Byggahus.se

Montering golvränna i garageplatta vid otillräcklig isoleringsdjup

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Håller på med en platta som är 300mm med 200 isolering. Har köpt en golvränna som är en av de få som min kommun godkänner.

Nu till problemet! Golvrännan är 23.5cm djup. Då återstår 6.5 cm isolering under om man inte gjuter alls. Vilket inte är rimligt.
    Har just lagt klart cellplasten...

Mina påtänkta lösningar hittills är

1. Kapa ett hål lokalt ca 8 cm runtom rännan och lägg ner en plast för att förhindra att cellplasten runtom flyter upp. Armera med nät samt bockade 10mm järn. Gjut fast rännan med hemmablandad betong. Ett litet hål i min isolering gör väl varken från eller till? Det är ju trots allt ett garage.

2. Kapa hål men krafsa ur makadam så man kan lägga en 50mm skiva i botten. Täta med plast. Gjut fast med egen betong.

3. Märk och dra ur spikarna lyft bort cellplast. Gräv så man får dit ett ark 100mm cellplastskiva under rännan. Lägg tillbaka cellplasten gör hål bli dödad av frugan för jag är för noga, plast armera osv.

Vad kan man täta med förutom fogskum förresten? Skulle vara fint med något som inte svällde så man kan limma skarvar samt plasten som jag tänkt lägga i hålet.

Tacksam för input!

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi har inte haft några "golvrännor" i något av våra garage, inklusive i de nuvarande garagen vid fritidshus och åretrunthus, och har aldrig fått några krav på sådant i Göteborg, Halmstads och Laholms kommuner.
    Vad skall det vara bra för, det är väl ingen verkstad du bygger?
    Och varför så vansinnigt djupt?
    Finns detta krav belagt på kommunens hemsida någonstans?
    Och vilken kommun är det?

3. T
    Medlem · Nivå 8
    Härligt med en golv ränna , men djupet du beskriver måste vara från en en specifik leverantör?
    Nu tror jag inte din kommun nekar en golvränna från Porus , En av landets ledande leverantörer av brunnar , tror inte ens dom kan göra det , så godkännande som du refererar till kan dom inte gå emot .
    dom har en annan lösning , se den och du förstår varför -där hittar du djup och anslutningar.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Någon som kan upplysa oss okunniga om hur och vilka kommuner som ställer upp dessa krav på "golvrännor"?
    Och vad de skall vara bra för, och hur de kopplas till utvändigt avlopp.

Jag förstår nämligen ingenting, och har svårt att tro att ni står och t.ex. byter motorolja i garaget utan att ha ett uppsamlingskärl under.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Rännan har oljefälla och sandfälla. Tror den kan ta 3.5 liter olja eller liknande. Enligt bygglovsnissen så hade detta att göra med dimensionerna på mitt garage. Då det i framtiden kan rymma t ex bilverkstad osv.

Pratat med ytlig bekant som gjutit in en likadan och han hade oisolerat under rännan. Jag skyfflar ur och la in 5cm isolering under.
    2mx30cm gör nog inte så mycket.

6. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Se till att gjuta fast brännan innan betongbilen kommer så den sitter fast

Mvh Andreas

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    OK, tack för svar!
    Men vart skall dessa 3,5 liter olja ta vägen efter att de hamnat i rännan?