Byggahus.se

Mosaik och ojämnt underlag

1k läst  2 svar

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte sätta lite vit glasmosaik (5 x 5 cm på nät) i köket ovanför diskbänken och har lite frågor om underlaget som är putsat tegelvägg från 60-talet.

När jag tog ner de gamla plattorna så följde en ganska stor del av putsen med (ca 2 cm tjock) och där har jag nu putsat upp med gipsputs. Det är dock inte helt jämnt utan det finns både små skavanker, tänk upphöjningar och gropar på någon millimeter, och större ojämnheter. Lägger jag ett meterstock på så diffar det upp till en centimeter.

Vad tror ni, går det att sätta mosaiken direkt på detta eller måste jag jämna till det med något? Slipper helst sätta renoveringsgips. Hur "förlåtande" är det att sätta mosaik?

2. Locke
    Medlem Nivå 8
    Nej, då får du ett helsike - det måste vara helt plant under annars pekar mosaikbitarna åt alla håll - dessutom så får du torka fix ur fogarna tills du tröttnar...

3. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Locke har helt rätt - Underlaget måste vara bra för att sätta mosaik. Slipa av det grovt och kanske ta ett varv med vanligt sandspackel?
    5x5 klarar en "del" mujka ojämnheter men blir det släpljus från bänkbelysningen så kommer man att se skavanker.
    Det kan hjälpa att trycka plattorna på plats med tex ett rivbräde. (trycker på ett 10 tal plattor på en gång)

Jag hävdar alltid att plattsättning inte blir bättre än underlaget och det stämmer....

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka