Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?
-
5 mar 10:33 #1
- Laddar…
-
5 mar 10:56 #2
Men driver dom med dig?
Bara att släppa 4st insex och vända motorn rätt så displayen blir åt rätt håll.
Ren lathet eller fruktansvärt okunniga?
Eller var elkabeln för kort så dom gjorde så?
Stå på dig!
Mvh Röris- Laddar…
-
5 mar 10:58 #3
Du får väl fundera hur man bekvämast läser på skärmen. Stående på knä eller böja sig fram med huvudet mellan knäna? Båda sätten har sina för- och nackdelar.
- Laddar…
-
5 mar 11:05 #4
Ren jävla lathet att inte vända motorn rätt väg. Sen är det ju pilen på huset som är visande vilket håll den pumpar
- Laddar…
-
5 mar 11:09 #5
Finns uppenbarligen ingen yrkesstolthet. Det tråkiga är att man knappast blir förvånad.
- Laddar…
-
Husägare · Norra Roslagen · 74 inlägg 5 mar 11:165 mar 11:16 #6
1. Tyvärr är detta vanligt bland många rörmokare. Din pump är uppenbarligen felvänd och bör vändas. Dock tror jag inte pumpen tar skada. Vissa pumpar behöver vändas åt rätt håll för att kylningen ska fungera som de ska.
2. Hur är pumpen installerad? Tycker det ser ut som att den är fast installerad utan möjlighet att byta pumpen i framtiden. Dvs det sitter inga unionskopplingar. Som jag tycker det ser ut behöver man kapa rören för att få loss pumpen i framtiden.
Kolla i instruktionsboken. Brukar stå väldigt tydligt hur pumpen ska vara monterad. Det är bara 4 insexbultar som man släpper på och vrider runt drivsidan. Detta ska göras innan pumpen installeras.
Hoppas du inte har betalat än.- Laddar…
-
-
5 mar 11:22 #8
- Laddar…
-
-
5 mar 12:56 #10
Jag skulle inte vilja byta den helt. Den är pressad och gängad, finns inga möjligheter att byta den lätt och mycket vatten blir det i skåpet om det inte går att tappa nedanför den. Att vrida drivsidan är lätt, lossa 4 skruv, tryck med handen på dtivsidan on vrid lite skat runt och i med skruvarna igen. Det med kabeln ,hoppas den räcker. En pump ska gå att stänga in för byte med ventiler för och efter.Gör rätt från början eller gör om.
- Laddar…
-
5 mar 16:08 #11
Ge fan i att betala tills dom har rättat till det där, hade aldrig godtagit det och du kan ge dig fan på att nästa rörmokare som ska skruva med den där kommer rekommendera att han får vända den åt rätt håll åt dig och då blir det att kosta.- Laddar…
-
-
5 mar 16:43 #13
Okunskap och eller lathet.
De har inte följt monteringsanvisningarna.
Det tar max 2 minuter att vända drivsidan rätt- Laddar…
-
5 mar 16:50 #14
Som tidigare nämnts i tråden är det lika stort fel att pumpen är gängad i pressdelar. För mig är det ett lika stort fel som riktningen av pumpen. Enligt mig ska en pump tillåta service/utbyte dvs den måste kunna kopplas bort. En bra installation har dessutom avstängning på respektive sida om pumpen
- Laddar…
-
Medlem · 477 inlägg 5 mar 17:135 mar 17:13 #15
Inget krav att välja med avstängning vid pumpen.
Hade man gjort de hade de kommit en tråd om det!
Be montören vrida pumpen. I övrigt rätt !- Laddar…