”De pratade inte om planeringen av tomten vad jag kan minnas.”

Varför tar du upp det i din artikel då?

Är det det här du menar?

"Vid det laget var det så uppgrävt med högar runt huset att Håkan inte kom in på garageuppfarten och han kunde knappt komma in i sitt hus utan att gå i gyttja upp till vaderna."

Nej, jag syftar på det faktum att höjden på tomten uppenbarligen var fel.

L
@Daniel 109 Om man ska sätta finger på något som är fel här, är det din cyniska analys av en artikel du inte förstått, av ett avsnitt du inte sett. Du ifrågasätter trovärdigheten och vill istället ha en objektiv och mer balanserad granskning. Och så bjuder du på ett ett hypotetiskt faktum: "-Den som inte beställer en tjänst får inte tjänsten gjord.". -vilket är helt rimlig, dock kan jag inte se sambandet till detta fall överhuvudtaget. Håkan ville nämligen dränera källaren men fick tomten förstörd och blev 60 tusen kronor fattigare. Men du vill mest sitta & sila mygg och svälja kameler. Det är så snurrigt att jag trillar av stolen jag sitter på

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
G
Jag vill börja med att säga att detta är en bra sida som behövs. Mycket intressant att läsa alla kommentarer och ska man kommentera sakfrågor i programmet måste man ha sett det tycker jag.
Jag tänkte dela med mig av egna erfarenheter angående dränering. Jag hade tidigare ett hus från 50-talet som var i behov av dränering. Vi var några grannar som hade kommit fram till att våra gamla hus nog var i behov av detta. Vi bestämde att vi skulle göra jobbet själva och vi hyrde en grävmaskinist en heldag som grävde upp runt alla våra hus, en jätteduktig kille som gjorde hyggligt lite inverkan på tomten. Sedan blev detta vårt sommarprojekt där vi hjälpte varandra med idéer men var och en gjorde sitt hus. Vi läste på mycket hur man skulle göra och jag själv frågade många hantverkare och bygghandlare för att samla på mig så mycket info som möjligt. Jag fotade varje steg i processen för att ha dokumentation tillsammans med mina kvitton. Innan jag grävde igen allt bad jag en representant från kommunen komma ut och godkänna allt i och med att jag bytte avloppsstam och vatten från huset ut till gatan. Kommunen var väldigt hjälpsamma och jag fick till och med en del rör gratis.
Det jag vill tillföra i diskussionen är frågan vad upphandlar du om? Är det bara dränering så bör den firman ha kunskaper att påtala att tomten är felplanerad, annars blir jobbet inte OK. Om firman som dränerar inte tar på sig att schakta av tomten och få till rätt lutning så att du får en avrinning från huset så ska dom meddela uppdragsgivaren att detta är ett måste och att uppdragsgivaren tar detta i beräkningen så att en markfirma kan ta över direkt efter att dräneringen är gjord. Man måste vara övertydlig när man skriver ett avtal och man måste läsa avtalet flera gånger, fråga gärna några bekanta att dom också läser avtalet så att man har feedback.
Det kostar att ha hus men du betalar till dig själv. Ja vet att man tittar på kronorna som husägare men man ska tänka på att en större seriösare firma som kanske är 20% dyrare förmodligen är bättre. Dom behöver inga förskott innan start och det görs en besiktning efter avslutat jobb - innan du gör en slutbetalning och ett jobb som är riktigt gjort ökar husets värde. En dränering är ett jobb som många är rädda för och är det inte gjort kan det sänka värdet medans ett hus med en ganska nygjord dränering som kompletteras med foton och rätt dokumentation höjer värdet på huset med det dubbla av det du har betalat för renoveringen. Detta gäller även andra stora renoveringar som yttertak, kök och badrum - du förlorar inte pengar, du dubblar din investering.
Kom ihåg att spar kvitton och fota alltid när du renoverar.
Sök kunskap på internet.
Med sunt förnuft kan ett husägande vara en fantastisk frihet men man måste vara påläst och gärna ha folk i sin närhet som har kunskap.

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.