Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Montering av golvlist samt tätning mellan golv/vägg i bastu?

1. D
    Medlem · Västragötaland · 13 inlägg

Diremone

Medlem
    Har haft hantverkare hemma som har renoverat duschutrymmet som är i anslutning till vår bastu och då vi la klinkers på golvet i duschen så passade vi på att lägga om golvet i bastun också. Tidigare var det plastmatta i bastun som gick upp på väggen och under panelen. Panelen går ganska nära golvet, ca 2cm så de har bara lagt klinkers på golvet (är tätskikt under) och inget upp på väggen. Tätat har de gjort mellan golv och vägg endast i närheten av aggregatet (pga. att det är mer utsatt för vatten). Sen har de monterat en golvlist runt hela bastun för att dölja den fula skarven som blev mellan vägg och golv. Listen ligger ann mot golvet, finns det inte risk att den suger upp vatten? Men det kanske inte gör något. Bastun används inte jätteofta.

Jag funderar på om detta är riktigt? Kanske är det helt i sin ordning. Jag är inte alls kunnig inom detta området så vill höra andras tankar och kunskaper både angående listen och springan mellan golv/vägg som är bakom :)

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 131 inlägg

GoForIt

Medlem
    Det blir ju normalt inte så särskilt mycket vatten i en bastu, så det tror jag fungerar. Alternativt så skulle man ju kunna tänka sig att de satt en sockel i klinker (nedskuren).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.