Byggahus.se

Montering av Golvvärme-Pump Fluvia Push 12

1. ChristerB.Gävle
    Medlem · 11 inlägg

ChristerB.Gävle

Medlem
    Jag ska lägga in vattenburen golvvärme i ett badrum och ett sovrum och cirkulationspumpen ska sitta rakt nedanför nere i källaren, vill slippa ha ett väggskåp med kopplingar för vattnet. Det som kan bli problem med detta förfarande är att få bort luft i golvvärmeslingan. Har därför köpt till Uponor Vario påfyllning/avluftningsventiler (art nr 5398302), då kan man använda dessa att fylla på i ena änden och släppa ut luften i den andra. Har dock en Funderingen, kan jag montera pumpen upp och ner så rör till värmeslingor går direkt upp eller måste man sätta pumpen normalt och göra ett "U" från pumpen och upp till rummet ovanför? Sitter pumpen upp och ner kan man inte använda den avluftningsventil som sitter på pumpen eftersom den då sitter nedåt.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du kan montera pushen uppochner .Rätt med avluftningen om den kommer neråt , men tror den fungerar åndå eftersom det är själva pumpem som luftas och inte slingorna , luften i den sitter i impellerdelen och vill ut när du öppnar , se bara till att du har bra tryck i systemet

3. ChristerB.Gävle
    Medlem · 11 inlägg

ChristerB.Gävle

Medlem
    Det låter ju rimligt som du säger så jag provar göra på det viset.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ja vatten har inte ont i ryggen , det går åt det hål som trycker det , samt av egen vilja lättaste vägen

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.