Byggahus.se

Motorsåg ?

1. X
    Medlem · Stockholm · 153 inlägg

xrister

Medlem
    Jag skulle behöve lite tips å råd angående inköp av en motorsåg. Det jag hade tänkt att använda den till är mest att kapa upp träd för att huga upp det till ved. Kanske även fälla ett och annat träd.

Hursomhelst, den motorsåg jag går och lurar på är Partner P391. Är det någon som har erfarenhet av deras motorsågar? Fungerar de bra mm mm?

Eller ska man ha en elektrisk istället?
    Tror i och för sig att jag skulle bli skogstokig på den där sladden...så det blir det nog inte.
    :)

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Motorsåg ?

Elmotorsåg har jag blivit avrådd att köpa - det är bara plastdrev i dem... rena smäcket, tyvärr.

Partners sågar är ju Husqvarnas billighetsmärke. De sägs funka helt ok. Har dock inga personliga erfarenheter....

3. X

xrister

Medlem

Hm, en för och en emot elektrisk...
    :)

Men som sagt, jag ska ju inte ha den för skogsavverkning utan kanske fälla ngr enstaka träd. Men jag har en hel del träd att kapa upp... :p

Att det e Huskvarnas billighetsmärke gör inget, så enormt kräsen e jag inte. Ville bara veta att det e schyssta grejer.

Nu e jag ganska villrådig.... ???
    Fler tips å råd uppskattas mycket.

4. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Jag har en Partner, en 540. Den är underbar att ha att göra med. Kan rekommenderas.

5. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Har en elpartner, 1850, räcker gott för mindre avverkning och vedkapning.

Vi har en partner 351 på sommarstället, lite för klen för att ge sig på större träd men i övrigt en trevlig liten maskin.

När vi tog ner ett stort antal träd kallade vi in en kompis som har trädfällning som hobby, han kör en Stihl och det var en rejäl skillnad mot den lilla partnern. Men som sagt, för mindre jobb duger den fint.

6. X

xrister

Medlem

Tack allihop för svaren. Känns som att det blir en besinare och i så fall Partners P391.

Såg en på Clas Ohlsson för 2495:-

Skulle ngn ha fler tips å råd så mottages dem varmt-. Än så har jag inte köpt någon men det blir nog inom de närmaste veckorna.

7. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Jag köpte en Castor på Bauhaus för 1600 kr. Det är en bensinsåg med 50 cm klinga. Fungerade alldeles utmärkt för att ta bort de 40+ träd som vi hade på våran tomt (bland annat björkar med diameter större än 50 cm).

8. E
    Medlem · 22 inlägg

Erica

Medlem

Hej,

Vi köpte en bensinare i våras, Stihl MS180C uppe på vildmarksmässan i Luleå, för ett "mässpris" ca 1800 SEK. Vanligt åf pris är 2 400 SEK.

Passar utmärkt om du bara skall fälla några träd eller kapa lite ved till öppna spisen.

Teknisk specifikation:
    Effekt: 2,0 hk
    Vikt: 4,0 kg

Tidigare hade vi en eldriven historia, som inte klarade mycket. Svärfar lånade den, och kapade en ek! Motorn brann.. och sagan var all.

Varför inte hyra en riktigt rejäl när Du skall kapa större träd? Och köpa en enklare för husbehov. För pengarna som blir "över", kan Du satsa på en vedkap. En sådan kommer Du säkert också vilja ha, när Du huggit ved med yxa ett tag ;)

När Du väl är klar med fällning och kapning, så är det bara att sätta igång och bygga det nya vedskjulet! ;D

9. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Watt och hästar är inte allt. Det finns en faktor som heter vridmoment också..
    Jag upplever en 3 hästars bensinsåg som mycket kraftfullare än en 2,2 kw elsåg. Det kan också bero på att 2,2 kw ingående effekt till motorn, medan 3 hk är utgående effekt till kedjedrevet.
    Eller också bara på det rappa ljudet... :)

Till tipsen från Jureit ovan vill jag komma med ett till.
    Skaffa en handbok i ämnet eller gå en kurs eller nåt. Motorsågen är ingen leksak, även om det är rätt festligt att röja....

10. P
    Medlem · 166 inlägg

pernolf

Medlem

Jureit>> bra att du påpekar detta, själv så sågar jag bara med byxor+hjälm och stövlar..

Kostar visserligen en hel del pengar, men har besparat mig både tår, ben och huvudet .
    iofs så är det inte samma sak om man ska kapa ved med motorsågen, men då MÅSTE man iaf ha riktiga stövlar.

sågar som riktar sig mot proffsen är otroligt mycket bättre än en "amatör-såg" men är även otroligt mycket dyrare.

Kolla gärna upp begagnade sågar, många som säljer motorsågar köper in gamla proffs-sågar och renoverar upp dessa.
    Prisklassen blir ungefär vad en ny amatörsåg kostar.

annars fungerar en billig såg bra alldeles utmärkt för den som bara ska såga ved för eget bruk....

11. X

xrister

Medlem

OK, det blev till slut en elsåg(Partner 1835EL). Jag insåg att mina behov endast var till att kapa upp ved och att det borde räcka med den.

Skulle det visa sig att jag har större behov om ngr år så får jag väl köpa en till... :)

Nu ska jag bara köpa skyddsutrustning.

12. J
    Medlem · 146 inlägg

JoGi

Medlem

Hej,

Köpte en Jonsered elsåg 1800W när jag köpte mitt hus. Största tallen jag tagit med den var >60cm i diameter i basen och dryga 30m hög (stod alldeles intill/över huset ). Jag var inte så tuff så jag fick ta den i bitar uppifrån (de gamla klättergrejorna kom fram).

Det enda sågen har lite problem med är ekarna jag har på tomten... De är lite tungsågade och grova...

P.S. Tappade en stock på svärfar såg när jag fällde första trädet på tomten så det blev att köpa eget samt repa svärfars (300:-, också en Jonsered elsåg (1600W)). D.S.

JoGi

13. H
    Medlem · 1 112 inlägg

Nyare små Stihl har ju vevhuset gjort i plast, sågen blir ju lätt och billig att tillverka men jag har sett en sådan där vevparti lagringen gått varm så plasten smält, tycker inte att det känns som något jag skulle köpa i.a.f ! (vet ej hur andra fabrikat är konstruerade)

Jag köpte en Husqvarna 55 för 4 år sedan, kostade 4000:- den är väl trevlig men inte lika accelerations snabb som en 242:a, men då är det ju dubbla priset !

Har väl huggit ~300 stock timmer, huggit och kapat hemved varje år och bara bytt skruvar till ljuddämparen !

Nummren på sågarna är väl annorlunda nu men en Husqvarna för ~4000:- räcker väldigt långt !

14. S
    Medlem · 133 inlägg

Snowblade

Medlem
  15. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Ska ut och röja på nya tomten om en vecka och tänkte för en gång skull lära mig lite av mina tidigare misstag. Till förra tomten köpte jag en begagnad såg som var trasig/kass på så många sätt. Dels tog det några helger, (och en rygg), att såga ner och upp c:a 10 stora träd, dels riskerade jag livet på mig, sambon och grannarna.
    Till denna gång tänkte jag införskaffa en helt ny motorsåg.
    Har ni något tips på en helt OK motorsåg som orkar med att såga ner och upp lite större träd. Den får gärna vara billig också. ;)

mvh
    David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.