Grabben har en Rieju MRT (enduro) som vi köpte ny förra året. Jag kan inget om motorer eller mopeder (jag hade aldrig moped själv) och grabben kan inget han heller. För att slippa krångel valde jag därför att köpa en ny i butik istället för att leta begagnade. Dessvärre blev det inte som jag önskade utan det har varit en hel del krångel (dels p.g.a. okunskap/handhavandefel från vår sida men även p.g.a. mopeden i sig).
Vi har fått ordning på det mesta, men ett bekymmer som kvarstår är att mopeden är väldigt "svag" i uppförsbackar. Den gör ca 50 km/h när det är plant men i lite brantare backar har den problem att orka upp även på lägsta växeln.
Till sommaren flyttar vi ut på landet och det är ett ganska kuperat område. Tanken är att grabben ska kunna ta mopeden till skolan, träningar, etc. In till samhället är det nerför så det är inga problem, men han kommer knappt hem igen. Hans kompisar klarar backarna betydligt bättre med sina mopeder (som inte heller är trimmade), vilket har gjort honom besviken på sin (nya) moped.
Mopeden omfattas av Euro-5-kraven och jag har förstått att det påverkar effekten. När vi precis hade fått den var den så svag att den inte tog sig upp för backarna alls. Vi fick då veta att det var något fel på strypningen från tillverkaren och lämnade in den för att få detta åtgärdat. När vi fick tillbaka den var den lite starkare och kunde ta sig upp för backarna, men fortfarande med nöd och näppe.
Vi vill inte att han ska trimma mopeden, men jag förstår hans besvikelse (jag är besviken själv). Jag undrar därför om det går att ta bort strypningen och spärra hastigheten på något annat sätt, utan att påverka hur stark mopeden är. Han är inte intresserad av att köra fortare än vad som är tillåtet men han vill kunna köra även i uppförsbackar som är brantare än garageuppfarten.
Vi har påpekat problemet för butiken där vi köpte mopeden och de har haft inne och kolla på den, men de säger att det inte är något fel på den.
Vad har vi för möjligheter?
-
-
13 apr 22:30 #2
Beroende på hur mopeden varvar idag (motorvarv) kan det vara en idé att ändra utväxlingen från motor till hjul. Detta görs enklast genom att byta dreven till kedjan. För att göra den starkare men med lägre topphastighet byter ni drev fram till ett med färre kuggar och/eller drev bak till ett med fler kuggar. Detta funkar om motorvarvtalet inte är för högt redan idag. Läs gärna mer här
alternativ 2 är att om ovan alternativ orsakar låg toppfart så kan man borra upp strypningen lite men endast så lite så att den endast går i 45 km/h. Oftast stryps dessa mopeder vid import då de går fortare från fabrik och dessa strypningar sitter vanligtvis i avgassystemet och/eller vid insug/förgasare.- Laddar…
-
14 apr 08:34 #3
Det finns inget sätt att begränsa toppfarten utan att strypa eller sänka utväxlingen? Det bästa vore ju om mopeden kunde gå "optimalt" men att det inte går att ge mer gas när toppfarten är nådd. Det kanske inte är möjligt på mopeder? -
14 apr 08:45 #4
Problemet med nya mopeder är att dom är byggda för högre hastigheter sen stryps dom för våran marknad med följden att dom inte orkar något.
Finns ingen enkel lösning för att den ska få den ork den ska ha igentligen.
Det sitter mest troligen en strypring i insuget mellan förgasare och cylindern och en i avgassystemet. Jag skulle be handlaren borra ur båda dom och sen montera en strypt cdi-box istället.
Då har motorn full effekt dvs den orkar backarna men cdi-boxen stryper den så den inte går fortare än 45-50.
För orkar den inte backarna idag på lägsta växel så kommer det inte hjälpa att dreva om den utan det är helt enkelt så att motorn är så strypt att motoreffekten är på tok för låg.
Påminner mig om min egen moped, helt original fick man hjälpa med fötterna i backarna så fick lov att "trimma" den för att orken skulle infinna sig.- Laddar…
-
14 apr 09:17 #5
- Laddar…
-
14 apr 09:19 #6
Samtidigt vill jag påpeka att även det är olagligt då det inte bara är hastighetsbegränsning på mopeder utan även effektbegränsning. Det är dock svårare att bli påkommen med.
- Laddar…
-
14 apr 09:53 #7
Som det låter så är effekten långt under den tillåtna då mopeden knappt orkar upp för en backe på lägsta växeln, o första växeln på dom där är så låg att det är skrämmande. 1an är i princip bara för att få den i rullning.
Men lagens förkrympta arm kommer aldrig mäta effekt utan kolla om den ser original ut och kolla topphastighet.- Laddar…
-
14 apr 12:23 #8
Dessvärre kan jag inte lämna in den till butiken där jag köpte den för de har nyligen kursat. -
14 apr 12:32 #9
Jag är inte orolig för att grabben skulle stänga av den utan tänker nog snarare att det är bättre att han vet hur den fungerar. Han är ordentlig och jag litar på honom.
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 457 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
14 apr 12:36 #10- Laddar…
-
14 apr 12:46 #11
- Laddar…
-
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 3 978 inlägg
- 2 821 gillningar
- 266 bilder och filmer
14 apr 12:50 #12En Cdi box kan aldrig strypa hastighet utan bara varvtal så där är du rätt körd också. Jag minns min moped som var strypt på cirka 5000rpm och den var i princip helt okörbar. Första åkturen var till yamahacenter och plocka ut en ostrypt box
Många (alla?) moderna bilar har tillräckligt smarta datorer för att strypa hastighet men inte mopeder, skotrar osv.
Blev visst tvåa på den. -
14 apr 13:48 #13
... sen är det kanske godtrogenhet från min sida, men det får tiden utvisa.- Laddar…
-
14 apr 13:49 #14
-
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 3 978 inlägg
- 2 821 gillningar
- 266 bilder och filmer
14 apr 13:58 #15
Vet man exakt hur den är strypt och är beredd att rulla på lagen finns det säkert förbättringar att göra men inte utan att den skulle räknas som trimmad.