Byggahus.se

Mossan är ondskan själv, hur få bort?

11k läst  58 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Har efter ett par trådar här äntligen fått upp steg till skorstenen och börjat rensa taket på mossa. Trodde stegen skulle vara jobbiga men mossan är...ond helt enkelt.
    Släpade upp högtrycken på taket. Den orkade inte få bort mossan i alla kanter och skarvar även om pannan blev fin.
    Så jag och min bror har lagt otaliga timmar på att skrapa mossa med morakniv och mejsel men det är extremt segt jobb. Han kommer dessutom inte kunna hjälpa mig på ett bra tag så jag är kvar med 75% av taket.

Finns det någon form av hjälpmedel eller är det bara ställa in sig på att jag och taket kommer bli väldigt goa vänner framöver?

Mvh: Adam

2. M
    Husägare · Nivå 8
    Jag har inte rensat hela mitt tak (norra sidan; södra håller sig i stort sett naturligt mossfri) men stålborste funkade rätt bra för de pannor jag bestämde mig för att göra rent (alla längs med nocken, i samband med installation av nockband). Lyckades helt slita ut en stålborste på detta sätt...

3. K
    Husägare · Nivå 12
    Hahahaha!!

Jag måste vara trött.
    Men när jag läste din trådrubrik vaknade jag till lite för ett ögonblick och tänkte att det var en vågad fråga på detta forumet. Hade passat bättre på ett annat forum, typ FB.

Jag läste mossan och tolkade det som ”morsan” och inte som växten.
    Tänkte att det måste vara en riktigt jäkla ond mamma om du skriver så öppet om förslag på att få bort henne.:rofl::rofl:

4. engs
    Medlem Nivå 7
  5. A
    Medlem Nivå 1
    får pröva med borste också även om om mejsel och så fungerar rätt bra.
    hade jag skrivit fel hade jag nog fått många skratt och lite ilska av moderatorer skulle jag tro :)
    samma medel som i grön fri va? har redan blandat 2 10 litersdunkar med grönfri, är vad deras 5 litersdunk räcker till. så jag har tänkt skrapa och sedan spruta på sånt där och hoppas på det bästa. köppt en liten röd tryck spruta från biltema, borde fungera.

6. N
    Medlem Nivå 1
    Jag hade samma problem.

Finns en skrapa som är anpassad för takpannor med teleskopskaft. Investera i en sådan. Finns en modell från Nelson garden. Samt flera tillverkare.
    Börja med att skrapa det värsta.

Köp sedan ett medel som heter "Mot alg" som kopplas på trädgårdslangen. Spruta sedan på taket och låt naturen spola bort resten.

Mitt är helt mossfritt nu efter ca 2 år.

Det är den metoden som kräver minsta möjliga arbetsinsats, samt billigast. Dock tar det upp till två år innan allt är borta. Men det försvinner iaf

7. A
    Medlem Nivå 1

nu har jag ca 25% kvar av taket, ena sidan är iallafall nästan klar(under kant skydden gömmer sig allt möjligt så dom ska jag jag vrida lite på då dom verkar jag kunna komma under med handen rätt lätt.), utsidan på nedersta pannan tar jag nerifrån med stege sedan. kommer idag blåsa av taket med lövblåsen, hett tips när ni hackat mossa hela dagen. många borstar ned skiten och även jag tills det slog mig varför inte köra löv blåsen? funkar mycket bra.

blev så varmt idag så jag tror jag fortsätter imorgon igen då BÖR jag kunna bli nästan eller helt klar.

8. A
    Medlem Nivå 1
    kollade på reklam för skrapan och den verkar rätt bra, speciellt om man vill stå med stege istället vilket kan vara en fördel.

funderar på att köpa biltemas tak rengöring, sån där man sätter på trädgårdslangen så doserar den själv? kan det vara något så kan man punkt behandla med grönfri på dom ställen man vet att träden ovanför är i maskopi med mossan?
    slipper man springa runt med sin lilla pump burk också.

9. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Hur är det med betongpannor kan man skrapa/ borsta dom?

10. N
    Medlem Nivå 1
    Den är bra. Jag har en anna modell, med samma funktion. Stod på stege och skrapade de största mossbergen.
    Därefter körde jag "mot alg" heter det. 3l dunk man kopplar på trädgårdslang som självdoserar. 199:-/dunk. (Jag behövde två)

Helt rent från mossa nu. Total tid på jobbet. Ca fyra-fem timmar. Då är mitt tak ca 220 kvm.

11. A
    Medlem Nivå 1
    jag skrapar bort mossan i alla skarvar, själva pannorna ska jag spruta nått medel på, finns flera med oftast med samma aktiva ingrediens. kommer inte krypa och polera alla pannor där går min gräns.

men taket blev fint :)

12. A
    Medlem Nivå 1
    va bra, mitt tak är nog runt 100 kvm skulle jag tippa. imorgon kommer jag troligtvis bli klar med resten av taket och har jag tur lite sprut på det.

13. T
    Medlem Nivå 11
    Varför inte högtryckstvätt?

14. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 9
    Många (alla?) tillverkare av takpannor både av tegel och betong avråder högtryckstvätt och hävdar att det inte bara skadar ytan utan också gör det lättare för mossa i framtiden att bita sig fast.

Om det finns sanning i detta vet jag inte och inte heller om det är relevant på gamla tak som redan har en nött yta.

15. K
    Medlem Nivå 10
    I första inlägget "Släpade upp högtrycken på taket. Den orkade inte få bort mossan i alla kanter och skarvar även om pannan blev fin."