Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Mormor vill sälja sitt hus till mig, Tvist? - Se hit!

1. J
    Medlem · 114 inlägg

JD1170E

Medlem
    Hej!

Min Mormor har nu beslutat att avsluta sitt husliv, då saker och ting blivit för jobbigt för henne.
    Lite kort om antal personer i "ärendet":
    Min mormor har 4 barn (Min mor, samt 3 döttrar till). Vi är totalt 8 barnbarn.

Jag är det barnbarn som jämt funnits hos henne vilket innebär hjälp, sällskap, handla mat o.s.v.
    Några av de andra barnbarn har inte brytt sig om henne (Förutom en kusin, men han/hon bor på annan ort, så det ter sig naturligt att denne inte funnits hos henne på samma nivå som jag). Totalt så har jag hjälpt min Mormor långt mer än samtliga hennes barnbarn + hennes två döttrar tillsammans). Min Mor och ena moster har hjälpt henne en del dock.

Min Mormor är helt klar i huvudet (dvs. fullt "myndig" att fatta egna beslut), och nu säger hon till sina barn att hon vill att jag köper huset av henne till ett förmånligt pris. Samtliga hennes barn FÖRUTOM ena dottern är med på notorna och tycker det är självklart att jag köper huset - hon vill att ett av hennes barn ska få köpa huset (trots att denne ALDRIG visat intresse för mormor, eller ens visat ett intresse för att köpa huset). 6/8 barnbarn vill också att jag köper huset och att jag förtjänar det mest av någon av oss barnbarn.

Eftersom att Mormor är fullt kapabel enligt lagen att göra vad hon vill med sina tillgångar, så kommer det så klart bli så att jag köper huset för det överenskomna priset och således kommer förmodligen min faster att känna sig överkörd. (Hon dyker upp nu när det luktar arv o.s.v) trots att hennes mamma inte ens gått bort. Vi är fullständigt medvetna om ett livslångt "bråk", men läget har heller inte varit så "bra" mellan oss och henne förut.

Kort summering: Majoriteten av personerna involverade i "ärendet" är 110% införstådd och accepterar caset.
    Det finns flera anledningar till att det andra barnbarnet inte kommer få möjlighet att köpa huset. Personer i vår omedelbara närhet är också på min mormors "sida".
    I slutändan så är det ju mormors ord som gäller och ska respekteras. (Min syn på det hela).

Det jag egentligen undrar är om något enligt lagen kan hindra en sådan affär? Arvsbalken träder ju in den dagen hon gått bort, vilket hon ju inte gjort, så enligt min tro har hon 100% rätt att sälja sitt hus till mig för i teorin 1:-, samt spendera varenda tillgång hon har vilket kommer lämna sina barn arvlösa (Nu kommer detta inte ske).

Ber om ursäkt för ett struligt inlägg, men hoppas Ni fyller på med era tankar och synpunkter. Moralsnack undanbedes, då jag tycker att jag iaf. har försökt att klargöra för hur situationen ser ut.

2. D
    Besserwisser · E · 19 916 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Om priset är förmånligt kan skillnaden mellan köpeskillingen och marknadspris eventuellt att kunna ses som förskott på arv. Då kan du åka på en skuld till dödsboet. Men jag är osäker på reglerna. Du får säkerligen bättre svar än så.

3. J
    Medlem · 114 inlägg

JD1170E

Medlem
    Jag hör vad du säger, men hur är det möjligt? Hon har ju full rätt att göra vad hon vill med sina tillgångar?

4. S
    Medlem · 1 726 inlägg
    Frågan är väl om TS som barnbarn är att anse som arvtagare över huvud taget? (Om TS mamma och mostrar lever). Då bör det väl inte kunna ses som förskott på arv.
    Om TS mormor är klar i knoppen så får hon väl sälja vad som helst till vilket pris som helst (förutom om det är till en potentiell arvtagare då)
    OBS, jag spekulerar bara

5. D
    Besserwisser · E · 19 916 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Ja, det är just det jag är osäker på. Om det varit ett barn skulle det helt klart kunna räknas som förskott.

I och med reglerna om arvslott så finns det regelverk mot att ge bort arvet innan man dör för att runda de reglerna.

6. J
    Medlem · 114 inlägg

JD1170E

Medlem
    Jag är lite inne på din linje. Grejen är att 3 av hennes döttrar är beredd att skippa sitt framtida "arv" bara huset går till rätt person dvs. mig. Men samtidigt så förfogar ju hon till 100% av sina tillgångar, och gör vad hon vill utav dessa. I Teorin så bör hon även i sitt testamente skriva att dottern X ska få 100% av sina tillgångar, och då står de andra 3 utan något arv.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Stockholms län · 450 inlägg

PurreP

Medlem
    Du kan aldrig testamentera bort mer än 50% av din kvarlåtenskap, det är lagalott och ska fördelas mellan arvvingarna.

