Byggahus.se

Moped

  1. D
    Husägare · Skogen · 6 126 inlägg
    Hej,

    Min moped, PGO från 2004, startade oregelbundet. Ofta inte på första försöket när den stått någon vecka. Ibland inte på flera dagar trots utspridda försök.

    Förgasaren rengjordes men problemet kvarstod.

    När jag kände på koppen till förgasaren var den fuktig av bensin. Inte så att den droppade m en något mer än fuktig.

    Lämnade in den på reparation och de menar att en förgasare kan läcka om "nålen inte sluter till i flottören". För mig låter det helt obegripligt, vad säger ni?
     
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 791 inlägg
    Ja, det är väl standardfelet om en flottörförgasare "flödar" bensin? Förr i tiden kunde man även få punka på flottören, men de är väl gjorda i nån sluten cellplast nu för tiden...

    Men det i sig borde inte påverka hur lätt motorn startar.
     
    • Laddar…
  3. D
    Husägare · Skogen · 6 126 inlägg
    Min kompetens inom motor är obefentlig, säger du det så är det så. Jag har ingen aning.

    Men man kan kanske tycka att de borde bytt flottörnålen för ren det var redan förgasaren.

    Alltså min förhoppning är ju att den komemr starta och gå nu när jag hämtar den men känner mig lite oroad efetrsom de endast tycks ha rengjort förgasaren.
     
  4. Ohchips
    Husägare · Småland · 233 inlägg

    Ohchips

    Husägare
    Flottörnålen tätar inte och då flödar det över. Testa att ställa om nålen, finns en ring du kan flytta i några spår på nålen. Hjälper inte detta kan du testa en ny nål. Alternativt kolla så att flottören rör sig som den ska och att allt är rätt ihopsatt. Finns ett litet bleck under flottören som måste ligga rätt för att inte haka upp allt.
     
  5. D
    Husägare · Skogen · 6 126 inlägg
    Vet ni! Den informationen jag får av er är oerhört värdefull, tack!

    kommer kunna göra en bättre diskussion med verkstaden om felet kvarstår…..
     
    • Laddar…
  6. Ohchips
    Husägare · Småland · 233 inlägg

    Ohchips

    Husägare
    Missade att den var svårstartad ibland. Kolla tändstiftet. Har den flödat och öst in soppa så kan det ha strulat till stiftet. Borsta lätt med en stålborste och rengör med t-sprit efteråt. Torka av och låt det torka några minuter och testa.
     
    • Laddar…
  7. D
    Husägare · Skogen · 6 126 inlägg
    Tack!

    Ska bara lyckas lokalisera var det sitter :) Förra gången jag letade bröt jag av automatchoken (bevisar min oduglighet när det komemr till motor). Verksatden får visa när jag hämtar upp den i em.

    Det är precis det jag tror hänt, det har flödat bensin och kladdat till stiftet och det är just därför det ofta fungerat om jag väntar en tid men att starta.
     
    • Laddar…
  8. Ohchips
    Husägare · Småland · 233 inlägg

    Ohchips

    Husägare
    Det sitter längst fram på cylindern. Leta efter en svart gummihatt med en kabel på. Dra av gummihatten så ser du stiftet (y);)
     
  9. blackarrow
    Elektroniktokig · 5 275 inlägg
    När började problemet?
    Det är inte så enkelt att såpass mycket bensin avdunstar på en vecka så att den inte startar direkt?

    Bensinkranen öppnar inte förrän efter motorn snurrar eftersom den är vacuumstyrd.
    Vad säger manualen? Kan man flöda, prima förgasaren (Jfr motorsåg) ?

    Flottörnålen ska du nog inte lägga så mycket tid på att försöka justera.
    I trotteln (den som öppnar hålet för bränsle/luft-blandningen) sitter däremot en justerbar nål, men den justerar mager/fet blandning.
     
  10. D
    Husägare · Skogen · 6 126 inlägg
    Jag köpte mopeden av brorsan i slutet av förra sommaren. Ju oftare man kör den ju mindre problem blir det men om den inte används på 1-2 veckor kan man ge sig fan på att den inte kommer starta på första försöket, eller på andra. Då får man låta den stå och göra nya strtförsök varje timme. Tillslut brukar den starta.

    Kan du utveckla det där med avsdunstningen, avdunstar från tanken menar du eller i förgasaren?

    Kan man flöda, prima förgasaren (Jfr motorsåg) ?

    Hur gör man då? Ska kolla manualen....
     
  11. galento
    Verktygstokig · 2 810 inlägg


    Kan detta vara till nån hjälp ?
     
  12. blackarrow
    Elektroniktokig · 5 275 inlägg
    När mopeden inte startar är det läge att kontrollera om tändstiftet är torrt eller blött.

    En motor behöver lite extra bränsle för att starta lätt. (Fetare blandning).
    Lite extra luft gör också gott om det är rätt blandningsförhållande.

    Om det är lite låg bränslenivå i förgasaren så får motorn svårare att suga upp bensinen.

    En annan viktig detalj är choke för att underlätta kallstart. Den kan vara utförd på lite olika sätt.
    På min tid var den mekanisk och ströp luftflödet.
    På en PGO är den automatisk elektrisk

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6023.jpeg


    Lite felsökningshjälp för PGO Ligero
    https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/pgo_ligero_servicemanual.pdf

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6021.jpeg
     
    • Laddar…
  13. D
    Husägare · Skogen · 6 126 inlägg
    Nu har jag hämtat den, kört den 3 mil på släp. Skulle provstarta den…….gick igång men det krävdes några försök.

    Tiden får utvisa om det blivit bättre.

    meken rekommenderade noll gas vid kallstart
     
  14. Ohchips
    Husägare · Småland · 233 inlägg

    Ohchips

    Husägare
    Där har meken rätt. Min pgo startar bäst på noll gas.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.