Hej!

Jag har ett tak lagt -97 som börjar ha lite mossa. Har tagit bort ett par träd som tidigare skuggat men mossan verkar inte vilja ge med sig.

Jag har hört/läst att järnsulfat uppblandat i vatten skall fungera mot mossa. Men vissa säger att det kan ge missfärgningar. Där jag främst läst det är gråa markplattor.

Är det någon fara att testa på ett svart tak? Fungerar det?

Tack på förhand!

MVH
Kalle

Kör på bensaltensid istället. Fungerar utmärkt och garanterat ingen missfärgning.

Köp på allt-fraktfritt.se eller lite billigare på behandlatak.se

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nikasp
Hur gick det där med järnsulfat? Jag har använt (dyr) bensaltensid men tänker inte göra det igen då det inte är miljövänligt.

Vi har hemma drygt 20 år gamla svarta betongpannor som är mer mörkgråa nuförtiden. Någon som har koll om det kan bli flammigt och fult eller bara att köra? Tänkte sprida med den gamla Nelson GTI-dunken kopplad till vattenslang.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Hur gick det där med järnsulfat? Jag har använt (dyr) bensaltensid men tänker inte göra det igen då det inte är miljövänligt.

Vi har hemma drygt 20 år gamla svarta betongpannor som är mer mörkgråa nuförtiden. Någon som har koll om det kan bli flammigt och fult eller bara att köra? Tänkte sprida med den gamla Nelson GTI-dunken kopplad till vattenslang.
Liksom flera andra mossmedel består GTI:s produkter för gräs mestadels av järnsulfat.

Claes Sörmland
Järnsulfat (handelsnamn järnvitriol) är verkligen ingen bra idé. Betongpannorna är basiska och järn(II)jonerna från järnsulfaten fäller ut som roströda järnhydroxider på betong. Kalciumjonerna från betongen fäller med sulfaten som vitt gips.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Järnsulfat (handelsnamn järnvitriol) är verkligen ingen bra idé. Betongpannorna är basiska och järn(II)jonerna från järnsulfaten fäller ut som roströda järnhydroxider på betong. Kalciumjonerna från betongen fäller med sulfaten som vitt gips.
På lertegel då?

Det finns ju redan bra medel för mossa/lavar på tak, men även tegel borde kunna få missfärgning med järnsulfat.

"OBS! Undvik att få järnsulfat på stenplattor, prydnadssten, trädäck, utemöbler, kläder och liknande eftersom de kan missfärgas. "

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns ju redan bra medel för mossa/lavar på tak, men även tegel borde kunna få missfärgning med järnsulfat.

"OBS! Undvik att få järnsulfat på stenplattor, prydnadssten, trädäck, utemöbler, kläder och liknande eftersom de kan missfärgas. "
Fast de medlen är giftiga och dyra.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
nikasp
T tergo skrev:
Liksom flera andra mossmedel består GTI:s produkter för gräs mestadels av järnsulfat.
Jag tar tillbaka det där, kom ihåg fel. Det är bensalkonklorid som säljs sjukt dyrt för behandling av tak. Googla på Fulstopp så kommer man mycket lindrigare undan och har så det räcker hela livet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag tar tillbaka det där, kom ihåg fel. Det är bensalkonklorid som säljs sjukt dyrt för behandling av tak. Googla på Fulstopp så kommer man mycket lindrigare undan och har så det räcker hela livet.
Hmm, intressant, ska nog pröva det iaf för alla svartprickiga snickerier och en bilsufflett!

Redigerat:
K karlmb skrev:
Fast de medlen är giftiga och dyra.
Nä, en dunk takrent för 120-150 kvm har jag betalat runt 150 kr för. Hade det varit så giftigt hade inte vi som privatperson fått köpa, men det är min åsikt.

A AndersS skrev:
Nä, en dunk takrent för 120-150 kvm har jag betalat runt 150 kr för. Hade det varit så giftigt hade inte vi som privatperson fått köpa, men det är min åsikt.
OK men Fulstopp verkar billigare?

Mats-S
K karlmb skrev:
Märklig prissättning dock, det är billigare att köpa dunken med 2,5 l koncentrat än dunken med 5L koncentrat, eller läser jag fel 🤔

Två dunkar med Fulstopp Koncentrat, 2,5L för 969 kr och 5L för 2 129 kr, visar prisdiskrepans.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vet inte, jag har sprutat husen på våra två fastigheter vart 3:e år så 300kr är ok för mig.
Sprutar med högtryckstvätt och skumlans med teleskop så inget klättrande på tak.

Mats-S Mats-S skrev:
Märklig prissättning dock, det är billigare att köpa dunken med 2,5 l koncentrat än dunken med 5L koncentrat, eller läser jag fel 🤔

[bild]
Haha ja såg det också..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.