Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Moped - begränsa hastighet utan strypning?

  1. G
    Medlem · 401 inlägg

    Gimp

    Medlem
    Det går att ha både och...
    Min bortskämda unge har en moppe som gör över 100'a, en sänkt 240 diesel Epa som är laglig och en Opel Campo som vi bygger på med 37" däck som målet är att vinna bästa Epa på nästa Elmiamässa.

    Edit: Det är nog inte hans fel att han är bortskämd...
     
  2. M
    Medlem · 126 inlägg

    mlindsten

    Medlem
    Nej, det är inte så långt. Knappt 4 km den "officiella" vägen, men tar man grusvägarna genom skogen så är det mindre än hälften.
     
  3. N
    Medlem · 32 inlägg

    Nicke M.

    Medlem
    Du har fått en hel del tips ser jag men jag ids inte läsa igenom alla (extremt sällan jag är aktiv på forumet längre och det var nog något år sedan jag skrev senast).
    Du kan ha en strypning på trotteln. Jag köpte en sprillans moped för några år sedan som betedde sig precis som du beskriver. Extremt trött och orkeslös och i varenda uppförsbacke så tappade jag all kraft.
    Så jag googlade och fick just detta tips men tänkte att det kan fasen inte vara så enkelt. Inte i detta land. Men jo, så enkelt var det. Jag skruvade bort trotteln och pillade bort distansen, det behövdes inte ens verktyg, och vips så gjorde mopeden 70 km/h och fick styrkan åter.
     
    • Laddar…
  4. B
    Besserwisser · Västernorrland · 1 098 inlägg

    breakman

    Besserwisser
    Grabben har en Rieju MRT -17, var bedrövligt seg när vi köpt den. Plocka ner kröken och dra ut pluggen där så blir det bättre, starkare men kommer inte gå just nå fortare.
     
    • Laddar…
  5. M
    Medlem · 126 inlägg

    mlindsten

    Medlem
    Den här tråden börjar bli gammal nu, men jag har haft fullt upp med annat ...

    Här om dagen skruvade vi isär för att kolla om det sitter nån plugg som går att dra ut, men så enkelt var det inte. Det ser ut att vara fastsvetsat en strypning (se bilder).

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PXL_20220527_145032740.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PXL_20220527_143433524.jpg


    Jag vet inte om jag vågar mig på att modifiera strypningen, men när jag letade runt på nätet så hittade jag följande:
    https://www.racing-planet.se/avgasroer-oeppet-rostfritt-stl-foer-rieju-mrt-euro5-p-503393-1.html

    Det ser ut att vara likadan del, bortsett från strypningen samt det mindre rör som går ut på sidan (se markering i bilden ovan). Tror ni att det kan funka att köpa en sån och montera istället? Då kan vi ju behålla originaldelen omodifierad.
     
  6. B
    Besserwisser · Västernorrland · 1 098 inlägg

    breakman

    Besserwisser
    Ja det där ser inte ut som på den som står här hemma, på den satt strypningen närmast cylindern.
    Köp en ersättningskrök om du inte vill borra i den där, slangen på sidan kan du plugga igen.
     
    • Laddar…
  7. F
    Medlem · Västra götaland · 7 392 inlägg

    fsn

    Medlem
    Ja, får du bara krök till rätt modell så blir det bra. Den andra slangen du har är väl bara en avgasåterledning till insuget. På en tvåtakt så sabbar den pulserna och dödar effekt på högre varv. Dubbelvik slangen och sätt ett buntband.

    Sen brukar det finnas en strypbricka vid förgasaren. På Rieju (det är ju Yamahamotor på dessa) så tror jag att denna strypningen sitter på luftburken istället, den bör ni ta bort. Kröken + ”luft in” strypningen kommer att göra underverk på körupplevelsen. Mopeden kommer inte gå fortare för den är fortfarande varvtalsbegränsad till 8500rpm i CDI-boxen, eventuellt att den går 2km/h fortare eller nåt sånt då den orkar på sitt toppvarv.

