Byggahus.se

Montering av spröjs, SP-fönster "Balans"

1. K
    Medlem Nivå 1
    Har någon erfarenhet av att montera spröjs på SP-fönsters nya fönster "Balans"? Svårt? Omöjligt? Lätt som en plätt?

Eftersom SP missade att montera spröjsen på våra fönster, och inga spröjs ännu är skickade (så montören inte kan komma denna vecka, och troligtvis inte på resten av året) så funderar vi på att göra det själv - mot ett fett avdrag på fakturan - förutsatt att vi väl får spröjsen skickade till oss.

Tjing!!!

2. V
    Medlem · Nivå 13
    Det är lätt som en plätt..När du får dem i hand ser du hur de skall monteras..spröjsclipsen som sitter i fönstret är tröga att få i men det skall vara tröga...de kläms fast mellan aluminiumet och glaslisten.
    Lycka till.

Staffan

3. O
    Medlem · Nivå 6
    Det stämmer att de ska in mellan glaslisten och aluminium men nån som har nåt bra knep? Clipsen bara studsar ut för mig

4. Fluxan
    Medlem Nivå 2
    De är helt värdelösa! Testa såpa för att glida in med och våld!

5. O
    Medlem · Nivå 6
    Tack för tipset. Provade lite men fortfarande får jag inte clipset att komma in och greppa. Bara gummilisten som trycks ihop. Får prova mer när jag lugnat ner mej.

Jag kan bygga hela hus men ett clipsh-vete sätter stopp

6. Fluxan
    Medlem Nivå 2
    Vi körde med en vass kniv också för att få i den. Har för mig att de visar hur man ska höra på Youtube. Men inte säker!

7. M
    Medlem Nivå 1
    anvånd monteringsverktyget som finns till clipsen

8. O
    Medlem · Nivå 6
    Det är ju det jag gör. Men det hjälper i alla fall inte mig.

Ska prova med ett brytjärn som de gör i youtube filmen