Tomture61
Fick över 10.000 träffar så frågar istället
Har använt Ferrogent och mossan blev svart (y) Men sen då !
Har många m2 med svart mossa nu , kratta bort döda mossan eller vad ?
Köpa en mossrivare ?
Låta det vara ?

T
Gödsla gräset så det växer snabbt och tar över.

harry73
Jag använde ferrogent och lät det svarta vara kvar. Gödslade och vattnade, samt stälde in klipparen på större klipplängd och tog bort uppsamlaren. Verkar fungera än så länge

Jag har låtit den döda mossan vara kvar. Den funkar väl också som näring för gräset...

Tomture61
Vet inte om mossan får liv igen :thinking:

Då får man vattna en gång till... Även om du krattar efter så får du inte bort alla eventuella överlevande mossplantor. Risken är väl snarare att du sprider ut mossa till nya områden.

Jag är i samma läge som trådskaparen men har bara provkört på en del av gräsmattan som nu är läckert svart. Frun är dock inte helt nöjd, hon är orolig över att vi kommer att ha en svartfläckig gräsmatta i sommar.

Så min fråga är: hur lång tid tar det innan det svarta försvinner? Jag har både delar med mindre och större andel mossa.

Det är många som inte tänker på det eller förstår det men det bästa sättet att utrota mossa är att få gräset att växa bättre. Glöm alla mossrivare och mossmedel och allt vad de försöker pracka på en. Se till att gräset frodas så tar det över och mossan dör bort. Det går inte fort men det är så det fungerar.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är många som inte tänker på det eller förstår det men det bästa sättet att utrota mossa är att få gräset att växa bättre. Glöm alla mossrivare och mossmedel och allt vad de försöker pracka på en. Se till att gräset frodas så tar det över och mossan dör bort. Det går inte fort men det är så det fungerar.
Jodå, jag tror många vet det. Men ibland tar man gärna en genväg, särskilt som i mitt fall då mängden mossa lär ta rätt lång tid att bara gödsla bort.

Så min fråga kvarstår: Hur lång tid tar det innan det svarta försvinner?

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
harry73
Det beror på hur tjock mossan är, är det inte så mycket, försvinner det inom några veckor, annars finns det kvar längre.
Men, så fort gräset börjar växa och man inte klipper alltför kort, syns det kvarvarande svarta knappt

harry73
Här ser man fortfarande svart mossa. Jag tror jag använde ferrogent i början av april
Sedan störs det inte alĺs, och syns det nästan inte
Gräsmatta med svart mossa och frön efter behandling med ferrogent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
D daenur skrev:
. . .fråga kvarstår: Hur lång tid tar det innan det svarta försvinner?
Jag förstår att det är störande. Så, det är dött material. Man vill ju att det växer igen. Utan krafttag kan tålamod krävas.

Har lite erfarenhet i branschen. Jobbar inte inom trädgård längre. Men erfarenheterna är kvar. Min eftersatta tomt hade så mycket mossa att jag rev bort det, dressade och stödsådde. Börjar bli väldigt lummigt och grönfräscht nu till min glädje.

Har du massa mörkt och svartnat dött material nu och lite tid att investera - ta stålkratta eller lättaste eldrivna mossrivare (med ståltråd typ på valsen INTE järnbrickor). Ta bort sk_ten. Därefter dressa, stödså och håll det fuktigt / alternativt lägg på fiberduk och koppla av.

En vecka - 10dagar senare ser du grönt ;)

Det jag inte förstår är varför man överhuvud taget vill få bort mossa? Gräs är tråkigt och måste klippas. Mossa däremot varierar i flera vackra nyanser och har enligt min mening ett mycket intressantare utseende. Det är dessutom lagom kort hela tiden, så behöver inte klippas. Dessutom tycker jag det är mycket skönare att gå på. Gräs kan så klart också vara väldigt vackert, men det är när det får växa till en äng. Men då går ju tyvärr inte ytan att nyttja på samma sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.