Kommer i dagarna att köpa en roddbåt med en gammal Mercury 4.5hk som jag tänkt får sitta på båten. Men för att det inte ska va alltför lätt för de som inte kan skilja på vad som är mitt o sitt så behöver jag ett lås för denna.

Har ni ngn som ni tycker är ok och som inte kostar skjortan , max några hundra !

Jag skulle inte lämna motorn.
Men om du gör det så skulle jag välja ett vanligt hänglås som man oftast kan sätta i fasthållningsskruvarna.
Har du ett bättre lås som är för jobbigt att få upp så tar dem hela båten istället.
Vi blev av med hela båten, en batteridriven vinkelslip tar sig igenom iprincip alla rimliga lås. Efter det har vi alldrig lämnat andra båtar, har tagit hem dem.

• Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Du har kanske en poäng med att ta med motorn hem igen … jag ska ta mig en funderare ! Tråkigt att behöva bli av med den eller båten i sig

Risken att nån tar en gammal 4,5 Murkla är väldigt liten, de som kapar bort motorer vill ha större och nyare grejer.
Men nått lås ska du ha.

Isakare Isakare skrev:
Risken att nån tar en gammal 4,5 Murkla är väldigt liten, de som kapar bort motorer vill ha större och nyare grejer.
Men nått lås ska du ha.
Vissa gamla 2taktare är tydligen även de stöldbegärliga…
Har ingen aning om vad som gäller i detta fallet.

Motorn vi dividerar om är följande:

Inte så vacker men funkar fint !

• Mercury 4.5 motor med märkta ytskador, stående i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
M maxel skrev:
Vissa gamla 2taktare är tydligen även de stöldbegärliga…
Har ingen aning om vad som gäller i detta fallet.
Det är Yamaha 30-70 hk som är eftertraktade p.g.a dess höga kvalite.
Begvärdet på en gammal motor runt 5 hk är nån tusenlapp eller två.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Men den lilla motorn är väldigt lätt att bära med sig jämfört med en 30 hk motor

Om kedjan funkar i befintliga hål så är motorcykellås aningen svårare att kapa.
Jag skulle dessutom gravera både synligt och dolt samt måla den så den blir svårare att sälja.

Att ingen skulle vilja stjäla en motor för att den "bara" är värd 1-2 tusen stämmer dåligt med min erfarenhet av vad som stjäls.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Blev av med 2st utombordare för många år sen.
Den ena var stöldmärkt,såg ut som kriget.
Den andra inte stöldmärkt.

Då var det bestämt ! Jag kommer plocka med motorn efter fiskepasset. Inte värt o bli av med den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.