå på loften längst in...

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror att du skall anlita en elektriker som monterar en central med jordfelsbrytare. Den centralen fördelar fördelar elen till trefas uttaget och till vanliga uttag och belysningen.

Din beskrivning ger för lite information om kabeln samt dess matning för att kunna rekommandra ett kombiuttag. Vid kombiuttag skall alltid jordfelsbrytare och helst 3 polig automatsäkring användas.

Hur är kabeln avsäkrad och ansluten i matande ända?

Vid nyinstallation skałl alla vägguttag skyddas av 30 mA jordfelsbrytare.

Redigerat 25 jan 2015 21:58
  3. N
    Medlem Nivå 5
    OK. Garagets elcentral är ny och med JFB, men tror den var på 40mA ?. Centralen är kopplad och klar i princip.
    Matas från husets "huvudskåp" på egna 3x16A - 5g6 , inkopplingen i husets skåp är tillfällig.

Det är bara det där 400/230 uttaget kvar som ska kopplas. Givetvis på 3x16 automatsäkring.
    Men vill ha in motorskydd + strömbrytare någon stans på "vägen" till uttaget liksom

4. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Eventuella brytare och motorskydd ska du sätta efter uttaget.

5. N
    Medlem Nivå 5
    Det blir svårt. Uttaget sitter längst in uppe på loftet . Vill inte klättra upp där varje gång jag ska starta/stoppa kompressorn....

Varför kan inte motorskydd och brytare sitta direkt efter säkringen, i eller vid elcentralen ? Är det uttaget som ställer till det ?

6. T
    Medlem · Nivå 10
    Att man inte sätter motorskyddet på ett uttag beror på att motorskyddet "tillhör" motorn och är anpasat för att skydda motorn från överhettning. Motorskyddets inställning är anpassad för den motor som skall skyddas. Vid fast anslutning av motorn kan motoskyddet vara placerat vid centralen.

Ett uttag däremot skall kunna belastas med t.ex 10a eller 16 a.och inte 3,8 a.

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Men kan vi inte anse att detta svåråtkomliga uttag är specifikt avsett för just denna kompressor, eller åtminstone för motorer som täcks av motorskyddets intervall på ströminställning. Vore lite fånigt att ansluta kompressorn fast i dosa om den nu kommer med stickpropp.

• Laddar…
  8. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Motorskydd ska sitta på kompressorn.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Menar du bokstavligen kompressorn? Det var hårda bud. Om kompressorn kommer med stickpropp så borde det i och för sig vara inbyggt.

10. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Prexcis, de flesta (99%) kommer med mororskydd, även de som saknar stickpropp;)

11. J
    Medlem · Nivå 6
    Men även om det skulle finnas ett på kompressorn så är det väl inte fel med ett åtkomligt motorskydd som man kan ställa lite lägre? Då slipper man åla in där för att en fas har gått och det har stängt av sig? Plus att man kan använda det till avstängning då.

12. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Sätt framför allt inget kombiuttag om det ska läggas motorskydd före. Annars går det givetvis att sätta uttag inne vid kompressorn om den sitter illa till och då avsett för den. Och kanske hellre en brytare än skydd, som sagt sitter det oftast redan ett som man isf kan hålla sig till.

13. N
    Medlem Nivå 5
    Det är bara kompressorn som ska sitta i det uttaget. Är det då OK att bara sätta en 3 polig brytare att starta o stoppa med ? Givetvis avsäkrad i centralen.

De motorskydd som sitter inbyggda, skyddar dessa på samma sätt ? d.v.s om en fas försvinner bryter den övriga ?

Om kombiuttag är "big no no" har jag ett vanligt 400v som jag kan byta till och kan väl använda en övergång 400-230 som också ligger o skräpar ?

14. GK100
    Medlem · Nivå 22
    En brytare går fint och inbyggda skyddet är lika bra som ett externt, annars vore det ju meningslöst. Att det inte är så bra med kombi om du skulle satt motorskydd före beror på att ett vettigt sådant löser ut om man belastar asymmetriskt på bara en fas, inte mycket nytta av uttaget då. Men med en vanlig brytare före är det inget problem och kan vara bra i andra fall också där man vill bryta bort när man inte jobbar. Det jag menade inledningsvis gällde mest att sätta motorskydd före ett allmänt uttag och särskilt då kombimodellen.

15. F
    Husägare · Nivå 10
    Ett amatörförslag: har för mig jag läste i nån tråd för någon vecka sen om trefas kontaktor/motorskydd/brytare (minns inte exakt vad det var) som kunde styras av 230v manöverspänning. Skulle man inte kunna sätta något sådant vid uttaget och ha en brytare mer lättillgängligt?