Jag bor i Belgien och importerade en Contura H20C (heltäckande) diskbänk till vårt nya kök, då heltäckande diskbänkar inte "existerar" här nere. (Det är Franke som gäller i Belgien, så det var komiskt att se att de gör heltäckande diskbänkar för den svenska marknaden.)
När det var dags för installation visade det sig föstås att bänken var skadad - ett sprucket hörn och ett böjt hörn, så det blev retur. Kvaliteten var ju inte heller vad jag hade förväntat mig och träramen var pinsamt fjuttig och passar inte alls med skruvhålen i skåpen. Köksinstallatören var alltså inte alls så där imponerad av "svensk toppkvalitet" som jag hade förväntat mig(!) :rolleyes:
Hur som helst, jag har upprepade gånger mailat Ifö om hur man installerar diskbänken, men de fortsätter - vänligt - att skicka monteringsanvisning för avloppet.
Jag har ju sett att andra firmor kan ge instruktioner (tex http://www.juvel.dk/Dokumentasjon_brosjyrer/5126/54883/dk ) och förstått från forumet här att man måste tillverka något slags eget stödsystem.
Vi har en diskmaskin (mot hög sidopanel), ett underskåp och ett soppsorteringsskåp (60 + 80 + 60 cm) som ska täckas. De är 56 cm djupa, eller 58,25 med fronterna, och Conturan är 60 cm djup enligt måttskissen. Bakkanten på skåpen börjar dock 4 cm från väggen, så det är omöjligt att skruva i Conturans träram, likaså på framkanten, där de försedda hålen ligger på drygt 54 cm från bakkanten.
Vilken tjocklek behöver jag på reglar / plattor, för att matcha Ifös träram?
Var placerar jag bäst stöd? ... har förstått att det är vist att förstärka runt kranhålet tex.
Eventuellt kommer den nya diskbänken på måndag (om två dagar)!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.