Byggahus.se

Montering av fotplåtar så de hamnar på rätt plats.

1. M
    Tillbyggare · Skåne · 186 inlägg

MoggeS

Tillbyggare
    Håller på med en tillbyggnad och skall snart montera fotplåtar som det skall svetsas VKR-profiler på. Dessa ska bära upp kraftiga HEA-balkar som måste hamna rätt..
    Nu till mitt lilla huvudbry: Balkarnas ena ände skall monteras i befintlig byggnad där jag vet exakt var de skall sitta, hur skall jag projicera ner denna punk till fotplåtarna 5,5 meter ut och ca 3 meter ner på lättast sätt?

2. T
    Medlem · Åland · 41 inlägg

trafe

Medlem
    Trigometri...diagonalmått från hörnet av balkinfästet längst bort. Du har ju alla mått, så det borde ju gå att mäta på marken och fortsätta därifrån

3. T
    Husägare · värmlands län · 1 458 inlägg

tobbbias

Husägare
    En Bosch gll 3-80 så får du ett kryss i taket och ett på golvet....

4. L
    Medlem · Norrbotten · 2 216 inlägg

Lutte

Medlem
    Enklast är laser om det går annars är det att mäta eller montera balken först och pelare i efterhand om du har möjlighet att kemankra fotplåten istället.

Ska du ha flera pelare i linje kan du mäta ut från båda kanter så du har markerat centrum pelare i hörnen då kan du slå en linje och sen antingen räkna ut korrekt diagonalmått eller köra trial and error och kryssmäta dig fram tills hörnen är 90grader och då vet du ju exakt vart måttkedjan börjar och slutar då kan du fördela dina fotplåtar med korrekt cc.

Om du kryssmäter dig fram kan du loda på utsidan av byggnaden så du flyttar ut och ner dom 2 inre mätpunkternas centrum så du slipper klänga omkring som en apa.

Edit 2: om du flyttar ut mätpunkterna så ta hänsyn till om upplagen skiljer sig i djupled från fasaden så dom skall flyttas ut lika mycket annars bygger du en romb

Redigerat 7 aug 2017 23:48
  5. M
    Tillbyggare · Skåne · 186 inlägg

MoggeS

Tillbyggare
    Kryssmätning kan bli svårt då jag har en höjdskillnad på ena sidan. Fotplåtarna behöver komma på plats innan gjutningen, skall vara infällda i en ytterväggg så det blir svårt att borra senare. Laser skulle fungera, får dock ta det på kvällen. Problemet är att befintliga husets väggar inte är i lod så jag kan inte utgå nerifrån golvnivå. Skickar med en bild på ena hörnan (inkl höjdskillnaden)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.