Hej,

jag vill montera två hörnboxar under mina övre köksluckor. För att kunna dra fram kablar så kan jag göra på två sätt.

1. Dra kabel genom varje kökslucka. Bökigt med håltagning? Blir det snyggt?

2. Dra kabeln under köksluckorna. Men kabel behöver passera köksfläkten, och då också spisen. Är det godkänt att dra kablar under köksfläkten och ha ovanför spis?

Hälsningar

Hur ska du kunna öppna luckan om det går en kabel genom den?

• Gilla
ImTheBeast och 1 till
  • Laddar…
Antar att du menar köksskåp när du skriver kökslucka. Dra kabeln inne i skåpen så blir det snyggast.

• Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
I ImTheBeast skrev:
Hej,

jag vill montera två hörnboxar under mina övre köksluckor. För att kunna dra fram kablar så kan jag göra på två sätt.

2. Dra kabeln under köksluckorna. Men kabel behöver passera köksfläkten, och då också spisen. Är det godkänt att dra kablar under köksfläkten och ha ovanför spis?

Hälsningar
Knepig beskrivning.

useless useless skrev:
Hur ska du kunna öppna luckan om det går en kabel genom den?
Haha, jag menar självklart köksskåp!

P peroande skrev:
Antar att du menar köksskåp när du skriver kökslucka. Dra kabeln inne i skåpen så blir det snyggast.
Köksskåp menar jag

K Kane skrev:
Knepig beskrivning.
Byt ut köksluckor mot köksskåp

D
I ImTheBeast skrev:
Byt ut köksluckor mot köksskåp
Ta ett kort på stället du tänker åtgärda.

Får ta ngt imorgon.

Det jag egentligen vill ha svar på är:
Får man dra en elkabel precis under de övre köksskåp, i skarven mellan stänkskydd och köksskåp samtidigt som kabeln passerar området för spisfläkten?

I ImTheBeast skrev:
Hej,

Hälsningar
Nyfiken fråga. Vilken typ av kabeln och klammer har du tänkt använda?
Jag skulle rekommendera : EQRQ med lettiklammer som första handsval fast andra klammer som alternativ typ TKK, TC vid behov. Det är inte alltid lätt att hitta lämplig snygg klammer tycker jag då vissa är spiken för lång och måste klippas för att inte gå igenom skåpet och andra svåra att slå i då skåpen är i tunt hårt ytskikt som gör att det inte händer något när man försöker slå i klammern man klipp av.

1. Ja det blir snyggt om man borrar snyggt sedan syns det aldrig så länge skåpsluckorna är stängda och skåpen fyllda med porslin.

2. Det skulle jag säga är godkänt då kabel jag rekommendera tål 70*C men ej att rekommendera då kabel blir som en liten hylla där fett fastnar. Onödigt helt enkelt fast vid alternativ ändå möjlig.

Det kommer gå bra och lycka till!

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.