Hej.
Vet inte hur jag ska montera handtagen till min fönsterdörr. På utsidan finns inga förborrade hål till de två nedre skruvhål. Se bild. Ska det sitta två träskruvar där och sen en genomgående i det övre skruvhål? Eller är dörren felgjord?
Sista bilden är från insidan och där finns förborrade hål.

• Fönsterhandtag och låsmekanism på vit fönsterdörr i förgrunden med trädgårdsutsikt speglad i glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit ytterdörr med en nyinstallerad dörrhandtag och lås i silverfärgat utförande.
    Skapa konto
  • Vita ytterdörrens karm med borstad urtagning för låset och ett synligt låscylinderhål.
    Skapa konto
  • Närbild av en vit dörrkarm med ett dörrlåsets insidesmekanism och hål för installation.
    Skapa konto
Redigerat:
Om du har handtag på båda sidor så brukar man använda genomgående skruvar med nipplar på utsidan.
Det är fel svängning på handtaget på bilden men det är troligtvis tänkt till insidan.
Jag hade borrat genomgående hål för handtaget från utsidan, det är rekommenderat att plocka ur spanjoletten när man borrar men det kan gå bra ändå.

Ja det är likadant handtag på insidan för cylinderlås där.också jag hsr säkert tagit inre handtaget till utsidan. . Men då måste det innebära att dörren inte är korrekt gjord om jag måste borra dit två hål eller tänker jag fel?

S Svesse1983 skrev:
Ja det är likadant handtag på insidan för cylinderlås där.också jag hsr säkert tagit inre handtaget till utsidan. . Men då måste det innebära att dörren inte är korrekt gjord om jag måste borra dit två hål eller tänker jag fel?
Det skulle vara tekniskt möjligt att använda träskruv så jag skulle inte påstå att dörren är felgjord, samtidigt tycker jag att det borde vara borrat för genomgående skruv.
Det är bara att hålla handtaget på plats och märka ut var hålen ska vara.

Redigerat:
  • Gilla
Svesse1983
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det skulle vara tekniskt möjligt att använda träskruv så jag skulle inte påstå att dörren är felgjord, samtidigt tycker jag att det borde vara borrat för genomgående skruv.
Okej. Borra 6mm och montera skruvar enligt bild.
Ska även beställa låscylinder. Står att både 1309 och 709 passar. Vad är skillnaden på dessa förutom priset?
1 123abc skrev:

• Fyra långa skruvar och fyra hylsmuttrar avsedda för montering, visade på en webbplats.
    Skapa konto
S Svesse1983 skrev:
Okej. Borra 6mm och montera skruvar enligt bild.
Ska även beställa låscylinder. Står att både 1309 och 709 passar. Vad är skillnaden på dessa förutom priset?
Det blir bra.
Skillnaden mellan 1309 och 709 är att de är olika "modeller" 700-serien är den äldre och 1309 är en senare utveckling och båda uppfyller samma klassning.
Jag hade köpt den som finns att köpa till bäst pris, fabrikat spelar ingen roll bara det är en oval insida cylinder (rokoko) med lång medbringare.
Om du inte har cylinderskruv så kan du köpa det samtidigt, har du tittat efter om det följde med en påse med skruvar med dörren.

1 123abc skrev:
Det blir bra.
Skillnaden mellan 1309 och 709 är att de är olika "modeller" 700-serien är den äldre och 1309 är en senare utveckling och båda uppfyller samma klassning.
Jag hade köpt den som finns att köpa till bäst pris, fabrikat spelar ingen roll bara det är en oval insida cylinder (rokoko) med lång medbringare.
Om du inte har cylinderskruv så kan du köpa det samtidigt, har du tittat efter om det följde med en påse med skruvar med dörren.
Hej.
Tack för rådet. Tyvärr endast handtag och plastgrejer för lägena på handtaget. Beställer det billigaste jag hittar då.
Visst går det två cylinderskruvar per sida?

S Svesse1983 skrev:
nej använder du 1309 eller 709 så behövs 2 cylinderskruvar av lite längre modell

T tergo skrev:
nej använder du 1309 eller 709 så behövs 2 cylinderskruvar av lite längre modell
Ok. Då drar man fast bägge cylindrarna från insidan?
Tack för hjälpen.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
S Svesse1983 skrev:
Hej.
Tack för rådet. Tyvärr endast handtag och plastgrejer för lägena på handtaget. Beställer det billigaste jag hittar då.
Du använder 2st standard cylinderskruvar 28mm per låscylinder/handtag (sida).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.