Montering av sadelgrenrör?

3k läst  13 svar

1. N
    Medlem Nivå 2
    Är det nån som har erfarenhet av detta? Skall montera ett sånt på ett 180 mm höganäsrör och skarva ihop med ett 110 mm HT-rör. Är det nåt man ska tänka på för man har ju bara ett försök på sig?

2. Staffan2000
    Medlem · Nivå 12

Raka rör, och öppna spjäll.

Inte alls.
    Använd sunt förnuft och tänk att det här är samma rörkonstruktion som ett strupränneavlopp.

Om det är ett wc.avlopp bör du beakta att skit kan bunkras upp på fel sida av röret = om möjligt sätt dit ett rensrör före skarven.

Goda nyheter: Troligtvis kommer det att fungera aldeles utmärkt utan rensrör.

3. oavvs
    Medlem Nivå 5
    du borrar ett hål medd en dosfräs och tar det försiktigt så att du inte spräcker röret och sedan fäster du det med slangklamer och om du har en 45 vinklad sadelgren så måste du tänka på att du sätter den åt rätt håll
    är det på stående eller liggande stam du ska ha den på?

4. N
    Medlem Nivå 2
    Jag ska ha den på liggande.

Men går det att borra med en dosfräs i ett keramikrör?
    Och hålet måste ju bli ovalt också iom att den är vinklad 45 grader.

5. oavvs
    Medlem Nivå 5
    iof men vet ej hur det går på keramikrör men hur ska man annars få hål??
    och varför måste du ha ett ovalt hål?

6. N
    Medlem Nivå 2
    Jag tänkte borra massor av små hål och sen knacka lite försiktigt. På insidan av grenröret(som är av gummi), den sidan som sitter mot keramikröret, sticker det ut en kant runt öppningen till anslutningsröret, och denna kant måste ju gå in i röret och kanten är oval.

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Kanske ska du överväga att blanda in vinkelslipen med diamantklinga? Jag hade varit väldigt försiktig med att banka det minsta på ett keramikrör, likaså att borra med slag.

8. N
    Medlem Nivå 2

Jag tänkte ta en 4 mm:s borr och borra väldigt tätt i en oval ring och sen försöka knacka ut biten väldigt försiktigt.

Jag tror det blir lite bökigt med vinkelslipen iom att det blir raka spår med den, eller vad tror du?

9. phl
    Medlem · Nivå 14
    Att det är svårt att komma till med vinkelslipen är det ingen tvekan om... Tänkte du borra hålen utan slag? Om ja, vilket typ av borr tänkte du använda?

10. N
    Medlem Nivå 2
    Jag vet inte om jag ska borra med slag, tänkte prova mig fram.

Jag funderade på betongborr. Har du nåt annat förslag?

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ja faktiskt, men jag har inte provat det själv. Höganäsrören är ju glaserad keramik, därför borde det fungera finfint med kakelborr! Alltså något sådant här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90961

De skär något otroligt bra i vanlig kakel/klinkers och borde även göra det i keramikrör. Användes utan slag. Kanske kan man komplettera med en kakelsåg, typ Biltemas figursåg med karbidblad.

12. N
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipset!
    Har aldrig varken sett eller hört talas om kakelborr.

Det där med såg tycker jag verkar knepigt iom att röret är ju runt så att säga, men det kanske går det med.

Nu ska jag ju göra detta i helgen och till Biltema är det 10 mil men det kanske finns i järnhandeln här fast en aning dyrare.

13. phl
    Medlem · Nivå 14
    Inte bara Biltema som har de borren, finns på Classe och säkerligen alla byggvaruhus oxo. De är inte så knepiga, hugger direkt i keramiken och sedan maler de sig kontrollerat ner. Ingen fara att de glider runt eller liknande.

14. N
    Medlem Nivå 2
    Jag får nog införskaffa en sådan borr, för med en vanlig borr "glider" man ju bara omkring innan den hugger, och speciellt på ett runt glaserat rör.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: