Byggahus.se

Mormor vill sälja sitt hus till mig, Tvist? - Se hit!

27k läst  118 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag anses vara lämpligast att köpa huset billigt p.g.a det jag skrev, samt att min kusin har en tveksam bakgrund
    Jag förstår och uppskattar det du skriver. Men ett rent köp är inte aktuellt (av olika anledningar) Absolut inte en ekonomisk sådan. Nämner den ekonomiska biten för att slippa att folk ska skriva "har du dålig ekonomi ska du inte köpa hus bla bla". Vi kommer använda oss utav mäklare, då kommer ju hen att bromsa oss ifall vi är ute på djupt vatten o.s.v.

Men nu med eran hjälp så är jag mer positiv till att detta ska gå igenom utan komplikationer än vad jag var innan jag startade tråden. En moster avstår sin andel mot att få köpa min bostadsrätt billigare (det känner jag mig skyldig att avslöja, efter all den hjälp jag fått utav er). Fulspel eller inte, det bryr vi oss inte om. Av all skatt staten snor ifrån oss skattebetalare så kommer mitt samvete förbli rent, på den biten iaf.

2. windestal
    Husägare · Nivå 6
    Med reservation för att jag inte är jurist, så ja, enligt vad jag vet/förstått så är det ingen skillnad på om hon säljer huset förmånligt till dig eller till någon helt utomstående. Det kommer skatterättsligt betraktas som en gåva, som påverkar vinstskatten för dig när/om du säljer, men det påverkar inte arv/bouppteckning när mormor dött, eftersom du inte är arvinge nu när affären görs. Mormors barn kommer när hon dör få ärva sin del av det hon äger då, husaffären kommer inte ha med saken att göra då. Ingen avstår något arv för att du köper huset nu, det enda som händer är att potten att dela på efter dödsfallet blir mindre, på samma sätt som den skulle blivit det om mormor sålt huset till "kompispris" till grannen, eller sålt till marknadspris och sedan åkt på en jorden-runt-resa.
    Så, ja, det "enda" som händer är att det blir dålig stämning i familjen, och det är det ju bara du och mormor som kan avgöra hur viktigt/oviktigt det är. Gåvobrev som säger att detta inte är förskott på arv ska inte behövas, men som tidigare sagt skulle jag ändå rekommendera att ni upprättar ett, så att inga frågetecken kan uppstå i efterhand.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Okej! Hur påverkar vinstskatten? Eller jo klart den påverkas om jag får köpa huset förmånligt för att sen sälja det till marknadspris, om det är så du menar, eller är det något med affären mig-mormor som isf. skulle påverka skatten "negativt"? Detta gåvobrev, finns dessa att skriva ut enkelt eller måste jag vända mig till någon jurist?

• Laddar…
  4. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Och jag blev lite tveksammare, nu när du skrev om lägenheten

5. windestal
    Husägare · Nivå 6
    Det här höjer röda varningsflaggor hos mig! För här blandar ni nu in arvet i alla fall (en person ska avstå arv?), och då är det helt plötsligt inte bara en gåva/affär mellan en person och en icke-arvinge, utan ett testamentligt förfarande av något slag. Ska det formuleras att någon/några avstår arv pga köpet kan du inte räkna med att det jag tidigare skrivit gäller, utan då blir det komplicerat!

6. windestal
    Husägare · Nivå 6
    Nej, jag menar bara det vanliga, att du får en latent skatteskuld eftersom mormor inte betalar vinstskatt när hon säljer till dig, och du kommer få räkna med mormors inköpsvärde när du väl säljer.

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag försökte förklara det i inlägg 18

8. J
    Medlem Nivå 1
    Okej, då förstår jag. Nej, då blir det en ren affär, och jag säljer min bostadsrätt till marknadspris, ännu bättre för mig. :)

9. B
    Medlem Nivå 5
    Var inte så säker på det. Kolla upp det. Inte heller är det möjligt att upprätta något sorts avtal att det inte är förskott på arv. Syftet med lagen är att förhindra just det du vill göra.

Vidare lägger sig Skatteverket i när fastigheter säljs till underpris. Dels för att det kan handla om att tvätta pengar, men även för så simpla saker som att försöka undgå skatt. Något ni uppenbarligen är ute efter.

10. H
    Medlem · Nivå 11
    Varför kan man inte det..?

• Laddar…
  11. P
    Medlem Nivå 1
    Jätteenkelt! Din mormor bestämmer över sina egna tillgångar. Vill hon sälja till dig är det ok - ingen mer än mormor kan/får bestämma över detta. Och det spelar ingen roll huruvida någon har gjort mer för henne, inte visat intresse etc...Ingen skulle troligen ha en åsikt om hon sålde till någon okänd.
    Köp huset och bry er inte om olyckskorparna!

Trevlig midsommar!

• Laddar…
  12. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    För att lagen säger så

• Laddar…
  13. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det stämmer att mormor får göra hur hon vill. Det kan dock få konsekvenser för hennes dödsbo, men det är inget hon behöver bry sig om

14. T
    Medlem Nivå 5
    Säljer hon det under marknadsvärde KAN det bli problem, men måste inte.
    Vid alla överlåtelser är det klokt att besiktiga, inte bara vanlig överlåtelsebesiktning i ert fall tänker jag utan också en ordentlig besiktning av el, övriga stammar, våtutrymmen, dränering, you name it. Det kan snabbt ta ner marknadsvärdet. Sen säljer din mormor fastigheten till dig för det rätta marknadsvärdet och ingen kan komma och klaga.
    Vill hon kan hon också testamentera pengar till dig så att du har råd att åtgärda bristerna. Det enda hon inte kan göra är att beröva sina barn deras laglott.

15. D
    Medlem · Nivå 19
    Om du kompenserar en moster med ett lägre pris för bostadsrätten så är uppenbarligen ett förskott på arv. Det är är inte så enkelt.