Byggahus.se

Montör har monterat pumpen fel

1. H
    Husägare · 228 inlägg

Haas84

Husägare
    Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
    När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
    Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
    Se bild.
    Detta kan ju inte vara acceptabelt?

2. Gnomeboy
    Renoveringsnovis · Värmland · 126 inlägg

Gnomeboy

Renoveringsnovis
    Men driver dom med dig?

Bara att släppa 4st insex och vända motorn rätt så displayen blir åt rätt håll.

Ren lathet eller fruktansvärt okunniga?
    Eller var elkabeln för kort så dom gjorde så?

Stå på dig!

Mvh Röris

3. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 786 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Du får väl fundera hur man bekvämast läser på skärmen. Stående på knä eller böja sig fram med huvudet mellan knäna? Båda sätten har sina för- och nackdelar.

4. V
    Medlem · Västernorrland · 1 292 inlägg

Vector

Medlem
    Ren jävla lathet att inte vända motorn rätt väg. Sen är det ju pilen på huset som är visande vilket håll den pumpar

5. L
    Medlem · 2 571 inlägg

lbgu

Medlem
    Finns uppenbarligen ingen yrkesstolthet. Det tråkiga är att man knappast blir förvånad.

6. R
    Husägare · Norra Roslagen · 74 inlägg

Real-House

Husägare
    1. Tyvärr är detta vanligt bland många rörmokare. Din pump är uppenbarligen felvänd och bör vändas. Dock tror jag inte pumpen tar skada. Vissa pumpar behöver vändas åt rätt håll för att kylningen ska fungera som de ska.

2. Hur är pumpen installerad? Tycker det ser ut som att den är fast installerad utan möjlighet att byta pumpen i framtiden. Dvs det sitter inga unionskopplingar. Som jag tycker det ser ut behöver man kapa rören för att få loss pumpen i framtiden.

Kolla i instruktionsboken. Brukar stå väldigt tydligt hur pumpen ska vara monterad. Det är bara 4 insexbultar som man släpper på och vrider runt drivsidan. Detta ska göras innan pumpen installeras.

Hoppas du inte har betalat än.

7. Kilrain
    Medlem · 336 inlägg

Kilrain

Medlem
    Kan ni inte bara vända på resten av huset? Då blir ju pumpen rättvänd.

8. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 703 inlägg
  9. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 766 inlägg

MultiMan

Medlem
    Förfärligt, men ännu värre att man inte blir förvånad.

10. J
    Medlem · 11 464 inlägg
    Jag skulle inte vilja byta den helt. Den är pressad och gängad, finns inga möjligheter att byta den lätt och mycket vatten blir det i skåpet om det inte går att tappa nedanför den. Att vrida drivsidan är lätt, lossa 4 skruv, tryck med handen på dtivsidan on vrid lite skat runt och i med skruvarna igen. Det med kabeln ,hoppas den räcker. En pump ska gå att stänga in för byte med ventiler för och efter.Gör rätt från början eller gör om.

11. S
    Elektroniktokig · Dalarna · 4 259 inlägg

SueCia

Elektroniktokig
    Om han var hos dig i Fredags antar jag att du inte betalat än?
    Ge fan i att betala tills dom har rättat till det där, hade aldrig godtagit det och du kan ge dig fan på att nästa rörmokare som ska skruva med den där kommer rekommendera att han får vända den åt rätt håll åt dig och då blir det att kosta.

12. D
    Medlem · Södra Skåne · 2 560 inlägg

Dilato

Medlem
    Klockrent fel.
    upload_2023-3-5_16-19-20.png

13. L
    Medlem · Halland · 5 938 inlägg

lordi

Medlem
    Okunskap och eller lathet.
    De har inte följt monteringsanvisningarna.
    Det tar max 2 minuter att vända drivsidan rätt

14. M
    Medlem · Stockholms län · 2 846 inlägg

myrstack

Medlem
    Som tidigare nämnts i tråden är det lika stort fel att pumpen är gängad i pressdelar. För mig är det ett lika stort fel som riktningen av pumpen. Enligt mig ska en pump tillåta service/utbyte dvs den måste kunna kopplas bort. En bra installation har dessutom avstängning på respektive sida om pumpen

15. V
    Medlem · 477 inlägg
    De sitter ju pumpkopplingar.
    Inget krav att välja med avstängning vid pumpen.
    Hade man gjort de hade de kommit en tråd om det!
    Be montören vrida pumpen. I övrigt rätt !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.