Jag antar att du betalar något för huset, om än förmånligt, detta skulle ju du utgöra grunden för kvarlåtenskapen om hon inte har andra tillgångar...

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 14 667 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Nej, man kan inte göra sina barn arvlösa.
    Minst hälften av arvet ska delas lika med alla barn (eller deras dödsbo)

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 14 667 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Men jag tror hon kan ge huset till dig utan att det är förskott på arv.
    Men ärligt talat tror jag inte att frågan är särskild komplicerad. Fråga en jurist i arvsrätt. T ex berätta kortfattat om era planer och fråga om ni behöver hjälp med testamente och gåvobrev eller om det inte påverkat arvet alls (förutom att den blir mindre

10. K
    Medlem · Malmö · 1 670 inlägg

kindvall

Medlem
    Hur pass förmånligt ska du köpa huset? Handlar det om 25% av marknadsvärdet då 3 av fyra döttrar skulle skippa sitt arv?
    Köpet kommer att betraktas som en gåva vilket gör att mormor inte betalar någon reavinstskatt. Om hon ägt huset länge och hennes ingångspris var lågt finns det då en rejäl latent skatteskuld. Något att tänka på när ni skall sätta priset.
    Iövrigt bör hon vara helt fri att sälja till dig till vilket pris hon vill.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 1 726 inlägg
    Men om det nu är så att du inte räknas som arvtagare så hade det ju varit samma sak som att hon sålt huset till en okänd (till vilket pris hon vill). Då är det ju ingen som avstår/skippar sitt framtida arv. Mormorn lever ju och får göra precis vad hon vill med sina pengar. Hon hade ju även kunnat sälja allt hon äger på öppna marknaden och sen dra utomlands och sätta sprätt på alltsammans och ett eventuellt arv hade de andra kunnas se i stjärnorna efter. Nu är ju situationen lite komplicerad genom att du faktiskt är släkting med henne. Lite kompliceras det också av att du får köpa till ett "förmånligt pris". Hade du fått köpa det till ett marknadsmässigt pris så hade det ju inte behövt bli någon diskussion alls. Är det stor diff mellan det förmånliga priset och ett förväntat pris via öppna marknaden?

• Laddar…
  12. B
    Medlem · 258 inlägg
    Du ska läsa på hur det fungerar med förskott på arv, vilket är vad som kommer att aktualiseras när mormor väl dör.

Syftet med lagen är att förhindra just precis det som din mormor är ute efter. Att ge så mycket av sina tillgångar som möjligt till sina favoriter, och göra de andra så arvlösa som möjligt.

Man kan tycka vad man vill om det, men vi låter din mormor mer eller mindre skänka bort huset till dig. Resten spenderar hon på kaffe, förtidspensionärer och dragspelsmusik. Då kommer man att betrakta huset som arvet efter henne, och ni kommer att bli skyldiga de andra pengar.

Räkna heller inte med att de övriga barnen som är med på upplägget nu, är med sen när mormor dör. När någon dör förvandlas ungefär 10% av arvtagarna till svin om det finns något att hämta.

MEN! Ni är barnbarn, och kanske är att betrakta som vem som helst, och inte är delägare i dödsboet. Hur det fungerar då vet jag inte. Kanske någon annan vet mer? Jag hade kontaktat en läskunnig.

13. T
    Medlem · Österbotten · 436 inlägg

Turbo_Tail

Medlem
    Mormor har väl sin fullständiga rätt att sälja till vem hon vill. Barnen och framför allt inte någon av barnbarnen har absolut inget att göra med till vem och vilket pris hon säljer. Att trådskaparen har hjälpt till betyder heller ingenting - mormor kan sälja åt precis vem som helst.

Dock kommer ju skattmasen att ställa till bekymmer om priset är för lågt - precis som någon har konstaterat så finns det stor risk att köparen beläggs med gåvoskatt om köpesumman är så pass låg att köpet ses till stor del som gåva. Alternativet är ju att det ses som förskott på arv och då blir beskattningen därefter.

Jag skulle begära minst 2, helst 3 värderingar av huset och se till att köpesumman inte avvikar alltför mycket från medeltalet. Om mormor vill så kan hon ju be att få så låga värederingar som de bara täcks..

• Laddar…
  14. J
    Medlem · 114 inlägg

JD1170E

Medlem
    Tack för era svar! Detta blev helt plötsligt ännu mer komplicerat, och jag får lite kalla fötter - vill inte betala ett x antal 100k till ena systern, vilket å andra sidan gör att förutsättningarna blir lika för min kusin!

Vi vill lika lite att huset går ut på den öppna marknaden som att min kusin köper det. Vad avgör om vi som barnbarn räknas som delägare i dödsboet? Alltså dödsboet existerar ju inte ens, hon kommer förhoppningsvis leva många år till.
    Jag kan se problematiken, men jag kan inte riktigt förstå varför den skulle uppstå.

15. J
    Medlem · 114 inlägg

JD1170E

Medlem
    Ja, ca 50%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.