Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Moped - begränsa hastighet utan strypning?

1. M
    Medlem · 126 inlägg

mlindsten

Medlem
    Grabben har en Rieju MRT (enduro) som vi köpte ny förra året. Jag kan inget om motorer eller mopeder (jag hade aldrig moped själv) och grabben kan inget han heller. För att slippa krångel valde jag därför att köpa en ny i butik istället för att leta begagnade. Dessvärre blev det inte som jag önskade utan det har varit en hel del krångel (dels p.g.a. okunskap/handhavandefel från vår sida men även p.g.a. mopeden i sig).

Vi har fått ordning på det mesta, men ett bekymmer som kvarstår är att mopeden är väldigt "svag" i uppförsbackar. Den gör ca 50 km/h när det är plant men i lite brantare backar har den problem att orka upp även på lägsta växeln.

Till sommaren flyttar vi ut på landet och det är ett ganska kuperat område. Tanken är att grabben ska kunna ta mopeden till skolan, träningar, etc. In till samhället är det nerför så det är inga problem, men han kommer knappt hem igen. Hans kompisar klarar backarna betydligt bättre med sina mopeder (som inte heller är trimmade), vilket har gjort honom besviken på sin (nya) moped. :(

Mopeden omfattas av Euro-5-kraven och jag har förstått att det påverkar effekten. När vi precis hade fått den var den så svag att den inte tog sig upp för backarna alls. Vi fick då veta att det var något fel på strypningen från tillverkaren och lämnade in den för att få detta åtgärdat. När vi fick tillbaka den var den lite starkare och kunde ta sig upp för backarna, men fortfarande med nöd och näppe.

Vi vill inte att han ska trimma mopeden, men jag förstår hans besvikelse (jag är besviken själv). Jag undrar därför om det går att ta bort strypningen och spärra hastigheten på något annat sätt, utan att påverka hur stark mopeden är. Han är inte intresserad av att köra fortare än vad som är tillåtet men han vill kunna köra även i uppförsbackar som är brantare än garageuppfarten.

Vi har påpekat problemet för butiken där vi köpte mopeden och de har haft inne och kolla på den, men de säger att det inte är något fel på den.

Vad har vi för möjligheter?

2. Y
    Medlem · 22 inlägg

Yatzyn

Medlem
    Beroende på hur mopeden varvar idag (motorvarv) kan det vara en idé att ändra utväxlingen från motor till hjul. Detta görs enklast genom att byta dreven till kedjan. För att göra den starkare men med lägre topphastighet byter ni drev fram till ett med färre kuggar och/eller drev bak till ett med fler kuggar. Detta funkar om motorvarvtalet inte är för högt redan idag. Läs gärna mer här

alternativ 2 är att om ovan alternativ orsakar låg toppfart så kan man borra upp strypningen lite men endast så lite så att den endast går i 45 km/h. Oftast stryps dessa mopeder vid import då de går fortare från fabrik och dessa strypningar sitter vanligtvis i avgassystemet och/eller vid insug/förgasare.

3. M
    Medlem · 126 inlägg

mlindsten

Medlem
    Intressant! Är det varv på högsta växeln (vid toppfart) som vi ska kolla på då?

Så om den inte klarar att varva högre så blir toppfarten lidande och då kan man minska strypningen för att den ska kunna varva högre (?).

Det finns inget sätt att begränsa toppfarten utan att strypa eller sänka utväxlingen? Det bästa vore ju om mopeden kunde gå "optimalt" men att det inte går att ge mer gas när toppfarten är nådd. Det kanske inte är möjligt på mopeder?

4. L
    Medlem · Norrbotten · 2 499 inlägg

Lutte

Medlem
    Problemet med nya mopeder är att dom är byggda för högre hastigheter sen stryps dom för våran marknad med följden att dom inte orkar något.

Finns ingen enkel lösning för att den ska få den ork den ska ha igentligen.

Det sitter mest troligen en strypring i insuget mellan förgasare och cylindern och en i avgassystemet. Jag skulle be handlaren borra ur båda dom och sen montera en strypt cdi-box istället.

Då har motorn full effekt dvs den orkar backarna men cdi-boxen stryper den så den inte går fortare än 45-50.

För orkar den inte backarna idag på lägsta växel så kommer det inte hjälpa att dreva om den utan det är helt enkelt så att motorn är så strypt att motoreffekten är på tok för låg.

Påminner mig om min egen moped, helt original fick man hjälpa med fötterna i backarna så fick lov att "trimma" den för att orken skulle infinna sig.

