Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Motor till Husqvarna QVLV3V luftvärmesystem

1. M
    Medlem · skåne · 23 inlägg

Mahal

Medlem
    Jag har två stycken Husqvarna luftvärmesystem med vattenbatteri som heter QVLV3V. Varje enhet innehåller två olika motorer, en liten motor till frånluften (EBM R4E160-AB01-22) och en större motor till tilluften (EBM R2E160-AD01-32). Den lilla motorn fungerar i ett dygn sedan så stannar den. Jag har blåst rent och smörjt upp lagerna så fläkten snurrar fint när jag drar med handen. Jag har bytt kondensator och det har inte hjälpt. Motorn stannar fortfarande efter ett dygn. Bryter jag strömmen med huvudbrytaren och sätter på den igen startar inte motorn men om jag drar ur kabeln till kondensatorn och sätter på den igen så startar motorn fint och går i ett dygn. Något tips på vad som kan vara fel? Kan jag ha fel på den nya kondensatorn?

Jag är trött på att felsöka så jag tänkte att det är bättre att byta motor så jag kontaktade EBM Papst och fått besked om att den lilla motorn inte tillverkas längre. De hade ingen ersättningsmodell. Någon som har tips på någon liknande motor som kan ersätta originalet och passa i kåpan?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bruksanvisning.jpg

2. F
    Medlem · 13 inlägg
    Hej!

Bra att veta ang motorerna. Jag har svårt att få tag på information angående dessa system. Jag är i ett villaområde och ska ställa in flöden på 48st enheter. Så jag är lite fräck och ställer frågan tilldig som har manualen om där står något angående flöde genomvattenbatteriet. Har du någon sådan uppgift?

Har hittat något liknande system och där skulle flödet vara 216l/h. frågan är om det stämmer överens med dettagamla system.

Tacksam för svar. Mvh. Fredrik.

3. M
    Medlem · skåne · 23 inlägg

Mahal

Medlem
    Kollade precis, det står inget om din fråga i driftsmanualen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.