Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Motordriven fräslyft

1. V
    Medlem · Södermanland · 193 inlägg

VideX

Medlem
    Är det nån som byggt en motordriven fräslyft?
    Första läget är att hitta lämplig motor att dra runt höjdjusteringsskruven på Trend T11an.
    Har en Bosch GSR 10.8v som jag skulle kunna slakta, men frågan är om motorn i den är tillräckligt precis?
    Sen är planen att få till lite finesser med display och knappsats m.m. det tänkte jag nyttja en Arduino Uno till.

2. phl
    Medlem · Skåne · 7 149 inlägg

phl

Medlem
    Har gjort hälften av det där, manuellt skruvande men lite extra funktioner för display/digitaler, varvtalsmätning samt spindel- och höjdlåsning med RC-servon.

Ungefär vad är det för stigning på höjdjusteringsskruven?

3. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
    Jag brukar hissa upp/ner min T11 med en avdankad GSR 10.8 (1:a generationen = en växel och ganska långsam) när jag skall byta stål eller ändra höjden så pass mycket att det blir trist att veva för hand. Dragaren är permanent parkerad vid fräsen och utrustad med en hylsa som passar på T11:ans mutter. Jag gör alltså denna manöver under bordet.

Slutjusteringen gör jag alltid för hand från ovansidan. Det är inga större problem att pricka rätt på runt millimetern med dragaren (jag har också en DRO), men det sista finliret är lurigare med dragaren. Ibland motsvarar ett lätt tryck en tiondel, ibland flera. Feelingen i brytaren är inte toppklass... Dessutom är det lättare att göra det från ovansidan.

Under mer kontrollerade former tror jag i varje fall att motorn som sådan skulle kunna vara ok för ändamålet. När man "fiskör" med dragaren tar det flera sekunder (runt fem kanske) att ändra höjden en millimeter. Om du kör med motorstyrning, och kan läsa av DRO:n i Arduinon, borde det gå att få till det tycker jag.

Men även med "perfekt" motorstyrning skulle jag inte velat vara utan möjligheten att justera manuellt från ovansidan.Det känns mer kontrollerat.

4. V

VideX

Medlem
    Enligt manualen motsvarar 1 varv ca 1 mm och har 80 mm slaglängd.

Är det typ en sån här DRO du har: http://www.ebay.co.uk/itm/6-8-12-Di...hash=item41b081d9fb:m:mYw3jKih45VKGvEmlccp_Mw

Bara för att man får motorstyrning gör ju inte att man förlorar manuella justeringen.
    Men att ha motorstyrning vore smidigt, men även att man kan ha en display och knappsats. Så man kan först nolla stålet i höjd med fräsbordet och sen höja upp den ex. 12 mm.
    Har man väl fått till det med motorstyrningen så den har skaplig precision, då är det lätt med Arduinon att fixa finesser.

5. bygga_bo

bygga_bo

Medlem
    Har för mig att det står iGaging på min, men den ser identisk ut. Funkar helt ok.

Just nollningen är viktig. Om man sedan når målvärdet för hand eller med en motor kvittar förstås. Men motor är coolare...

Om du monterar GSR:en rakt upp och ner på höjdjusteringsskruven blir det problem att köra manuellt från ovansidan. Bitsfästet (eller chucken om din har sådan) på dragaren går inte rotera när den är strömlös. Men det går säkert att komma runt problemet om du slaktar maskinen.

6. V

VideX

Medlem
    Har du möjlighet att ta en bild så man ser hur DROn sitter monterad på din fräs?

Om tiden räcker till i helgen ska jag plocka isär maskinen och se hur man kan styra den.

7. bygga_bo

bygga_bo

Medlem
    Absolut VideX, här kommer en bild.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    T11 - DRO.JPG

Var först inne på att montera mätskalan på skåpsväggen bredvid fräsen (sitter hyfsat nära i mitt fall) och sedan tillverka någon form av arm som förbinder givaren med fräsen. Det hade varit enkelt och stabilt. Men på samma gång kändes det schysst om man kunde få till en lösning där man inte behöver koppla loss givaren från fräsen om/när man behöver plocka ut ”paketet” från bordet.

Därför testade jag denna kompromiss... som några år senare fortfarande lever. Som synes är mätskalan bara fäst i ena änden. Gillade inte det helt när jag stod där och skruvade, men det har inte varit några som helst problem. Jag monterade fästet på en bit gängad stång som passar i hålen för de vanliga stängerna som man använder till parallellanslaget. En fördel med detta är att man kan justera in skalan så att den löper parallellt med fräsen (sätt bara i en skruv i vinkeljärnet innan det är gjort).

