Byggahus.se

Mormor försöker sälja del av fastighet...

1. D
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

discokapten

Medlem
    Hej, min styvfar står som ensam ägare till en fastighet i Mellansverige, fastigheten kommer ursprungligen ifrån min mormor som uppförde boningshuset på gården.

När min morfar insjuknade i Alzheimers så gavs fastigheten i gåva till min mor, när min mor sedermera avled för två år sen så avsade vi barn oss vår arvslott till förmån för vår styvfar.

När min mor fick fastigheten så byggde vår mormor ut det gamla härbret som stod på gården, för att kunna bruka som fritidshus, det finns inget gåvobrev, härbret är inte registrerat som separat fastighet utan är bara en komplementsbyggnad. Det är inte heller särskilt stor eller påkostat, inget avlopp eller rinnande vatten.

Efter mors död så har det uppstått slitningar och bråk mellan mormor och resten av världen, vilket har inneburit att hon inte spenderat så mycket tid alls i härbret den här sommaren, döm av vår förvåning när vi såg i den lokala annonstidningen att hon försöker sälja härbret, visserligen för bortflyttning men likaväl ligger det till försäljning.

Hur löser vi det här? Det har försökts prata med henne utan resultat, hon anser att hon har rätt att sälja härbret.
    Jag tror inte hon kommer lyckas, det är inte värt kostnaden att flytta på det men vi vill inte riskera att någon faktiskt betalar pengar för det och blir lurad, för av gården ska det inte.

Vem pratar en med? Polisen? Har det begåtts ett brott redan eller blir det ett brott när hon tar emot pengar?

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 034 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är möjligt att hon faktiskt har rätt att sälja det.

Om hon kan visa att hon bekostade bygget av huset efter att hon inte längre var fastighetsägare, då kan det vara ett "hus på ofri grund", som hon faktsikt är ägare till.

3. vcx
    Byggnovis · Göteborg och Bohus län · 231 inlägg

vcx

Byggnovis
    Fast Mormorn har ju bara byggt ut huset. Det ursprungliga måste ha stått där när fastigheten bytte ägare.

Eftersom jag misstänker att rättsvårdande myndigheter inte kommer vara hjälpsamma så gäller det att stämma i bäcken. En bra början kan vara videoövervakning, lämplig skyltning, och ev byta lås. Sen är det bra att göra det omöjligt för en lastbil att komma nära.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 690 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Att få någon att sluta eller låta bli att göra något är inte helt lätt. Ingen myndighet kommer ju ständigt övervaka att mormodern inte försöker sälja något som inte är hennes.

Om man ändå ska försöka den vägen skulle jag säga att särskild handräckning från Kronofogden är rätt väg att gå. Då skulle alltså mormodern kunna få ett myndighetsbrev som förelägger henne att sluta försöka sälja härbret då det inte är hennes.

För att de ska kunna ske behöver ni nog bevis både på att hon försökt sälja huset och att det är en del av fastigheten och inte lös egendom. Att huset stått där sen 100 år torde räcka för det senare.

Men det är som sagt ingen mirakelkur. Kan ni själva nå fram till mormodern är det sannolikt mycket bättre, men jag förstår om såväl sorg som förebråelser kommit emellan.

5. A
    Medlem · dalarna · 2 183 inlägg

ArneTW

Medlem
    Hej och hå vad alla giriga är...

Hur mycket vill hon ha för härbret/stugan?

Det verkar som flera har fått något dyrt gratis.

Och nu inte ens vill betala litegrann för det.

Tror att utredningar om ägande och diverse andra juridiska bråk snabbt kommer att kosta mer än att "köpa" loss stugan.

just do it.

/ATW

6. E
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

EmmaR

Medlem
    Det rätta måste ju ändå vara att ”köpa ut” din mormor med vad hon tycker att det är värt trots att hon inte längre är ägaren. Sen kan det ju inte handla om fantasisummor men ibland måste man agera med hjärtat också..

• Laddar…
  7. Castriota
    Medlem · 3 inlägg

Castriota

Medlem
    "Det är inte heller särskilt stor eller påkostat, inget avlopp eller rinnande vatten."

Varför är det så viktigt att stoppa henne från att sälja det då?

Två alternativ:
    1. Köp ut henne
    2. Låt henne sälja och bygg något liknande om det ändå inte är påkostat

Att blanda in polisen när det gäller en familjemedlem och för en sådan här petitess är skamligt.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

discokapten

Medlem
    Så om en släkting till dig kommer och säljer en av dina bilar, är det också en petitess?

9. A

ArneTW

Medlem
    Nej, men om jag fått en lada full med bilar av en släkting och den senare kommer på att en av bilarna har sentimentalt värde så skulle jag ge tillbaks den.

/ATW

10. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 015 inlägg

Anna_H

Husägare
    Varifrån har du fått idén att TS Svärfar har massor med hus?

11. E
    Medlem · 11 inlägg

Emeie

Medlem
    Kanske ingen lösning men bör kollas upp:
    TS, du skriver att det inte finns något gåvobrev på härbret, men det måste åtminstone finnas ett för fastigheten, annars hade inte LM gått med på att registrera din mor som ägare. Det kan inte vara så att det finns något villkor i det som säger att mormor har rätt till härbret?

12. Z
    Medlem · Småland · 234 inlägg

Zlade

Medlem
    Så mormorn har skänkt bort fastigheten till sitt barn men behållt en komplementsbyggnad som sin (utan kontrakt). Denna har hon sen lagt tid och pengar på att bygga ut och hon vill nu få ut lite pengar för denna eftersom det har skurit sig med familjen som finns kvar.
    Som övriga skrivit innan i tråden så tycker jag att det moraliskt riktiga är att köpa byggnaden av henne. Att hävda sin rätt i denna frågan känns oerhört sniket även om det juridiskt troligtvis är solklart.
    Är det verkligen värt att bråka med din mormor över det här?

13. A

ArneTW

Medlem
    Har aldrig påstått det... Men han verkar ha en fastighet som är värd en del mer än en stuga/härbre på ofri grund?

/ATW

14. M
    Medlem · 2 117 inlägg
    Vad säger din styvfar om situationen, vad jag förstod så är han ensam ägare till fastigheten eller? Vad betyder det att ni avsade er arvslott till förmån för er styvfar? Jag är inte kunnig inom området, därav frågan.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 2 117 inlägg
    TS skrev styvfar, inte svärfar, i första inlägget, men det kanske är resultatet av autocorrect? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.