Byggahus.se

Monteringsanvisning oljehärdad board?

1. A
    Medlem Nivå 12
    Googlat runt utan att hitta... borde ju vara hur sandars som hellst så jag vet inte om det är jag som är kass på att leta eller vad...

Iaf.. frågan är hur man monterar oljehärdad board på ett undertak.

Tar man ett standardmått som exempel, 3,0x1220x2440mm så antar jag att man måste ha ett underlag med cc 1200 och att man sätter denna skiva nerifrån och upp med overlap på Xmm och sedan lägger en ströläckt över skarven till nästa skivrad??

Man tillåter då att det blir ett litet "gupp" för ströläkten på 3mm där överlappet är antar jag...

ska det va boarden monteras så den bilar ett litet U tro?

Måste ju finnas nån monteringsanvisning på detta tycker jag....

Kan tillägga att jag funderar på att sätta detta på ett ladtak med lockplank som jag ska lägga om. Takstolarna är där 300cm ifrån varandra men jag antar att det funkar att sätta direkt på lockbärdorna? eventuellt ströa upp dom x antal mm om dom måste va fria undertill?

2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
  3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Det kommer funka bra att sätta boarden direkt på lockbrädorna, ibland brukar man såga bort ett hörn på dom ställen där det annars blir tre eller fyrdubbelt med board.

4. A
    Medlem Nivå 12
    Ah ok överlapp överallt...

Nu har jag som sagt ett gammalt Ladtak med 300cm mellan takstolarna på takstolarna ligger det stockar från gavel till gavel cc 160cm och uppe på det kommer lockplank så det är ju inga mått som stämmer med skivorna precis

5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Att måtten inte stämmer spelar ingen roll, skivorna får ju stöd av på lockplanken så det går väl att skarva/ överlappa var som helst.

6. A
    Medlem Nivå 12
    japp det är la lungt...

monteringsanvisningen sager att skivan ska monteras "Liggande" känns ju konstigt...spelar det någon roll??