    Däremot så kommer moppen att gå från astmasjuk till att plötsligt kunna andas.

    En viktig sak här är att med mer tillgänglig effekt så behövs mer bensin på fullgas. Det betyder att du måste bestycka om förgasaren med ett större högfartsmunstycke. Rieju har väl en Delorto och jag tror det skall vara M6 munstycke. Detta är viktigt får moppen för lite soppa så går den varmt och då nyper kolven och då börjar eländet med kolv och cylinderbyte.

    Du hittar huvudmunstycket under flottörkoppen och munstycket är stämplat med en siffra. Spontant för en sån här övning skulle jag säga att du skall ha 8-10 högre siffra. Munstycke kostar inget så kolla vad du har och köp 3-4 st från +5 eller strax där över upp till +15 eller nåt sånt.
    https://www.racing-planet.se/xanario_search.php?query=munstycke+6mm



    Jag har rätt nyligen gjort exakt detta med kröken och strypbrickan fast på en Derbi. Där drevades ett kugg fram med. Den hade samma felsymptom som din, dödligt trött uppför. Den är stark nu och toppfarten har ökat från 49 i mätarfart till ca 55-56. Hade den inte drevats hade det varit exakt samma toppfart.
     
    Redigerat 30 maj 07:16
    • Laddar…
  8. M
    Medlem · 126 inlägg

    mlindsten

    Medlem
    Igår kväll fick jag hjälp av en granne att byta kröken och högfartsmunstycket. Har inte testkört så mycket än, men mopeden blev absolut starkare. Den går även fortare men jag vet inte än hur fort (ska försöka testköra lite mer i helgen).

    Originalmunstycket var märkt med 78 och vi bytte till 88 (jag köpte även 84 och 92). Jag är dock osäker på hur jag ska veta om det är rätt/tillräckligt. Har ni några tips kring det?
     
  9. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 190 inlägg

    Isakare

    Medlem
    Varmkör. Håll full gas en sträcka och stanna/stäng av. Skruva ur tändstiftet och titta på det.
    Gyllenbrunt = bra,
    Vitt = för lite bensin.
    Svart= för mycket bensin.
     
  10. M
    Medlem · 126 inlägg

    mlindsten

    Medlem
    Förmodligen dumma frågor, men ...
    • Hur lång sträcka ungefär?
    • Spelar det nån roll vilken växel (en sträcka med full gas på högsta växeln låter som landsväg)?
    • Har det nån betydelse att jag körde några km igår?
     
  11. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 190 inlägg

    Isakare

    Medlem
    Några km landsväg på högsta växeln (det belastar motorn mest)
    Nej, men du kan kolla hur stiftet ser ut innan du åker från gårdagens runda, ta ett kort på det så du mins och kan jämföra.
     
    • Laddar…
  12. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 190 inlägg

    Isakare

    Medlem
  13. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 190 inlägg

    Isakare

    Medlem
    Jag skrev gyllenbrunt, det skulle tydligen vara chokladbrunt ;)
     
  14. M
    Medlem · 126 inlägg

    mlindsten

    Medlem
    Jag tycker nog det ser mer gyllenbrunt än "chokladbrunt" ut på exempelbilderna :)
     
    • Laddar…
  15. F
    Medlem · Västra götaland · 7 392 inlägg

    fsn

    Medlem
    Det behövs inte några km och det behöver inte vara högst växel heller. Slår du av tändningen från full gas så räcker 30-40 sekunders körning.

    Att gå upp från 78 till 88 låter även som en rimlig ökning med en ny krök. Det kan fö inte handla om mer hastighetsökning på plan väg än några enstaka km/h då det finns en elektronisk strypning av varvtalet som fortfarande är intakt. Dock är den betydligt starkare generellt då strypningarna är borta i kröken och även ytterligare starkare på toppen då den kröken inte har ”blindtarm”.

    kolla hastigheten med en GPS i telefonen istället.
     
    Redigerat 17 jun 15:22
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.