Byggahus.se
Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?

• Elektronisk apparat med display, ratt, ansluten till kopparledningar, skruvad i grå montageplatta, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Jonas Arvidsson och 36 till
  • Laddar…
Men driver dom med dig?

Bara att släppa 4st insex och vända motorn rätt så displayen blir åt rätt håll.

Ren lathet eller fruktansvärt okunniga?
Eller var elkabeln för kort så dom gjorde så?

Stå på dig!

Mvh Röris

• Gilla
Revhiet1 och 31 till
  • Laddar…
Du får väl fundera hur man bekvämast läser på skärmen. Stående på knä eller böja sig fram med huvudet mellan knäna? Båda sätten har sina för- och nackdelar.

• Haha
  • Gilla
Nalleboda och 32 till
  • Laddar…
Ren jävla lathet att inte vända motorn rätt väg. Sen är det ju pilen på huset som är visande vilket håll den pumpar

• Gilla
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
Finns uppenbarligen ingen yrkesstolthet. Det tråkiga är att man knappast blir förvånad.

• Gilla
  • Ledsen
Revhiet1 och 12 till
  • Laddar…
1. Tyvärr är detta vanligt bland många rörmokare. Din pump är uppenbarligen felvänd och bör vändas. Dock tror jag inte pumpen tar skada. Vissa pumpar behöver vändas åt rätt håll för att kylningen ska fungera som de ska.

2. Hur är pumpen installerad? Tycker det ser ut som att den är fast installerad utan möjlighet att byta pumpen i framtiden. Dvs det sitter inga unionskopplingar. Som jag tycker det ser ut behöver man kapa rören för att få loss pumpen i framtiden.

Kolla i instruktionsboken. Brukar stå väldigt tydligt hur pumpen ska vara monterad. Det är bara 4 insexbultar som man släpper på och vrider runt drivsidan. Detta ska göras innan pumpen installeras.

Hoppas du inte har betalat än.

• Gilla
Revhiet1 och 7 till
  • Laddar…
Kan ni inte bara vända på resten av huset? Då blir ju pumpen rättvänd.

• Haha
  • Gilla
Ankén och 43 till
  • Laddar…
Instruktionsmanual för pumpinstallation; korrekta och inkorrekta monteringslägen illustreras; underhållsriktlinjer listas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Revhiet1 och 44 till
  • Laddar…
MultiMan
Förfärligt, men ännu värre att man inte blir förvånad.

• Gilla
Revhiet1 och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja byta den helt. Den är pressad och gängad, finns inga möjligheter att byta den lätt och mycket vatten blir det i skåpet om det inte går att tappa nedanför den. Att vrida drivsidan är lätt, lossa 4 skruv, tryck med handen på dtivsidan on vrid lite skat runt och i med skruvarna igen. Det med kabeln ,hoppas den räcker. En pump ska gå att stänga in för byte med ventiler för och efter.Gör rätt från början eller gör om.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S
H Haas84 skrev:
Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?
Om han var hos dig i Fredags antar jag att du inte betalat än?
Ge fan i att betala tills dom har rättat till det där, hade aldrig godtagit det och du kan ge dig fan på att nästa rörmokare som ska skruva med den där kommer rekommendera att han får vända den åt rätt håll åt dig och då blir det att kosta.

• Gilla
kartping och 13 till
  • Laddar…
Klockrent fel.
Text på svenska, listauppställning, säkerhetsinstruktion för elektriska anslutningar.

• Gilla
magnuse74 och 28 till
  • Laddar…
Okunskap och eller lathet.
De har inte följt monteringsanvisningarna.
Det tar max 2 minuter att vända drivsidan rätt

• Gilla
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnts i tråden är det lika stort fel att pumpen är gängad i pressdelar. För mig är det ett lika stort fel som riktningen av pumpen. Enligt mig ska en pump tillåta service/utbyte dvs den måste kunna kopplas bort. En bra installation har dessutom avstängning på respektive sida om pumpen

• Gilla
Revhiet1 och 11 till
  • Laddar…
V
M myrstack skrev:
Som tidigare nämnts i tråden är det lika stort fel att pumpen är gängad i pressdelar. För mig är det ett lika stort fel som riktningen av pumpen. Enligt mig ska en pump tillåta service/utbyte dvs den måste kunna kopplas bort. En bra installation har dessutom avstängning på respektive sida om pumpen
De sitter ju pumpkopplingar.
Inget krav att välja med avstängning vid pumpen.
Hade man gjort de hade de kommit en tråd om det!
Be montören vrida pumpen. I övrigt rätt !

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.