Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Montering av rensluckor på spirorör

1. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Hur fungerar rensluckorna? Om jag vill ha en renslucka vid en T-koppling (tre rör kopplas, se bild), måste jag då ha en fyrvägskoppling istället för en T-koppling, eller hur ansluter jag rensluckan vid röret/kopplingen?

Alltså, de röda strecken på bilden föreställer tilluftsrör, i samband med kopplingen vill jag ha en renslucka.

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 715 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  3. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Tja, det leder mig väl in på nästa fråga:
    Hur använder jag rensluckor egentligen? -Stoppa in en dammvippa på 5meter, dammsugaradapter? - Hur ska jag göra rent i rören?

Om jag lyckas ha rensluckan i själva kopplingen (T-röret, eller "X-röret") så kan jag ju rensa åt tre håll via en lucka, så därför vill jag helst inte flytta och sätta den vid ett eget T-rör.

Så här ser min ventilationsplan ut för närvarande: http://www.serfs.se/hus/ny_ventilation_text_2.jpg

4. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    OK, så här har jag fått förklarat: Någon som kan detta (ex en sotare) kommer hem och ordnar detta. Någon sorts skruvande borste matar sig in i de olika kanalerna och gör rent. Man ska kunna komma förbi upp mot 5st 90° böjar med en sådan viska av rätt typ. Spontant ser jag ut att ha dimensionerat med onödigt många rensluckor.

5. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 697 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Kan säga att den rensviska som jag använder är förbaskat styv och klarar inte ens en 90 graders böj, 45 graders går lättare.
    Men tänk på att ibland kan det gå bra att köra upp viskan från ett don mot stamkanalen och sedan rensa stamkanalen sist, eller i vilken ordning man jobbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.