Byggahus.se

Montering av rännkrokar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag ska lägga tegel på nytt tak (utbyggnad).
    Pannor från benders.
    Råspontat tak med underlagspapp.
    22 graders lutning.

Har letat på betong fabrikanters sidor samt avvatnnings fabrikat utan att hitta mina svar.

Frågor:
    -behövs fotplåt mellan papp och spont vid takfoten?
    -hur monterar man rännkrokar. Kommer ha sådana man bockar pga av lutningen. Ska de spikas ovanpå pappen eller under? Jag vill helst avsluta med avvattningen efter att pannläggningen är klar.

2. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Re: Montering av rännkrokar

På mitt tak ser det ut såhär:
    -Råspont
    -Rännkrokar nerfrästa i råsponten
    -Fotplåt
    -Takpapp
    -Yttertak (falsat plåttak)

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11
  4. R
    Medlem Nivå 2

Såhär brukar jag göra.
    Istället för en 22x38 bär läkt längst ned brukar jag ta en 22x95. (alternativt mer. Beror på om språnget är utfört med eller utan kilar på takstolarnas ände.)
    På denna bräda skruvar jag sedan kroken och sen fotplåt och pannor.
    På så sätt slipper man det stora avstånd som annars kan bli mellan pannor och hängränna. Det brukar bli en bra bit övet decimetern och det är iaf enligt mig skitfult. Dessutom är det ofunktionellt eftersom att vattnet vid en störtskur forsar över och förbi rännan.

Är språnget däremot kilat på riktigt sätt så ligger pannans nederkant mot taket och då ska det vara som Fasting65 beskriver. Det är snyggast och bäst.

5. S
    Medlem Nivå 3

Tack för era svar!

RogerPl,

jag förstår fastings sätt men det du skriver om kilat förstår jag inte.
    Den nedre panna ska ju luta lite mindre än de övriga enligt de panntillverkare jag kollat.

Finns det någon bild på nätet?

6. R
    Medlem Nivå 2

Försökte mig på en skiss...
    Hoppas att det går att begripa.
    Med en kil så vippar inte den sista pannan nedåt. = snyggare tak. Men har du inte ett språng som ser ut som nedan tror jag att det är bäst att göra som jag beskrev i första inlägget.
    Jag tror det blir för omständigt annars.

7. R
    Medlem Nivå 2

Och såhär menar jag utan kil...

8. S
    Medlem Nivå 3

TACKAR!

men kommer inte ev vatten att rinna under fotplåten i sista bilden?
    Vad har den då för funktion?
    Jag kommer även att ställa sista bärläkten på högkant för att förhindra lutningen som du visar.

Mvh

9. R
    Medlem Nivå 2

Japp. Vattnet kommer att rinna ut där men det är så lite. Om taket är OK ska det inte komma något vatten alls där.)
    Jag brukar låta pappen sticka ut lite bara. man kan göra en enklare variant av fotplåt där annars.

Har du en vanlig läkt på högkant så har du inget att skruva kroken i om du tänkte sätta kroken där.
    Då skulle du kunna ta något annat virke där. Kanske 38x70 (om den dimensionen finns)

Sätter du kroken i takfoten istället så ser det inte bra ut framifrån. Det blir en glipa mellan pannan och hängrännan. På det MINSTA stället blir det drygt 6 cm. I den glipan kommer man att se ströläkten och bärläkt på högkant.