Någon som kan se på bilden eller vet varför motorn inte vill köra igång längre efter ett strömavbrott?
 
  • Elutrustning med öppen anslutningslåda och flera ledningar kopplade till en skruvplint, behöver ordentlig rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elanslutningslåda med kablar, anslutningsblock och schemalapp, behov av elektrisk säkerhetskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Det finns troligen ett motorskydd vid manöverlådan som troligen har löst ut.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns troligen ett motorskydd vid manöverlådan som troligen har löst ut.
Det där är den. Det finns inget motorskydd i form av knapp att trycka på eller liknande.
 
Har du spänning fram till motorn? Om inte, kanske du ska leta lite bakåt i kedjan.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
Låter allvarligt med en motor installerad utan någon form av motorskydd. Om strömmen på en fas försvinner måste t.ex. strömmen på de övriga två faserna snabbt brytas bort för att motorlindningarna inte ska skadas. Det behöver också finnas skydd mot överström.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I Isabl skrev:
Det där är den. Det finns inget motorskydd i form av knapp att trycka på eller liknande.
Vissa motorskydd återställs genom att trycka in ordinarie stoppknapp.

Edit:
Det där är kopplingslådan med anslutningsplintar.

Vad är det i andra änden på den vita kabeln?
Hur ser det ut där?
Hur ser det ut ännu tidigare i matningen till motorn?

Vad är det som startar/stoppar motorn?

Vissa motorskydd sitter "dålda" i kopplingslåda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
I Isabl skrev:
Någon som kan se på bilden eller vet varför motorn inte vill köra igång längre efter ett strömavbrott?
Nej, det går inte att säga nånting utifrån en bild på några sladdar i olika färger. Har du gjort den mest grundläggande felsökningen och kontrollerat säkringar och mätt att det är spänning fram till motorn på alla faser?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa motorskydd återställs genom att trycka in ordinarie stoppknapp.

Edit:
Det där är kopplingslådan med anslutningsplintar.

Vad är det i andra änden på den vita kabeln?
Hur ser det ut där?
Hur ser det ut ännu tidigare i matningen till motorn?

Vad är det som startar/stoppar motorn?

Vissa motorskydd sitter "dålda" i kopplingslåda.
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa motorskydd återställs genom att trycka in ordinarie stoppknapp.

Edit:
Det där är kopplingslådan med anslutningsplintar.

Vad är det i andra änden på den vita kabeln?
Hur ser det ut där?
Hur ser det ut ännu tidigare i matningen till motorn?

Vad är det som startar/stoppar motorn?

Vissa motorskydd sitter "dålda" i kopplingslåda.
Se bilder.

Denna strömbrytare sitter direkt innan motorn, den vita kabeln går dit. Kanske har man använt denna som motorskydd. Vi har slagit på/av motorn med hjälp av den, för det inte funnits något annat att köra igång den på. Efter strömavbrottet har det inte funkat att "slå på" den strömbrytaren som vanligt längre.

Innan strömbrytaren med switch on/off knapp sitter en timer/ur, se bild. Den tickar på som vanligt även efter strömavbrottet.

Enda anledningen till att jag öppnade kåpan för kabelanslutningar var för att i tidigare tråd uppmanades jag att göra det och leta efter motorskyddet där.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa, kabelskor, avslutade ledningar, industrikontaktdon, installationsutrustning, skyddsjordning, öppen låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mekanismen inuti en apparat, möjligtvis en elektrisk komponent, med synliga kablar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet elektriskt skåp med regulatorer och kabeldragningar, intill rör och avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En analog timer med vecko- och dygnsskala, inställningsmarkörer, omgiven av elektriska kablar och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Låter allvarligt med en motor installerad utan någon form av motorskydd. Om strömmen på en fas försvinner måste t.ex. strömmen på de övriga två faserna snabbt brytas bort för att motorlindningarna inte ska skadas. Det behöver också finnas skydd mot överström.
Jag vet.
 
useless useless skrev:
Nej, det går inte att säga nånting utifrån en bild på några sladdar i olika färger. Har du gjort den mest grundläggande felsökningen och kontrollerat säkringar och mätt att det är spänning fram till motorn på alla faser?
Jag letade efter motorskyddet där, efter uppmaning från tidigare tråd att kontaktor och motorskydd ska sitta där.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som jag frågade om i den andra tråden:
[länk]

Vad är det i den vita lådan ovanför lådan med tidrelä?
Oj, jag tolkade verkligen att du menade kåpan därnere som jag hade ringat in. Förstår nu att du menade det som satt över tidur.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som jag frågade om i den andra tråden:
[länk]

Vad är det i den vita lådan ovanför lådan med tidrelä?
Såhär ser det ut i alla fall:
 
Ovanför tidur:
 
  • Elektrisk kontaktor och anslutningar i en distributionslåda, kablar, klemrida, och inställningsratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Där har du kontaktor med motorskydd, motorskyddet är överst.
På nedre vänstra kanten på motorskyddet är det en svart knapp, tryck in den så återställs motorskyddet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.