5. MekPappa
    Medlem · 44 inlägg

MekPappa

Medlem
    Hej, du borde kunna ta bort alla strypningar och samtidigt sätta in en varvtalsregulator/begränsare som ställs in på önskat varvtal på högsta växel vid rätt hastighet. Gäller bara att din tonåring i inte lär sig hur den fungerar för då kan den stängas av och mopeden gå fort

• Laddar…
  6. MekPappa
    Medlem · 44 inlägg

MekPappa

Medlem
    Samtidigt vill jag påpeka att även det är olagligt då det inte bara är hastighetsbegränsning på mopeder utan även effektbegränsning. Det är dock svårare att bli påkommen med.

7. L
    Medlem · Norrbotten · 2 499 inlägg

Lutte

Medlem
    Som det låter så är effekten långt under den tillåtna då mopeden knappt orkar upp för en backe på lägsta växeln, o första växeln på dom där är så låg att det är skrämmande. 1an är i princip bara för att få den i rullning.

Men lagens förkrympta arm kommer aldrig mäta effekt utan kolla om den ser original ut och kolla topphastighet.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 126 inlägg

mlindsten

Medlem
    Det låter ju som att det är precis detta jag är ute efter. Nån som kan förklara enkelt vad det är cdi-boxen faktiskt gör?

Dessvärre kan jag inte lämna in den till butiken där jag köpte den för de har nyligen kursat. :confused:

9. M
    Medlem · 126 inlägg

mlindsten

Medlem
    Ok, hur är detta alternativ i förhållande till en cdi-box? För- och nackdelar?

Jag är inte orolig för att grabben skulle stänga av den utan tänker nog snarare att det är bättre att han vet hur den fungerar. Han är ordentlig och jag litar på honom.

Jo, jag vet att det bara är tillverkarens strypning som är godkänd. Jag tycker dock att det är orimligt att en moped ska vara så strypt så att den inte orkar köra i uppförsbackar. Det viktiga borde ju vara att begränsa toppfarten (vilket jag absolut tycker är rätt!).

10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Då måste du ha fostrat världens enda femtonåriga grabb som inte skulle stänga av en mopedstrypning om det var någorlunda enkelt att göra. :cool:

11. MekPappa
    Medlem · 44 inlägg

MekPappa

Medlem
    En CDI box styr, med hjälp av varvtalsgivare, tändningssystemet. Den skickar impulser till spolen som släpper laddning till tändstiftet. En strypt CDI box innebär egentligen att den har en inbyggd varvtalsregulator. Där den efter ett visst varvtal helt enkelt slutar skicka impulser till tändspolen och därmed stänger ner tändningen i ett kort ögonblick. Det blir som ett varvstopp. Har du inte en strypt CDI och om det är svårt att byta till en så bör kan man sätta en extern varvtalsregulator.

• Laddar…
  12. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 978 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    En Cdi box kan aldrig strypa hastighet utan bara varvtal så där är du rätt körd också. Jag minns min moped som var strypt på cirka 5000rpm och den var i princip helt okörbar. Första åkturen var till yamahacenter och plocka ut en ostrypt box ;)

Många (alla?) moderna bilar har tillräckligt smarta datorer för att strypa hastighet men inte mopeder, skotrar osv.

Blev visst tvåa på den.

13. M
    Medlem · 126 inlägg

mlindsten

Medlem
    Jag säger inte att han inte skulle göra det. Han kanske provar nån gång, men jag litar på att han inte kommer köra utan begränsningen om vi har kommit överens om detta. Det handlar om förtroende och jag tror att han har tillräckligt förstånd för att reflektera över konsekvenserna av att bryta det förtroendet.

... sen är det kanske godtrogenhet från min sida, men det får tiden utvisa.:D

14. M
    Medlem · 126 inlägg

mlindsten

Medlem
    Tolkar jag dig fel eller menar du att tidigare förslag med strypt cdi-box eller en varvtalsregulator inte är några bra alternativ? Finns det i så fall något annat alternativ som är bra?

15. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 978 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Tyvärr finns det nog ingen riktigt bra lösning, 6växlar på 50km/h är ju tyvärr dömt att resultera i värdelös körupplevelse men svenska marknaden är väldigt liten så det är inte mer än att tillverkarna bara slänger ihop en lösning.

Vet man exakt hur den är strypt och är beredd att rulla på lagen finns det säkert förbättringar att göra men inte utan att den skulle räknas som trimmad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.