Byggahus.se

Montering av duschdörrar

1. P
    Medlem Nivå 4
    Jag har stött på ett problem nu när jag skall börja montera upp allt i badrummet. Skåp, blandare och tvättställ har kortlingar bakom väggen så där blir det träskruv, men när jag skall sätta upp duschdörrarna (IDO, glas, 7-4) så märker jag att skruvarna för det ena väggfästet kommer att hamna precis bredvid en regel (antagligen 0,5-1 cm i jämte). Skivorna på väggen är 10mm masterboard.

Väggfästet skall (enligt IDO) skruvas med 3 skruvar. Hur tycker ni jag skall göra här? Vilka möjligheter finns, eller ska jag inte ens skruva upp duschdörrarna?

Väggarna är 80cm x 90cm.

För lättare saker så som krokar, pappershållare etc, räcker det med ett litet hål och plastplugg om det enbart är gips bakom? Skall jag i så fall undvika att sätta hålen i fogen och istället sätta dem mitt i plattorna?

2. hahel
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Vet inget om hållfastheten i det du föreslår (Intuitivt så skulle jag nog inte göra det.).
    En annan aspekt på det hela är de nya reglerna för våtrum, vill minnas att de kräver att alla infästningar sker i en "massiv byggnadsdel" mao kortling, regel eller dyligt.

/Håkan

3. P
    Medlem Nivå 4
    Ok, låter tråkigt. Kanske går att sälja den, eller så får jag trixa med att flytta någon eller båda väggarna ett par cm och ta ett halvdant resultat när det gäller att väggarna skall kunna mötas på mitten.

Tack för svaret iaf...

Kom på att jag kanske skulle kunna öppna upp väggen från förrådet och få dit en extra regel. Skulle ju gärna vilja ha dit väggarna...

4. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Om du sätter en extra bit emellan vägg och den andra dörren så kommer ju den som missar regeln komma längre från hörnet. Nu när jag skriver detta så komer jag på att det kanske inte är åt detta håll det felar.

5. P
    Medlem Nivå 4
    Du menar att jag skall "palla" under något under det ena fästet så det ligger 2 cm från väggen (tex) och därmed kunna flytta den felande duschväggsfästet 2cm längre bort. Det är ju faktiskt en lösning. Kanske inte blir kanonsnyggt, men det kanske går att dölja med silikon eller liknande.

Här är en länk på monteringsanvisningen:
    http://www.ido.se/www/swe/idowwwswe.nsf/images/IDO%20Showerama%207-4%2080x90%20&%2090x80.pdf/$FILE/IDO%20Showerama%207-4%2080x90%20&%2090x80.pdf

Enligt bild 4, så kanske man borde kunna får ut väggen i skenan med 1-2 cm och lägga in ett stöd bakom (i skenan) innan man skruvar fast dem (i skenan).

Ni tycker hur som helst att jag inte skall ge mig på att fästa skenan enbart i masterboarden?

Trist att det alltid är något som skall gå snett :(

6. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Är inte riktigt med på bild 3 i den anvisningen. Bygger den alltid så mycket vid väggen att man får in rören eller är detta en speciel bit som man köper till? Är det något man köper till borde den vara något man kan bygga ut med.

7. P
    Medlem Nivå 4
    Den bygger alltid ut några centimeter, så rören ska kunna gå igenom skenan.

8. A
    Medlem · Nivå 16
    Det är inte så fruktansvärt petigt att dörrarna kommer på millimetern. Troligen kan du flytta fästhålen så de kommer i regeln och det går ändå bra att stänga.

9. P
    Medlem Nivå 4
    Ok, tack...vi chansar på att flytta fästet lite!

10. ACME
    Medlem Nivå 12
    Väggfästet består ju av en skena som skruvas fast på väggen, och sedan träs skenan som sitter fast på dörren in i denna. Där har du ett par cm justermån. Dra ut dörren 1-2 cm från väggen, borra igenom profilerna på insidan och skruva fast. Börja att borra och skruva längst ner och loda sedan in dörren innan du borrar och skruvar i överkant (det underlättar om man är två som hjälps åt).
    Räcker inte den justeringen så får du borra nya hål i väggskenan, vid sidan om originalhålen som andersmc redan har nämnt.

11. P
    Medlem Nivå 4
    Tusen Tack!

Känns som det kommer bli bra.