Hallå. Vi har köpt en begagnad fönsterdörr med aluminiumram. Det är inga traditionella karmskruvar. Dörren verkar ha varit monterad med plåtbleck/”spikband”. Någon som monterat denna typ av dörr och kan ge lite tips? Den ska monteras i traditionell träregelatomme med träfasad.
//Roger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Roger
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Man använder spikbanden, och fogskum ser det ut som..
Jag hade kikat fast den med kilar först så att den är rak. Därefter spikbanden,avsluta med lågexpanderande fogskum ,se till att det är ordentligt med plats runt karmen...och täta inåt..
Jag hade kikat fast den med kilar först så att den är rak. Därefter spikbanden,avsluta med lågexpanderande fogskum ,se till att det är ordentligt med plats runt karmen...och täta inåt..
Japp, antar att jag får försöka böja till spikbanden och fästa i väggreglarna. Tänker att denna lösningen inte blir lika stabil som med karmskruv, men det klart fogskumet låser ju det hela.plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Montering uterum aluminium pulpet från Willab
Utbyggnad och tillbyggnad -
Håltagning och montering fönsterdörr i stenhus från ca 1850, 60cm tjock vägg
Stenhus -
Montering entredörr aluminium?
Fönster & Dörrar -
Täta aluminium fönsterdörr
Fönster & Dörrar -
Fönsterdörr i aluminium med utvändigt handtag?
Fönster & Dörrar