Byggahus.se

Montering av rökgastermostat vid inkoppling av laddomat?

1. F
    Medlem · Södermanland · 6 inlägg

falkowich

Medlem
    Hej,

Jag har beställt en Laddomat 21-60 och Rökgastermostat.
    Men jag funderar på hur man kan montera rökgastermostaten på min panna.

Jag har en Albin Effektiv 230 från -90 som ej har något uttag för
    rökgastermostat.

Kan man montera den i uttag "(7) Anslutning för hydrotermometer/termometer/brännartermostat"på bilden nedan?

Eller måste man göra ett uttag på rökröret till skorstenen?

Vad jag förstår är det rökgastermostaten som startar pumpen så inte
    pannan kokar?

--
    MvH Falk

2. Taxen
    Medlem · Uppsala · 564 inlägg

Taxen

Medlem
  3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 491 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Rökgastermostater brukav väl vara av anliggningstyp och monteras utanpå rökröret?

• Laddar…
  4. F

falkowich

Medlem
    Ah, jo det bör stämma.
    Jag trodde att man kunde ställa vid vilka temperaturer som den skulle slå in.

Finns det någon bra länk där man kan se hur det brukar monteras?

--
    Mvh Falk

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 280 inlägg

GK100

Medlem
    Eftersom du väl inte har någon rökgasfläkt skulle du kunna använda en termostat i anslutning 7 som du visar.
    I så fall ska den vara avsedd för de temperaturer som finns där dvs ca: 30-95 ℃ men har du nu skaffat termostat för rökgas så kan du använda den.

I ditt fall ska termostaten starta pumpen när du har tillräckligt hög temp och stoppa när det svalnat av.

6. H
    Bannad · 820 inlägg

holmertz

Bannad
    En rökgastermostat monterad i rökröret och kopplad till laddpumpen är väl en utmärkt komplettering till acktankstyrningen.
    Så fort pannan slutar att avge värme så stannar pumpen. Om den fungerar som enda styrning för laddningen?
    Har bara sett rökgastermostat i kombination med vanlig temperaturstyrning.

• Laddar…
  7. pipewelder
    Medlem · 506 inlägg
    Först och främst så pekar din länk till en laddomat på rinkaby, inte någon rökgastermostat. Sen är det inte lämpligt att montera en termostat ämnad för ett rökrör på position 7 eftersom det är pannvatten där. Precis som sagts tidigare så ska en rökgastermostat monteras på rökröret på lämpligt ställe.

8. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 492 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Jajjamensans.
    Rökgastermostatkänselkroppen skall monteras på utsidan av rökröret. Den skall fästas på en vertikal yta.

Staffan

9. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Japp,Lägg en distans bricka mellan rör o bulb om ni har en panna som ger iväg höga rgt.Den tål inte hur hög temp som helst.

• Laddar…
  10. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Prova placeringen först jag har fått flytta min 2 gånger pga att min viadrus inte ger ut nog varma rökgaser. Nu sitter den på toppen direkt efter pannan.

Tänk också på att man bör isolera den mot omvärlden annars kan tex ett öppen fönster eller kallras få laddomaten att stanna (och pannan att koka).

11. F

falkowich

Medlem
    Tack för alla svar!

Nu har det trillat ner en peng och det är klarare vad som skall göras.
    Jag hade inte riktigt förstått att man skulle sätta den utanpå rökröret.

Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag "Först och främst" länkat till fel bild på rinkaby rör :p
    Den länken jag menade var. http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=949 .

--
    MvH Falk

12. Åskar
    Medlem · Västernorrland · 769 inlägg

Åskar

Medlem
  13. CHEMAS
    Medlem · Kalmar · 770 inlägg

CHEMAS

Medlem
    Jag satte min på undersidan utanför rökröret för att där va det kallast och då skulle jag slippa flytta den. Eldade på och när jag tyckte det va dags att starta pumpen vred jag termostatvredet tills pumpen startade. Det kvittar vilken gradCelcius termostaten visar. Min står på 50 grader. I själva verket kanske rökgaserna är på 150grader. Har parallelkopplat den med en dykrörstermostat. Alltså. Skulle rgtermostaten fucka ur av någon lustig anledning så har jag en extra ställd på 95 grader på värmebäraren.(vattnet)

14. P
    Medlem · 34 inlägg

Papsen

Medlem
    Monterings instruktioner finns bipackad, följ dessa instruktioner och slippa bekymmer.

15. L
    Medlem · Sörmland · 1 383 inlägg

lat

Medlem
    Jag satte in en panntermostat (i vattnet) istället, startar när pannan är varm (c:a 80), stoppar när pannan är kallare än 70. Funkar lysande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.