Montering av lösa taksteg på tegeltak

16k läst  4 svar

1. bbits
    Medlem Nivå 4
    Har lite funderingar kring taksteg på tegeltak.

Håller just på att avsluta ett takbyte (papp, läkt, Vittinge två-kupigt) och som en sista del, har vi bytt ut den gamla rostiga takstegen upp till skorstenen mot ett antal lösa taksteg.

Har haft en plåtslagarfirma som monterat dessa och det är här jag blivit lite fundersam över några saker.

1. Takstegen ligger inte rakt under varandra. Förutom det rent utseendemässiga, får det vara så? Finns det regler/bygganvisningar för detta?

2. Man monterade endast ett steg per två rader takpannor. Det går att ta sig upp men det är så pass glest att det är ganska jobbigt. Samma fråga som ovan, finns det regler/bygganvisningar för detta?

3. Längst ned, fastsatt under fotplåten, sitter ett steg som ser annorlunda ut än de övriga. Det sticker ut ner över hängrännan och skall tydligen vara till för att en vanlig stege inte skall glida, när man klättrar upp från marken. Det jag är fundersam över är att detta steg sitter rakt under de övriga. Borde det inte sitta lite bredvid så att man lättare kommer av stegen och vidare upp på takstegen på taket?

Jag tycker att en plåtslagarfirma borde veta vad som gäller och att det därför borde vara OK, men samtidigt tycker jag det verkar lite konstigt, så jag skulle uppskatta lite hjälp från forumet.

Vänligen,

/Martin

2. S
    Medlem Nivå 6

Re: Montering av lösa taksteg på tegeltak

jag satte på varje rad , samt satte stegfästet på vänster sida om stegen då det säkert finns fler högerhänta gubbar som ska upp för denna. :p

låter som ett hastjobb på ditt tak..

3. S
    Medlem Nivå 3

Kontakta din sotare och hör vad han säger - det är ju han som skall upp på stegen... (och du som byggherre som är ansvarig för taksäkerheten!)

4. chris47
    Medlem Nivå 8

Det är jätteenkelt att flytta runt dom och sätta dit fler. Det är bara att lätta lite på takpannan (lyft i en takpanna så följer nästa med) ovanför bärläkten och sen skjuta under steghaken som sen hakas på bärläkten. 10 sec per steg skulle jag tippa.

Som sagt, det är sotaren som ska godkänna, men man kan visst  placera stegen förskjutna en halv eller en takpanna i taget om man av någon anledning vill snedda upp mot nocken/skorstenen, men det ska absolut sitta steg på varje takpannerad och det ska vara enkelt att komma upp på taket från stegen. Det finns steg som har de utskjutande steg hållarna monterade längst ner, så man måste inte alls ha steget vid sidan av stegen, men det förutsätter att du har en stege som passar bra i längd, annars blir det svårt att kliva över toppen på stegen.
    /CC

5. bbits
    Medlem Nivå 4

Pratade just med sotaren och han var tydlig:

- fotsteg på varje pannrad
    - glidskyddet/stegfästet bredvid (höger/vänster spelar ingen roll)

Att stegen satt snett var OK så länge det inte var med mer än en halv takpanna per steg.

Blir väl till att ringa plåtslagaren och be honom fixa...

/Martin

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: