Vi har upptäckt att vi haft möss på vinden i vårt Myresjöhus, byggt med totalentreprenad, och färdigställt 2015. Det verkar bo en muskoloni utomhus då vi fått en del fångst i våra fällor. Jag har dock inte fattat hur de kommit in. jag har kikat under panelen och där finns ett fint gnagarnät i stål. Men nu har jag gått över hela spalten mellan fasad och grund runt hela huset och de har slarvat nått fantastiskt i tre hörn utav fyra. Jag tänker att det kan vara intressant för andra ägare till Myresjöhus som byggts i Stockholm under denna tid att kolla hur det ser ut under era paneler.. Myresjöhus själva vägrar såklart att fixa detta och garbo är inget alternativ att kolla upp så jag har beställt musborst som jag skall trycka upp i hålen. Har bifogat några bilder för att de skall få skämmas lite och för att ni ska se hur det kan se ut...

• Skadat gnagarnät i metall under fasaden på ett Myresjöhus, vilket kan ha tillåtit möss att komma in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spalt mellan fasad och grund av ett nybyggt hus, visar dåligt monterat metallnät som ska förebygga musinvasion, exponerar trä och byggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hos mig klättrade mössen en meter på ren betong för att komma upp till panelen som de sprang under upp till vinden. Mitt hus hade inget musskydd alls och jag petade in sådant överallt där jag trodde de kunde ta sig in, men det visade sig att de faktikst kom in via den väggen där panelen som lägst var en meter över marken. De är duktiga de små liven.

Jag hittade nämligen spår av dem när jag bytte några skadade panelbrädor, dels fågelfrön som de dragit in. Dels lösull från vinden som de tagit med sig och placerat under panelen. Inga spår alls på någon annan del av huset där panelen har lyfts dock.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.