Hej.
Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.
Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.
Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.
Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.
Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
70 415 läst · 257 svar
70k läst
257 svar
Morfar har orimligt varmt inomhus och hans elavtal går ut sista september.
-
-
26 sep 2022 21:03 #2
Om man är i 90års åldern och de löpande inkomsterna inte räcker till utgifterna kan man gott förbruka sitt kapital om man har något sådant, finns inte pengar på bank eller börs går det att belåna sitt boende.
- Laddar…
-
26 sep 2022 21:08 #3
Om det är ett vred på pannan skulle jag ta bort pinnen innanför så att han kan ställa max på vredet så det står som han alltid haft de förut.
- Laddar…
-
26 sep 2022 21:08 #4
Vad kan hans elräkningar landa på med elpris på 3,40kr/kWH när vissa månader använder han 5300 kWH?- Laddar…
-
Medlem · Skåne · 1 758 inlägg 26 sep 2022 21:1026 sep 2022 21:10 #5
Ni får hitta en lösning där han inte kan ändra värdena eller om han har pengar får ni investera i annan uppvärmning så han kan fortsätta med sitt levnadssätt.
Det finns tyvärr ingen lösning som gör att alla blir lyckliga utan någon får stå för detta, spelar ingen roll om elen kostar 10 öre eller 10kr, beteendet är din morfars och kostnaderna likaså.- Laddar…
-
26 sep 2022 21:20 #6
- Laddar…
-
26 sep 2022 21:21 #7
Om boendet är stort kanske ni kan stänga dörrar och sänka värmen i rum han inte använder för att minska elförbrukningen?
- Laddar…
-
26 sep 2022 21:21 #8
- Laddar…
-
27 sep 2022 12:46 #9
Har ni kollat upp att få hans avgift till hemtjänsten justerad och sökt bostadstillägg för pensionärer?
Man har väl hemtjänstavgift baserat på pension och sen ska man ha visst belopp kvar efter man har betalt in vissa räkningar.
nu är jag inte helt säker på om elen räknas som bostadskostnad.
Äldre människor är extremt frusna. Kolla igenom gömmorna efter varmare kläder. Många äldre köper inte nytt för det behövs inte och vet ju inte själva att man blir mer frusen och behöver bättre plagg.
Tex varmare fleecejacka/tröja, varma sköna byxor, ordentliga tofflor/ullstrumpor. Tänk på snubbelrisken så köp bra tofflor isf.
Sedan kan hemjtänsten uppmuntras att påminna om dessa, klä på honom extra varmt.
Tex brynja, långärmad tjock ulltröja/fleece. Långkallingar och ett par mjukisbyxor. Om han inte vill ha mjukisbyxor så finns det mer "byxliknande" varma byxor från tex Dobson.
En jättestilig mössa i present vore ju nått. Se till att det finns plädar/filtar på hans favoritplatser.
Om han bara är i rum X kanske ett extra element där skulle kunna hjälpa och göra att han inte vill ändra tempen.
Servera och underlätta för varma drycker, tex försöka få i i beslutet att han ska serveras varm choklad på kvällarna osv.
Skriv lappar, tydliga lappar och bilder hur inställningen ska vara. Lapparna kan påminna om att elen är extra dyr, hur inställningen på pannan bör vara.
En lapp om att ta på sig varma kläder, gärna med bildstöd.
Tänk på att han kan råka skada sig själv eller pannan om han verkligen kommer försöka "laga" pinnen om ni tar bort den. Envisa farbröder har jag stött på många gånger.- Laddar…
-
Medlem · Västernorrland · 8 632 inlägg 27 sep 2022 13:5327 sep 2022 13:53 #10
Låsa dörren till vissa utrymmen är nog inget konstigt alls. Särskilt om det är så att ni är där ganska ofta. Då får man ta den striden vartefter........eller bara säga att dörren gått i baklås.
- Laddar…
-
27 sep 2022 14:12 #11
Det är kämpigt med dementa bekanta. Vi hade striden med gammelmormor för några år sedan. Hon hade gasspis i sin lgh men kunde glömma att hon hade satt på gasen när hon letade efter tändstickorna, det var ju inget vidare. Så jag fick till uppgift att stänga av gasen till spisen och sätta in en enklare elspis till henne.
Gissa om jag veckan efter fick höra hennes ilska över "installatören" som minsann varit här och sabbat hennes gasspis. Den nya spisen var ju så långsam att kaffet inte ens var klart på samma tid som den gamla hade gett henne både en kopp kaffe och påtår.
Som tur var så förstod hon inte att jag och "installatören" var samma person.
Men man blir helt enkelt tvungen att ta fighten. Var lite observant om det finns nån eldstad i huset så att han inte får för sig att börja elda om han tycker det är kallt (om han nu inte klarar av det).
Sen blir det nog ett servicehus till slut även om en dement person kan bo själv länge med mycket hjälp. -
27 sep 2022 14:13 #12
Om han fortfarande bor själv så antar jag att han ändå klarar av det mesta i ett hushåll och inte är helt ”borta”. Då borde det på något sätt gå att prata med honom om det?
Fryser han om det är 25 grader? Varför är 30 grader så viktigt för honom? Kanske går att få någon typ av förklaring?- Laddar…
-
27 sep 2022 14:56 #13
Många bra förslag. Jag hade definitivt kört på två av dom:
1. Ta reda på varför det skruvas upp till 30 hela tiden.
2. "Fixa" vredet på ett eller annat vis så det ser "ok" ut för honom.- Laddar…
-
-
27 sep 2022 15:08 #15
Det beror på varför gubben vill ha 30
Om det bara är en fix ide
skulle jag både låsa dörren och fixa vredet så att det ser ut att vara 30 men inte är det.
Sen får ni som är där kolla av dörren och vredet titt som tätt.
Anledningen till båda är att om gubben har gett sig fan på att det ska vara 30 så blir första hindret dörren.
och nästa hinder då han väl "forcerat" dörren är att då står ju vredet redan på 30 så han behöver inte göra nått.
Det är för att han är frusen så kommer den låsta dörren att hjälpa till dess han forcerat det, men inte att vredet säger 30, då kan bara skulle öka den till 32 35 eller vad det nu kan tänkas bli för horribelt.
Bästa kanske är att försöka få tag i en liten Luft/Luft som ger värme där han befinner sig mest, sen ställa ned värmen på pannan , ta bort vredet på pannan och låsa dörren.
Tanken är att LuftLuft ger så pass bra värme där han är mest att han glömmer bort att gå till pannrummet och skruva samt detta till en lägre kostnad.
Fryser han inte så behöver han ju inte gå till pannrummet och fippla.- Laddar…