Låter allvarligt med en motor installerad utan någon form av motorskydd. Om strömmen på en fas försvinner måste t.ex. strömmen på de övriga två faserna snabbt brytas bort för att motorlindningarna inte ska skadas. Det behöver också finnas skydd mot överström.
Vissa motorskydd återställs genom att trycka in ordinarie stoppknapp.I Isabl skrev:
Edit:
Det där är kopplingslådan med anslutningsplintar.
Vad är det i andra änden på den vita kabeln?
Hur ser det ut där?
Hur ser det ut ännu tidigare i matningen till motorn?
Vad är det som startar/stoppar motorn?
Vissa motorskydd sitter "dålda" i kopplingslåda.
Redigerat:
Nej, det går inte att säga nånting utifrån en bild på några sladdar i olika färger. Har du gjort den mest grundläggande felsökningen och kontrollerat säkringar och mätt att det är spänning fram till motorn på alla faser?I Isabl skrev:
Demmpa skrev:
Vissa motorskydd återställs genom att trycka in ordinarie stoppknapp.
Edit:
Hur ser det ut där?
Se bilder.Demmpa skrev:
Vissa motorskydd återställs genom att trycka in ordinarie stoppknapp.
Edit:
Hur ser det ut där?
Denna strömbrytare sitter direkt innan motorn, den vita kabeln går dit. Kanske har man använt denna som motorskydd. Vi har slagit på/av motorn med hjälp av den, för det inte funnits något annat att köra igång den på. Efter strömavbrottet har det inte funkat att "slå på" den strömbrytaren som vanligt längre.
Innan strömbrytaren med switch on/off knapp sitter en timer/ur, se bild. Den tickar på som vanligt även efter strömavbrottet.
Enda anledningen till att jag öppnade kåpan för kabelanslutningar var för att i tidigare tråd uppmanades jag att göra det och leta efter motorskyddet där.
Jag letade efter motorskyddet där, efter uppmaning från tidigare tråd att kontaktor och motorskydd ska sitta där.useless skrev:
Som jag frågade om i den andra tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/poolpump-motorskydd.491754/
Vad är det i den vita lådan ovanför lådan med tidrelä?
https://www.byggahus.se/forum/threads/poolpump-motorskydd.491754/
Vad är det i den vita lådan ovanför lådan med tidrelä?
Redigerat: