Montering av blandare, istället för att förlänga?

284 läst  8 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej.
    Då var det återigen dax att be om era goda råd.
    Som ni ser på bilden så räcker inte blandarens kopparrör dit rören är idag.
    Maken kom fram till, efter surfandet på nätet: skarva. .....men borde man inte kunna byta ut delen från ballofixet till en som räcker fram till blandaren(utan involverade av fastighetsvärden som behöver stänga av vatt et. Nu har jag inte kollat upp men finns det tex ett böjligt flexibelt rör att byta till från ballofixet?
    ...eller rörmockare? Vi har gjort det själva i förr så borde klara det tycker mantack på förhand!

2. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 6
    Anslutningsslang Pex.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Slang finns visserligen. men ut från ballofixen har du en klämringskoppling. Mot den kan du inte enkelt ansluta en PEX slang. Kopplingen har visserligen en gängad utsida som man kan skruva fast en koppling mot. Men eftersom det är en klämringskoppling så har den en vass ände, som skär sönder packningen i en skruvad koppling med planpackning, som det brukar vara till slangen,

Jag skulle köpa en bit kromat rör, en ny kona till klämkopplingen mot ballofixen. En övergångskoppling från klämring till gängad. Sedan är frågan hur man gör med kröken, det finns relativt billiga rörböjningssatser på Jula, biltema osv. Alternativt köper du vinkelkopplingar.

Tänk på att köpa stödhylsor till rören.

Verktyg som är bra för detta, utöver ett par skiftnycklar för skruvandet. Köp en rörkap, ett verktyg som skär av röret med en skärtrissa, brukar finnas för under 100 kr på biltema, Jula osv. Ett avgradningsverktyg. Kostar liknande, finns i lite olika utföranden. När man kapar röret så blir det en grad innåt i röret, den behöver man få bort, går att få bort genom att rotera spetsen på en morakniv i rörmynningen, men de relativt billiga verktygen för ändamålet gör jobbet så mycket enklare. Avgradning är nödvändigt för att få in stödhylsan i röret. Den har till uppgift att hindra att röret kläms ihop av klämringskopplingen. Kopplingen deformerar röret (utan stödhylsan) så att det blir otätt efter ett par år.

4. M
    Medlem Nivå 4
    Tack ni båda för svar.
    Det var mycket matnyttigt och behövde smälta lite:)

Pex låter som en bra grej men det är bra och viktig tips att det inte bör kopplas på ballofixet. @hempularen, du skriver övergångskoppling från klämring till gängad. förstår jag dig rätt att det sätts direkt mot ballofixet och i och med detta förvandlar det vassa till en len gängad?
    Hur kommer det sig att du därifrån föreslår kromat rör och inte pex som inte behöver trixas med böjet?

Tack igen :)

5. M
    Medlem Nivå 4
    Nu har jag pluggat lite mer. Kan man inte montera på PEX direkt i ballofixet med stödhylsa?

6. S
    Medlem · Nivå 10
    Jo det finns anslutningsslangar med slätände också men om de är brukligt att montera i klämringskopplingar vet jag inte. Ha mest sett dem i presskopplingar. Isåfall behöver du ju ny mutter och kona till ballofixen.

7. M
    Medlem Nivå 4
    Jag läste i en gammal tråd att presskoppling behöver dyra verktyg, så jag utgårifrån att denna idé är uteslutet.

Finns det ingen 'adapter' som jag kan sätta på ballofixet, och som jag sedan kan sätta pex på?

8. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag säger inte att pressverktyg är ett måste. Det är mycket möjligt att dessa slangar går att använda i vanliga klämringskopplingar också. det vet jag inte.
    Problemet med din ballofix är att den är gjord för mutter och kona och gängan där kan vara hur som helst. Det är inte meningen att man ska skruva loss den och ansluta nåt utan då väljer man en ballofix med sån ände.

9. M
    Medlem Nivå 4
    Å, (även) jag förstår. Så det är vissa delar som bör bytas ut, som tex kona som Hempularen skrev däruppe.
    Funka det att göra : kromat rör och sätter mot ballofixet (med klämring) drar den till ungeför under blandaren, anslutar med vinklad klämringskoppling so övergår i gängat, och sen upp till blandaren ??

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: