Har nu spenderat större delen av eftermiddagen med sökfunktionen, men lyckas inte få svar på följande fråga:

Vilken höjd över färdigt golv skall utanpåliggande horisontella (kromade) kopparrör (cu15) monteras på? Att varm/kall-röret skall ha cc 40 ser man på rörklamrarna, men hur långt från golv till centrum på det nedre (kallvatten-) röret?

Har för mig jag läst 120mm eller 160mm någonstans, men kan inte hitta det igen.

Finns det någon standard? Källhänvisning?

Tur man har en bättre hälft som är bättre på att söka än en själv. :) Svaret fanns i nedanstående tråd:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/67874-krav-pa-roerdragning.html

Linnex skrev:

Citat från VVS-installatörernas teknikhandbok 2006.

"Metallrör från vägg i våtutrymme.
Montera rören minst 160 från golv. Med c 40 blir rörnivåerna 160-200 mm.

Om rören monteras för högt blir det svårare att ansluta WC-stolen.

Klammer skall fästas i kakelplattan, inte i fogen. Använd kakelborr utan slagfunktion.

På kakelvägg bör ledningen monteras på andra kakelskiftet, så framtida byte av plastmatta underlättas.

Undvik rörklammer i duschplats och bakom badkar. Skruvar för klammer skall tätas mot väggens tätskikt."

• Gilla
rayab
  • Laddar…
G gonken skrev:
Tur man har en bättre hälft som är bättre på att söka än en själv. :) Svaret fanns i nedanstående tråd:

[länk]

Linnex skrev:

Citat från VVS-installatörernas teknikhandbok 2006.

"Metallrör från vägg i våtutrymme.
Montera rören minst 160 från golv. Med c 40 blir rörnivåerna 160-200 mm.

Om rören monteras för högt blir det svårare att ansluta WC-stolen.

Klammer skall fästas i kakelplattan, inte i fogen. Använd kakelborr utan slagfunktion.

På kakelvägg bör ledningen monteras på andra kakelskiftet, så framtida byte av plastmatta underlättas.

Undvik rörklammer i duschplats och bakom badkar. Skruvar för klammer skall tätas mot väggens tätskikt."
Hej, hur får jag tag i vad som gäller år 2020, helst i pdf

BirgitS
ingekul ingekul skrev:
Hej, hur får jag tag i vad som gäller år 2020, helst i pdf
Så vitt jag kan se finns det inget annat krav än att avståndet mellan golvets tätskikt och understa röret ska vara minst 6 cm: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.