Någon som vet vilken/a pinnfräs pinndiametrar spindeln tar?
Det jag hittat är endast "Fäste pinnfräsning M12x1"
Standard hylsor, så man kan komplettera?
http://www.moretens.com/startsida3/Prospekt VF30 3/Index.htm
Det jag hittat är endast "Fäste pinnfräsning M12x1"
Standard hylsor, så man kan komplettera?
http://www.moretens.com/startsida3/Prospekt VF30 3/Index.htm
Tack! Spännande, 20mm och M12 undrar hur de får i hop det
Kan du länka till prospektet, och du kanske vet om manualen finns på nätet, jag hittade den inte...
Kan du länka till prospektet, och du kanske vet om manualen finns på nätet, jag hittade den inte...
Ahh, nu ramlade nog polletten ned, man måste ha ett separat pinnfräsfäste som monteras på spindeln, som har en M12x1 gänga... Undras var man hittar sådana pinnfräsfästen, dags att använda google igen....
Troligen är det en spänntång som behövs...
"Spänntång m12x1 10-1 2-12,7mm" från logosol eller toolbox.
"Spänntång m12x1 10-1 2-12,7mm" från logosol eller toolbox.
MF 30 hittar jag men inte VF 30 😟
Spänntång införskaffad. Skulle kunna funka toppen om spindeln kunde sänkas ca 50mm till, nu hamnar fräsen för högt mot bordet när spindeln är i lägsta läget...
Har någon annan höjt ett bord på en motsvarande fräs?
Tänker mig att jag lossar 6 bult och lyfter av gjutjärnsbordet, monterar 6st 50mm distanser med hål, lägger tillbaka skivan och skruvar ihop det hela igen, med 50mm längre bultar... Dvs höjer bordet 50mm. Sen får man fixa lite så att släden, med stång och skenor också kommer upp 50mm...
Vad tror ni andra som byggt om maskiner?
Kommer jag få problem med nått? Tex att glidstängerna för spindelns upp/ned mekanism hamnar oprecist och att saker antingen kärvar eller att spindeln inte blir 90-grader mot bordet, eller nåt annat?
Var kan man köpa 50mm distanser... Funderar på att gå till en mekanisk verkstad och låta dem tillverka dessa, men det kanske finns andra sätt...
Har någon annan höjt ett bord på en motsvarande fräs?
Tänker mig att jag lossar 6 bult och lyfter av gjutjärnsbordet, monterar 6st 50mm distanser med hål, lägger tillbaka skivan och skruvar ihop det hela igen, med 50mm längre bultar... Dvs höjer bordet 50mm. Sen får man fixa lite så att släden, med stång och skenor också kommer upp 50mm...
Vad tror ni andra som byggt om maskiner?
Kommer jag få problem med nått? Tex att glidstängerna för spindelns upp/ned mekanism hamnar oprecist och att saker antingen kärvar eller att spindeln inte blir 90-grader mot bordet, eller nåt annat?
Var kan man köpa 50mm distanser... Funderar på att gå till en mekanisk verkstad och låta dem tillverka dessa, men det kanske finns andra sätt...
Jag har aldrig gjort det men rent förnuftsmässigt låter det som om du kommer att göra din maskin sämre. Du får 50 mm lägre spindelhöjd vilket betyder att du förlorar en massa möjligheter och dessutom kommer ledpunkten för spindellutningen att komma väl lågt ned under bordet och då kan allting bli fel då du lutar spindeln.
Vertikalfräsar är inte gjorda för att fungera med pinnfräsar annat än i nödfall. Varvtalet är alldeles för lågt så den kommer aldrig att fungera ordentligt om du inte tillverkar ett nytt spindelpaket med höghastighetslager och ändrar utväxlingen på motorn.
Eftersom en vertikalfräs är en bättre och mer användbar maskin än ett fräsbort är det ju litet bakfram att bygga om en nästan ny vertikalfräs till fräsbord.
Vertikalfräsar är inte gjorda för att fungera med pinnfräsar annat än i nödfall. Varvtalet är alldeles för lågt så den kommer aldrig att fungera ordentligt om du inte tillverkar ett nytt spindelpaket med höghastighetslager och ändrar utväxlingen på motorn.
Eftersom en vertikalfräs är en bättre och mer användbar maskin än ett fräsbort är det ju litet bakfram att bygga om en nästan ny vertikalfräs till fräsbord.
Bra synpunkter. Spindeln är inte lutbar på denna modell. Maskinen har några år på backen, men är i gott skick. Modellen togs fram 82, min är dock lite yngre. http://www.moretens.com/startsida3/vf30pro.htm
Om jag inte minns fel så har min maskin 2 varvtal: 3000 och 6000 rpm. 1/2 -tums överhandsfräsar verkar ha Max varvtal på 20.000 rpm.
Så du har rätt i att varvtalet är lite lågt...
Om jag inte minns fel så har min maskin 2 varvtal: 3000 och 6000 rpm. 1/2 -tums överhandsfräsar verkar ha Max varvtal på 20.000 rpm.
Så du har rätt i att varvtalet är lite lågt...
Jaha du har den där gamla modellen utan vinkelinställning på spindeln. Ursäkta jag tog miste.
Säkert kan den gå att höja upp men jag tror ändå inte att du vinner någonting på det. Just på grund av varvtalet och att du förlorar 50mm spindelhöjd.
Säkert kan den gå att höja upp men jag tror ändå inte att du vinner någonting på det. Just på grund av varvtalet och att du förlorar 50mm spindelhöjd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur felsöker jag krypgrundsavfuktaren CTR300TT2?
Grund & Markarbeten -
Var sitter automatsäkring på krypgrundsavfuktare CTR 300TT2
Ventilation -
Säljer 2st Corroventa CTR 300TT avfuktare. Kristianstad / Bromölla
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Någon som lagt 30x60 klinker i halvförband
Golv -
Avfuktare DST DR -030 C, funktionskontroll
Teknik