Det går att ha både och...
Min bortskämda unge har en moppe som gör över 100'a, en sänkt 240 diesel Epa som är laglig och en Opel Campo som vi bygger på med 37" däck som målet är att vinna bästa Epa på nästa Elmiamässa.
Edit: Det är nog inte hans fel att han är bortskämd...
4 072 läst · 54 svar
4k läst
54 svar
Moped - begränsa hastighet utan strypning?
-
-
14 apr 16:09 #32
-
14 apr 20:09 #33
Du har fått en hel del tips ser jag men jag ids inte läsa igenom alla (extremt sällan jag är aktiv på forumet längre och det var nog något år sedan jag skrev senast).
Du kan ha en strypning på trotteln. Jag köpte en sprillans moped för några år sedan som betedde sig precis som du beskriver. Extremt trött och orkeslös och i varenda uppförsbacke så tappade jag all kraft.
Så jag googlade och fick just detta tips men tänkte att det kan fasen inte vara så enkelt. Inte i detta land. Men jo, så enkelt var det. Jag skruvade bort trotteln och pillade bort distansen, det behövdes inte ens verktyg, och vips så gjorde mopeden 70 km/h och fick styrkan åter.- Laddar…
-
breakman
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem jun 2006
- 1 098 inlägg
- 1 017 gillningar
- 180 bilder och filmer
14 apr 21:25 #34Grabben har en Rieju MRT -17, var bedrövligt seg när vi köpt den. Plocka ner kröken och dra ut pluggen där så blir det bättre, starkare men kommer inte gå just nå fortare.
- Laddar…
-
29 maj 22:13 #35
Här om dagen skruvade vi isär för att kolla om det sitter nån plugg som går att dra ut, men så enkelt var det inte. Det ser ut att vara fastsvetsat en strypning (se bilder).
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag vet inte om jag vågar mig på att modifiera strypningen, men när jag letade runt på nätet så hittade jag följande:
https://www.racing-planet.se/avgasroer-oeppet-rostfritt-stl-foer-rieju-mrt-euro5-p-503393-1.html
Det ser ut att vara likadan del, bortsett från strypningen samt det mindre rör som går ut på sidan (se markering i bilden ovan). Tror ni att det kan funka att köpa en sån och montera istället? Då kan vi ju behålla originaldelen omodifierad. -
breakman
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem jun 2006
- 1 098 inlägg
- 1 017 gillningar
- 180 bilder och filmer
29 maj 22:46 #36Ja det där ser inte ut som på den som står här hemma, på den satt strypningen närmast cylindern.
Köp en ersättningskrök om du inte vill borra i den där, slangen på sidan kan du plugga igen.- Laddar…
-
30 maj 07:06 #37
Sen brukar det finnas en strypbricka vid förgasaren. På Rieju (det är ju Yamahamotor på dessa) så tror jag att denna strypningen sitter på luftburken istället, den bör ni ta bort. Kröken + ”luft in” strypningen kommer att göra underverk på körupplevelsen. Mopeden kommer inte gå fortare för den är fortfarande varvtalsbegränsad till 8500rpm i CDI-boxen, eventuellt att den går 2km/h fortare eller nåt sånt då den orkar på sitt toppvarv.
Däremot så kommer moppen att gå från astmasjuk till att plötsligt kunna andas.
En viktig sak här är att med mer tillgänglig effekt så behövs mer bensin på fullgas. Det betyder att du måste bestycka om förgasaren med ett större högfartsmunstycke. Rieju har väl en Delorto och jag tror det skall vara M6 munstycke. Detta är viktigt får moppen för lite soppa så går den varmt och då nyper kolven och då börjar eländet med kolv och cylinderbyte.
Du hittar huvudmunstycket under flottörkoppen och munstycket är stämplat med en siffra. Spontant för en sån här övning skulle jag säga att du skall ha 8-10 högre siffra. Munstycke kostar inget så kolla vad du har och köp 3-4 st från +5 eller strax där över upp till +15 eller nåt sånt.
https://www.racing-planet.se/xanario_search.php?query=munstycke+6mm
Jag har rätt nyligen gjort exakt detta med kröken och strypbrickan fast på en Derbi. Där drevades ett kugg fram med. Den hade samma felsymptom som din, dödligt trött uppför. Den är stark nu och toppfarten har ökat från 49 i mätarfart till ca 55-56. Hade den inte drevats hade det varit exakt samma toppfart.Redigerat 30 maj 07:16- Laddar…
-
17 jun 07:49 #38
Igår kväll fick jag hjälp av en granne att byta kröken och högfartsmunstycket. Har inte testkört så mycket än, men mopeden blev absolut starkare. Den går även fortare men jag vet inte än hur fort (ska försöka testköra lite mer i helgen).
Originalmunstycket var märkt med 78 och vi bytte till 88 (jag köpte även 84 och 92). Jag är dock osäker på hur jag ska veta om det är rätt/tillräckligt. Har ni några tips kring det? -
17 jun 09:40 #39
Varmkör. Håll full gas en sträcka och stanna/stäng av. Skruva ur tändstiftet och titta på det.
Gyllenbrunt = bra,
Vitt = för lite bensin.
Svart= för mycket bensin.- Laddar…
-
17 jun 09:57 #40
- Hur lång sträcka ungefär?
- Spelar det nån roll vilken växel (en sträcka med full gas på högsta växeln låter som landsväg)?
- Har det nån betydelse att jag körde några km igår?
-
17 jun 10:20 #41
Några km landsväg på högsta växeln (det belastar motorn mest)
Nej, men du kan kolla hur stiftet ser ut innan du åker från gårdagens runda, ta ett kort på det så du mins och kan jämföra.- Laddar…
-
17 jun 10:30 #42
- Laddar…
-
-
17 jun 10:38 #44
- Laddar…
-
17 jun 15:13 #45
Att gå upp från 78 till 88 låter även som en rimlig ökning med en ny krök. Det kan fö inte handla om mer hastighetsökning på plan väg än några enstaka km/h då det finns en elektronisk strypning av varvtalet som fortfarande är intakt. Dock är den betydligt starkare generellt då strypningarna är borta i kröken och även ytterligare starkare på toppen då den kröken inte har ”blindtarm”.
kolla hastigheten med en GPS i telefonen istället.Redigerat 17 jun 15:22- Laddar…