Hej! Var uppe på taket i annat ärende här om dagen o konstaterade att ventilationen från badrummen som mynnar ut på taket saknar 'tak' eller 'hatt'. Vill minnas att den gamla som byttes ut när vi lade om taket för 1,5 år sedan hade det (eller var krökt 180 grader..). Tittade mig omkring på grannahusen som delvis lagt om takten. Verkade som de som fått nytt plåtverk hade liknande frånluftshuv som jag medan de som inte bytt plåtverken hade antingen hatt eller krökta rör..

- Är det ett nytt påfund att ha det som jag har? Verkar så när jag googlade "frånluftshuv"..
- Hur skyddar de moderna mot regnvatten och vad är fördelen mot traditionell frånluftshuv?

//Anders

Ventilationsrör utan skyddshuv mynnar ut på tegeltak vid en röd tegelmur under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som en huv för avluftning av avloppet: är du säker ?

• Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut som en huv för avluftning av avloppet: är du säker ?
Tja, kan så vara nu när du säger det... Ventilationen ut från badrummen borde ju rimligen gå via kanaler i skorstenen... :thinking: Men det känns ju ändå lite knepigt att ha öppet in för regn och allmänt bös?

Det är ju i princip ett öppet avloppsrör som går upp på taket så regn ska nog inte vara något problem.
Jag var orolig för att ”allmänt bös” skulle sätta igen röret så jag funderade på en bra lösning. Till slut hittade jag en liten tallriksventil som passade precis i röret. Öppnade ventilen så mycket det går, la en liten silikonfog och tryckte dit den. Har fungerat bra. Om det behövs eller inte är en annan sak...

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Luften ur röret är fuktig, vintertid kan en hatt eller 180 samla fukten och orsaka att öppningen fryser igen med avloppslukt i huset dom följd. Utan hatt har den fuktiga luften bättre flöde.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Luften ur röret är fuktig, vintertid kan en hatt eller 180 samla fukten och orsaka att öppningen fryser igen med avloppslukt i huset dom följd. Utan hatt har den fuktiga luften bättre flöde.
Ja, jag hade detta med i beräkningen och var beredd att ta bort ventilen om det skulle frysa. Det har nu gått 16 år och har inte frusit någon gång. Dessutom, som du skriver, märker man tydligt om det skulle frysa.

• Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Låt det va, allt är som det ska.

• Gilla
aekeberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.