För att förankra vinkeljärnet till givaren i fräsen skruvade jag fast en ekbit där en av knopparna/handtagen normalt sitter. Fästet till knoppen är fyrkantigt, och genom att stämma ut motsvarande fyrkant (eller snarare, lite mindre) i ekbiten så sitter den i sammanhanget som berget när den skruvats fast. Här får man vara lite noggrann och anpassa vinkeljärnet/ekbiten så att skalan löper parallellt med fräsen i den ledden. En variant är att göra hålen där givaren skruvas fast avlånga så att man kan justera.

Skall bli kul att se vad du hittar på med GSR:en. Vilken variant har du?

8. V

VideX

Medlem
    Har en Bosch GSR 10.8V 2-LI (eller rättare sagt 2 st). Laddaren till denna gick sönder precis efter nyår då jag var hos en kompis och hjälpte att renovera. Eftersom det var ont om tid och behövde fixa ny laddare så blev det snabbast att dagen efter köpa en ny maskin med laddare och 2 batterier till. Hade jag haft mer tid hade jag beställt efter en borstlös modell, men man får inte allt...

Det var ju en snillrik montering av DROn, är precisionen så pass bra att du kan lita på den?
    På bilden ser det ut som att du har en skaftförlängare på din maskin, är det för att kunna byta stål uppifrån?

9. bygga_bo

bygga_bo

Medlem
    Det är inga problem med precisionen, men det gäller som sagt att skalan är parallell med fräsen (dess axel).

Det stämmer att det sitter en förlängare i maskinen, just för att enkelt kunna byta stål uppifrån. Det är en CMT, men jag funderar (fortfarande) på att byta ut den. Se inlägg #6 i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/262580-forlangare-till-frasen.html

10. V

VideX

Medlem
    Är det denna förlängare du tänker på? http://www.axminster.co.uk/axcaliber-router-collet-extension-1-2-shank-211367

Håller på att sätta ihop en inköpslista från Axminster, då är det läge att ta med en förlängare och lite hylsor, tänkte gå på: 13-12 mm, 9-8 mm

11. jac
    Medlem · Skåne · 3 340 inlägg

jac

Medlem
    Den bör det vara. Ser ut att vara samma som den jag länkade till i den andra tråden som bygga_bo länkade till.

12. bygga_bo

bygga_bo

Medlem
    Jo, det är den. En del som hänger här har den och verkar vara nöjda.

13. V

VideX

Medlem
    Har testat och klurat lite med att använda skruvdragaren som fräslyft.

Kan konstatera att den orkar på båda växlarna utan problem. På 2ans växel försämras precisionen (i alla fall när man manuellt trycker på avtryckaren).
    På 1ans växel upplevde jag att precisionen på att höja och sänka manuellt med skruvdragaren var rätt så bra typ 1/10 varv per tryck. Kan man då få till att Arduinon styr skruvdragaren ska precisionen inte vara nått problem alls.

Jag ska inte behöva separat DRO, kan jag kalibrera Arduionon mot skruvdragaren så är det problemet löst.

Tips på billig men ändå bra fräsplatta tas emot. Har kollat främst på: UJK Technology 6mm Aluminium Router Table Insert Plate
    http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-6mm-aluminium-router-table-insert-plate-502749

Bilden visar hur jag tänkt montera skruvdragaren, ska korta av hylsförlängaren så chucken hamnar just ovanför maskinen när den är i högsta läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    16938910_10155300445879384_7213224670268260729_n.jpg

Det jag planerar att få till med Arduinon är:
    - Display som bl.a. visar aktuell höjd
    - Knappsats 0-9 för att ange höjd
    - En knapp för att höja fräsen, släpper man knappen stannar den
    - En knapp för att sänka fräsen, släpper man knappen stannar den
    - En knapp för att sänka ner fräsen helt under bordet, man trycker på knappen fräsen går i botten läge och stannar
    - En knapp för att nollställa höjden på stålet i nivå mot fräsbordet. Principen är att man sätter i stålet, trycker på knappen, då åker stålet helt under bordet, man lägger på en platta över hålet (den sluter en krets när stålet tar i) då höjs fräsen upp tills den tar i plattan och då stannar den.

14. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 246 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Vore det inte lättare att få till precisionen med en stegmotor? Det finns väl massor med stegmotorstyrningar till Arduino?

• Laddar…
  15. V

VideX

Medlem
    Det finns garanterat stegmotor som är bättre att köra med än skruvdragaren. Ännu lättare vore väl att köpa en vertikalfräs direkt.
    Nu är det en skruvdragare jag har tillhands och jag vet heller inte vilken stegmotor som skulle funka för detta. Jag måste även hålla ner kostnaden så mycket som möjligt.
    Kan jag med skruvdragaren få till en precision som är typ 1/10 mm så duger det åt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.